e-Pedagogium 2018, 18(2):52-63 | DOI: 10.5507/epd.2018.019

Čtenářská gramotnost studentů cizích jazyků na počátku jejich terciárního vzdělávání

Pavla Machová, Olga Vraštilová
Mgr. Olga Vraštilová, M.A., Ph.D., Mgr. Pavla Machová, M.A., Ph.D., Katedra anglického jazyka a literatury, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic, E-mails: Olga.Vrastilova@uhk.cz; Pavla.Machova@uhk.cz

Čtení jakožto receptivní řečová dovednost je spolu s poslechem hlavním vstupním kanálem informací. Efektivní zvládnutí čtenářských dovedností tak v současném světě plném informací nabývá na důležitosti. Naše zkušenost je však poněkud odlišná. Proto jsme se rozhodli navrhnout projekt, který se soustředí na čtenářské dovednosti studentů, kteří přicházejí ze střední školy na univerzitu. Ten se soustředí celkem na tři oblasti: čtenářské dovednosti studentů na počátku jejich terciárního vzdělávání, jejich čtenářskou zkušenost od dob raného dětství a potřeby a požadavky předmětů a disciplín, které by studenti měli v průběhu terciárního vzdělávání zvládnout. Tento článek rámcově pojednává o celém projektu a blíže se zaměřuje na oblast znalosti slovní zásoby studentů filologických oborů na počátku jejich univerzitního vzdělání.

Klíčová slova: gramotnost, kompetence, slovní zásoba

Reading Literacy of Foreign Language Students Commencing Their Tertiary Studies

Reading is a receptive skill and together with listening it is the main source of information input. Effective mastery of reading skills thus gains more and more importance in the contemporary world deluged with information but also with the growing desire to reach the highest possible degree of education. Our experience is quite opposite though and due to it we designed a project evolving around reading competences of university applicants. It focuses on three areas: reading competence of students when commencing their tertiary studies, their reading experience since their early childhood and the requirements of the subjects and disciplines they should master during their tertiary studies. This article gives the framework of the project carried out at the Faculty of Education, University of Hradec Králové and it looks in detail into, describes and comments on the general vocabulary knowledge of the foreign language students when commencing their university studies.

Keywords: literacy, competence, vocabulary

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Machová, P., & Vraštilová, O. (2018). Čtenářská gramotnost studentů cizích jazyků na počátku jejich terciárního vzdělávání. e-Pedagogium18(2), 52-63. doi: 10.5507/epd.2018.019
Stáhnout citaci

Reference

  1. González-Fernandéz, B., Schmitt, N. (2017). Vocabulary Acquisition. In S. Loewen & M. Sato (eds), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition (pp. 280-298). New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL quarterly, 25(3), (pp. 375-406). Přejít k původnímu zdroji...
  3. Grabe, W. & Stoller, F. L. (2001). Reading for academic purposes: Guidelines for the ESL/EFL teacher. In M. Celce-Murcia (ed.) Teaching English as a second or foreign language, 3 (pp. 187-203). Boston, MA: Heinle Cengage Learning.
  4. Krashen, S. D. (2004). The Power of Reading. Insights from the Research. Portsmouth: Heinemann.
  5. Nation, I. S. P. (1990). Teaching & Learning Vocabulary. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.
  6. PISA 2009 Assessment Framework. Key competencies in reading, mathematics and science. OECD.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.