e-Pedagogium, 2018 (roč. 18), číslo 2

Úvod

Introduction

Editors

e-Pedagogium 2018, 18(2):5-6  

Odborné články a statě

Vztah mezi IQ, studijními výsledky a motivací ke studiu učitelských programů ve vzdělávacích studijních oblastech

The Relation among IQ, Study Achievements and Motivation to Study Teaching Programmes in the Educational Fields of Study

Radka Skorunková, Klára Svobodová

e-Pedagogium 2018, 18(2):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.016  

Tato výzkumná studie se zabývá vztahem mezi inteligenčním kvocientem (IQ), mírou úspěšnosti a motivací ke studiu u studentů pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové (UHK). Zabývá se vztahem mezi IQ a studijními výsledky a vztahuje je ke studijním požadavkům kladeným na studenty, kteří tyto požadavky v prvních dvou ročnících studia nesplnili. Studie dále popisuje motivaci ke studiu pedagogických oborů a její vztah k naměřeným hodnotám IQ. Výsledky výzkumu ukazují, že studijní předpoklady založené na studijních schopnostech nejsou klíčovým kritériem pro získání zájemců, kteří mají motivaci vydat se po skončení studia na Pedagogické...

Inkluzivní vzdělávání, hra a rekreační aktivity v raném dětství jako prediktory sociální přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu ve státě Oyo v Nigérii

Inclusive Early Childhood Education, Play and Recreational Activities as Predictors of Social Adjustment of Children with Hearing Impairment in Oyo State, Nigeria

Francesca Uko

e-Pedagogium 2018, 18(2):21-35 | DOI: 10.5507/epd.2018.017  

Tato studie zkoumala inkluzivní vzdělávání hru a rekreační activity v raném dětství jako prediktory sociální přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu ve státě Oyo v Nigérii. Vzorek dvou set sedmdesáti (270) účastníků sestával ze 150 učitelů pracujících ve své třídě s dětmi s poruchami sluchu 120 rodičů dětí s poruchami sluchu. Desetipoložkový (30) dotazník se čtyřbodovou hodnotící škálou a koeficientem spolehlivosti od 0,71 do 0,77 sloužil ke sběru informací o názorech učitelů a rodičů na inkluzivní vzdělávání, hru a rekreační activity v raném dětství jako prediktory sociálního přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu. Získaná data byla statisticky analyzována...

Faktory spojené s negativními postoji učitelů k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu v Uyo v Nigérii

Factors associated with negative attitudes of teachers towards inclusive education of children with hearing impairment in Uyo, Nigeria

Francesca Uko

e-Pedagogium 2018, 18(2):36-51 | DOI: 10.5507/epd.2018.018  

Tato studie zkoumala factory spojené s negativními postoji učitel k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu v Uyo v Nigérii. Vzorek sedmdesáti pěti (75) učitelů dětí s poruchami sluchu byl vybrán pomocí techniky záměrného výběru. Třicetipoložkový (30) dotazník s pětibodovou hodnotící škálou a koeficientem spolehlivosti mezi 0,78 a 0,82 sloužil k porovnání názorů učitelů na factory spojené s negativními postoji k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu. Získaná data byla statisticky analyzována za použití Pearsonova korelace součinu momentů, pomocí které byl take určen významný vztah ve stanovených výzkumných otázkách. Dále byla použita...

Čtenářská gramotnost studentů cizích jazyků na počátku jejich terciárního vzdělávání

Reading Literacy of Foreign Language Students Commencing Their Tertiary Studies

Pavla Machová, Olga Vraštilová

e-Pedagogium 2018, 18(2):52-63 | DOI: 10.5507/epd.2018.019  

Čtení jakožto receptivní řečová dovednost je spolu s poslechem hlavním vstupním kanálem informací. Efektivní zvládnutí čtenářských dovedností tak v současném světě plném informací nabývá na důležitosti. Naše zkušenost je však poněkud odlišná. Proto jsme se rozhodli navrhnout projekt, který se soustředí na čtenářské dovednosti studentů, kteří přicházejí ze střední školy na univerzitu. Ten se soustředí celkem na tři oblasti: čtenářské dovednosti studentů na počátku jejich terciárního vzdělávání, jejich čtenářskou zkušenost od dob raného dětství a potřeby a požadavky předmětů a disciplín, které by studenti měli v průběhu terciárního vzdělávání zvládnout....

