e-Pedagogium 2018, 18(2):21-35 | DOI: 10.5507/epd.2018.017
Inkluzivní vzdělávání, hra a rekreační aktivity v raném dětství jako prediktory sociální přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu ve státě Oyo v Nigérii
- Francesca Uko, Institute of Special Eucation, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Uko, Francesca Uche-Ezekiel Ministry of Education, Special Education Centre Uyo Akwa Ibom State, Nigeria e-mail: easyfavo@gmail.com
Tato studie zkoumala inkluzivní vzdělávání hru a rekreační activity v raném dětství jako prediktory sociální přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu ve státě Oyo v Nigérii. Vzorek dvou set sedmdesáti (270) účastníků sestával ze 150 učitelů pracujících ve své třídě s dětmi s poruchami sluchu 120 rodičů dětí s poruchami sluchu. Desetipoložkový (30) dotazník se čtyřbodovou hodnotící škálou a koeficientem spolehlivosti od 0,71 do 0,77 sloužil ke sběru informací o názorech učitelů a rodičů na inkluzivní vzdělávání, hru a rekreační activity v raném dětství jako prediktory sociálního přizpůsobení u dětí s poruchami sluchu. Získaná data byla statisticky analyzována za použití Pearsonova korelace součinu momentů a použita pro identifikaci významného vztahu ve stanovených výzkumných otázkách. Dale byla použita mnohonásobná regresní analýza (MRA) pro verifikaci otázky, zda nezávislé proměnné předpovídají závislou proměnnou, či nikoli. Zjištění ukázala, že nezávislé proměnné (inkluzivní vzdělávání, hra a rekreační activity v raném dětství) se pojí se sociálním přizpůsobním u dětí s poruchami sluchu ve státě Oyo v Nigérii a předvídají ho. Autoři mimo jiné doporučili, aby rodiče zapsali děti do vzdělávacího program v raném dětství jako součást balíčku rané intervence u dětí, a pomohli jim tak vytváření brzy interakce s jinými dětmi v sociálních kontextech.
Klíčová slova: inkluzivní, vzdělávání v raném dětství, rekreační activity, sociální přizpůsobení
Inclusive Early Childhood Education, Play and Recreational Activities as Predictors of Social Adjustment of Children with Hearing Impairment in Oyo State, Nigeria
This study investigated inclusive early childhood education, play and recreational activities as predictors of social adjustment of children with hearing impairment in Oyo State, Nigeria. A sample of two hundred and seventy (270) participants comprising of 150 teachers having children with hearing impairment in their classrooms and 120 parents of children with hearing impairment. A ten (30) item questionnaire with a 4-point rating scale and reliability coefficient of 0.71 to 0.77 was used to collect teachers' and parents' opinions on inclusive early childhood education, play and recreational activities as predictors of social adjustment of children with hearing impairment. The data collected were statistically analyzed using Pearson Product Moment Correlation and was used to determine the significant relationship in the stated research questions while Multiple Regression Analysis (MRA) was used to verify whether the independent variables predicted the dependent variable or not. The findings revealed that the independent variables (inclusive early childhood education, play and recreational activities) were associated and predicted social adjustment of children with hearing impairment in Oyo State, Nigeria. The authors recommended among others that parents should enroll their children in an early childhood education program as part of the early intervention package for the child to help the child start making early interactions with other children in social contexts.
Keywords: Inclusive, early childhood education, play, recreational activities, social adjustment
Zveřejněno: 1. červen 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Aidina, D. F. and Haji, R. F. (2013). Development of children in one culture. International Journal of Disability, 5 (2) 45-57.
- Awhol, J. and Veshim, V. (2017). Exercise biology and medicine: Innovative research to improve global health. Mayo Clinic Proceedings, 89, 148-153.
Přejít k původnímu zdroji...
- Budeua, F. and Haji, B. (2013). Disentangling motivation, intention and planning in the physical activity domain. Journal of sport psychology & exercise, 7, 15-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buysse, R., Goldman, N. B. and Skinner, A. (2013). The conspicuous absence of people with disabilities in public fitness and recreation facilities: Lack of interest or lack of access? American Journal of Health Promotion, 19(5), 327-329.
Přejít k původnímu zdroji...
- Campbell, C. V. and Jag, D. (2012). Together through play: Facilitating meaningful play for disabled & non-disabled children through participatory design. Journal of Rehabilitation Research, 9, 1-14.
- Catedral, C. and Wayne, F. (2017). Preparation and job demographics of adapted physical educators in the Nigeria. Adapted Physical Activity Quarterly, 15, 141-154.
Přejít k původnímu zdroji...
- Docafer, M. A. (2017). Introduction to the inclusive early childcare education. Journal of Economic Literature, 36, 1465-95.
- Ertmold, E. and Hassen, G. K. (2015). Inclusive play: Practical strategies for working with children aged 3 to 8. Journal of psychology, 26, 396-411.
- Fiona, R., Elliott, B. G. and Day, G. (2014). Late adolescent psychological adjustment: Roles of individuation, sex, social connectedness, and ambivalence over emotional expression. Journal of Counseling and Development, 3(2), 91-101.
- Gerdes, E. B. and Mallinckrodt, D. C. (2014). Interactionism: Way forward persons with disabilities. Disability Issues, 4, 56-76.
- Hall, D. and Filar, V. G. (2017). Adaptation to disability and its investigation among persons with deafness. Social Sciences and Medicine, 4, 99-108.
- Hugh, E. G. (2015). Fostering integration in community-based rehabilitation programs through inclusive recreation. Journal of Inclusive Development 37, 392-397.
- Justin, H. B. (2011). Inclusive recreation psychology: Promoting social adjustment among the deaf. Adapted Physical Activity Quarterly, 19, 280-299.
- Kiy, R. and Fhodu, Y. (2015). The training in community living model: a decade of experience. New Directions for Mental Health Services 26, 1-98.
- Sobel, K. Katie, O. and Kientz, J. (2015). Maximizing children's opportunities with nklusive play: Considerations for interactive technology design. Journal of Rehabilitation Research, 14, 13-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tokpe, E. F. and Chalu, N. (2012). A comprehensive approach to early inclusive education. The Economic Journal, 112, 437-58.
- Ural, H. and Denka, G. T. (2010). Adapted physical education consultant model to facilitate integration. Adapted Physical Activity Quarterly, 12, 12-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wedra, S. (2014). Attitudes toward children with hearing impairment: Sport and recreation. Adapted Physical Activity Quarterly, 20, 323-346.
- Yemi, F. and Kainde, G. (2016). An alternative to mental health treatment: Conceptual model, treatment program, and clinical evaluation. Archives of General Psychiatry 37, 392-397.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.