e-Pedagogium 2020, 20(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2020.002

Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů

Jaroslava Ševčíkováa, Jitka Plischkea
a Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, e-mail: jaroslava.sevcikova01@upol.cz, jitka.plischke@upol.cz

V této studii autorky předkládají parciální výsledky longitudinálního výzkumného záměru zaměřeného na analýzu formování vybraných aspektů profesního přesvědčení začínajících učitelů. Usilují o zodpovězení otázky, jak sami učitelé reflektují a následně interpretují své mentální reprezentace k profesnímu přesvědčení a jak nahlížejí na aspekty jeho formování. Výzkum byl realizován kvalitativním designem, data získaná především z hloubkových rozhovorů a ohniskových skupin byla následně podrobena otevřenému, axiálnímu a selektivnímu kódování.

Klíčová slova: profesní přesvědčení, začínající učitel, formování profesního přesvědčení, hloubkové rozhovory, ohniskové skupiny.

Selected Aspects of the Professional Beliefs of Novice Teachers

The authors of the study deal with the partial results of the longitudinal research focused on the analysis of selected aspects of professional beliefs formation of novice teachers. They seek to answer the question of how teachers themselves reflect and then interpret their mental representations to professional beliefs and how they view the aspects of its formation. The research was carried out by a qualitative design, the data that were obtained mainly from in-depth interviews and focus groups were subsequently subjected to open, axial and selective coding.

Keywords: professional beliefs, novice teacher, formation of professional beliefs, in-depth interviews, focus groups.

Vloženo: 6. leden 2020; Přijato: 1. březen 2020; Zveřejněno: 31. červenec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ševčíková, J., & Plischke, J. (2020). Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů. e-Pedagogium20(1), 7-15. doi: 10.5507/epd.2020.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Fenstermacher, g. d. & Soltis, J. F. (2008). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál.
  2. Chudý, Š. & Hladík, J. (2006). Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu. e-Pedagogium, 6(1), 9-25.
  3. Chudý, Š. & Neumeister, P. (2014). Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido.
  4. Gavora, P. (2009). Profesijná zdatnosť vnímaná učiteľom (self-efficacy): teoretické a výskumné hľadiská. In Janík, T., Švec, V. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido.
  5. Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T. et al. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  7. Janík, T. & Švec, V. et al. (2009). K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Centrum pedagogického výzkumu.
  8. Kalhous. Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  9. Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  10. Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  11. Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
  12. Lukášová, H. (2017). Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu. e-Pedagogium, 17(1), 46-58. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Meirink, J. A., Meijer, P. C., Verloop, N., & Bergen, T. C. M. (2009). Understanding teacher learning in secondary education: The relations of teacher activities to change beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 25(1), 89-100. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Milrud, R. P. МИЛЬРУД, Р. П. (1990). Формирование профессиональных убеждений у будущих учителей. Вопросы психологии. 9(22), 77-86.
  15. Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-333. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  17. Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  18. Pravdová, B. (2013) Od dětského snu k vlastnímu pojetí výuky: proces utváření profesního sebepojetí studentů učitelství. In Švec, V., Bradová, J. & kol. (2013). Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
  19. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  20. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  21. Straková, j., Spilková, V., Simonová, J., Friedlaenderová, H. & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), s. 79-100. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Straková, j., Spilková, V., Simonová, J., Friedlaenderová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Empirická studie. Pedagogika, 64(1), s. 34-65.
  23. Strauss, A. & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Sdružení Podané ruce.
  24. Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita.
  25. Švaříček, R., Šeďová, K. & kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  26. Švec, V., Bradová, J. & kol. (2013). Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.