e-Pedagogium 2020, 20(1):27-44 | DOI: 10.5507/epd.2020.005
Rodiče jako spoluaktéři inkluzivního vzdělávání
- a Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, Česká republika
Cílem článku je objasnit význam spolupráce rodičů se školou v inkluzivním vzdělávání a přispět tak k aktuálnímu tématu inkluzivního vzdělávání. Výzkum byl zaměřen na zpracování tří případových studií vybraných škol s inkluzivním pojetím. V rámci případových studií byly v každé z těchto škol realizované tři rozhovory s učiteli a tři rozhovory s rodiči. V článku jsou předloženy výsledky výzkumu ze tří škol, které podporovaly inkluzivní vzdělávání ještě před nabytím účinnosti novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, inkluzivní škola, sociální heterogenita, rodiče, inkluzivní pedagog.
Parents as co-attendants to inclusive education
The aim of the article is to clarify the importance of cooperation between parents and schools in inclusive education and thus contribute to the current topic of inclusive education. The research was focused on the processing of three case studies of selected schools with an inclusive concept. In these case studies, three teacher interviews and three interviews with parents were conducted in each of these schools. The article presents the research results from three schools that supported inclusive education before the amendment to decree No. 27/2016 Coll. - On the education of pupils with special educational needs and gifted pupils came into effect.
Keywords: inclusive education, inclusive school, social heterogeneity, parents, inclusive teacher.
Vloženo: 8. červenec 2019; Revidováno: 30. leden 2020; Přijato: 23. březen 2020; Zveřejněno: 31. červenec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Bartoňová, M. & Vítková, M. (2013). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu: Education focusing on inklusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream school. Brno: Masarykova univerzita.
- Carpenter, B. (2003). Families in context: emergingtrends in family support and early intervention. London: David FultonPublishers.
- ČŠI (2018). Zpráva o možnostech sledování inkluzivních přístupů na úrovni školy. EU, MŠMT.
- Forlin, Ch. (2010). Teacher education for inclusion: changing paradigms and innovative approaches. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Greger, D., Chvál, M., Walterová E. & Černý, K. (2009). Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků. Orbis Scholae, 3 (3), 51-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
- Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
- Kasíková, H. & Straková, J. (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum.
- Kasíková, H. & Vališová, A. (1994). Pedagogické otázky současnosti: učební text pro studenty učitelství. Praha: Institut sociálních vztahů.
- Kolektiv autorů. (2015). Výstup projektu "Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Krejčová, V. (2005). Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Lechta, V. (2016). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
- Rabušicová, M., Šaďová, K., Trnková, K. & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
- Step by Step. (2011). Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Praha
- Švaříček, R. & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Elektronické zdroje:Inkluzivní vzdělávání. Nadace Open Society Fund Praha [online]. © 2011 [cit. 2017-04-15]. Dostupné z: http://www.osf.cz/vzdelavani-a-mladi-lide/inkluzivni-vzdelavani
- Kvalita školy [online]. 2019 [cit. 2019-12-10]. http://www.kvalitaskoly.cz/?q=dalsi_vzdelavani_pedagogickych_pracovniku
- Leyser, Y. & Kirk, R. (2010). Evaluating Inclusion: an examination of parent views and factors influencing thein perspectives. International Journalof Disability, Development and Education, 51 (3).
Přejít k původnímu zdroji...
- Národní projekty [online]. 2019 [cit. 2019-12-20]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/projekty
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 9. 2017. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1
- Tematická zpráva: Podpora inkluzivního vzdělávání v základních a středních školách ve školním roce 2012/2013. In: Česká školní inspekce [online]. 2014 [cit. 2017-04-26]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/641b5628-ee0a-4120-b090-01dcf1779a7a
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.