Měnící se role sociolingvistiky a její reflexe v ELT

The changing role of sociolinguistics and its reflection in ELT

Linda Chmelařová, Ondřej Duda

e-Pedagogium 2018, 18(2):64-73 | DOI: 10.5507/epd.2018.020  

Příspěvek se zabývá otázkou, zda a nakolik ovlivňuje internet, sociální média a moderní trendy v lidské komunikaci používání jazkya u studentů angličtiny. Autoři použili pro sběr relevantních dat kvalitativní metodu focus group. Výsledky šetření zahrnují poznámky učitelů angličtiny (rodilých mluvčích), kteří učí budoucí učitele angličtiny na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, o rysech anglického jazyka, se kterými se studenti setkávají.

Domácí příprava dítěte na vyučování - pohledy rodičů. Sledovaná nebo opomíjená problematika ve vzdělávání?

Child's home preparation for school - views of parents. Followed, or unheeded issue in education?

Barbora Petrů Puhrová

e-Pedagogium 2018, 18(2):74-85 | DOI: 10.5507/epd.2018.021  

Cílem příspěvku je poukázat v českém prostředí na málo zkoumanou problematiku domácí přípravy jakožto významného článku v procesu vzdělávání dítěte. Zaměřujeme se na proměnu přístupů rodiče k této společné činnosti rodiče a dítěte a výzkumným popisem strategií rodičů k dosažení stanovených cílů v domácí přípravě. Teoretická východiska představují hlavní subjekt domácí přípravy - rodiče s akcentem na sociální kontext rodiny a specifikaci zapojení rodiče do domácí přípravy v kontextu rozdílnosti vzdělání, sociokulturního prostředí rodiče a vlivu domácí přípravy na úspěšnost ve vzdělávání dítěte. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření formou...

Forenzní psychoterapie pro omezování urážlivého chování mezi klienty s mentálním postižením v nigerijských rehabilitačních centrech

Forensic psychotherapies for curbing offending behaviors among clients with intellectual disability in Nigerian rehabilitation centers

Orim Samuel Orim, Orim Matthew Ashike

e-Pedagogium 2018, 18(2):86-95 | DOI: 10.5507/epd.2018.022  

Tato studie zkoumala forenzní psychoterapie pro potlačení urážlivého chování mezi klienty s mentálním postižením (ID) v nigerijských rehabilitačních centrech. Výzkumu se zúčastnilo vybraných 750 odborníků, expertů na problematiku mentálního postižení, psychiatrů, psychoterapeutů a psychiatrických sester, školních psychologů, rehabilitačních pracovníků ve speciálních centrech z jihozápadní a jižní geopolitické oblasti Nigérie. Ve studii byly formulovány dvě výzkumné otázky. Dotazníkem, který obsahoval 45 položek se čtyřbodovou ratingovou stupnicí a koeficienty spolehlivosti 0,84 až 0,85, byly zjišťovány názory účastníků na účinnost terapie realitou,...

Emoční stav středoškolských studentů v edukačním procesu v kontextu se školní pohybovou aktivitou

Mental Load of Secondary School Students in Educational Process in the Context of School Physical Activity

Radim Žatka, Karel Frömel, Petr Valach, Dorota Groffik, Zbyněk Svozil

e-Pedagogium 2018, 18(2):96-108 | DOI: 10.5507/epd.2018.023  

Na současné školní vzdělávání jsou kladeny stále větší nároky, což je v kontextu s nárůstem civilizačních chorob u dětí a mládeže výzvou k zásadním změnám ve školním životním stylu. Cílem příspěvku je poukázat na fakt, že škola v edukačním procesu, v rámci školních vyučovacích předmětů, působí na edukanty i stresově a že je proto povinností pedagogů hledat možnosti účinné kompenzace tohoto psychického zatížení. Výzkum byl realizován na 21 středních školách v České republice a 11 v Polsku a celkem bylo do studie zařazeno 4 784 participantů. Výsledky ukázaly, že edukanti jsou nejvíce vystaveni stresu v přírodovědných vyučovacích předmětech. Toto psychické...

Recenze a krátké zprávy

Reflective Theory and Practice in Teacher Education

Liang Mengjiao

e-Pedagogium 2018, 18(2):109-111  

Danping Peng: Cross-Cultural Perspectives on Pedagogical Leadership in Schools Providing Compulsory Education

Markéta Šemberová, Iva Koribská

e-Pedagogium 2018, 18(2):112-114