e-Pedagogium, 2018 (roč. 18), číslo 1

Úvod

Časopis e-Pedagogium v roce 2018 aneb jaký by měl být

Štefan Chudý, Alena Jůvová

e-Pedagogium 2018, 18(1):5-6  

Odborné články a statě

Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra II (Diskuse hlavních výzkumných zjištění v logopedickém náhledu)

The options of the assessment of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder II. (Discussion of the main research outcomes from the percective of speech - language therapist)

Kateřina Vitásková, Lucie Kytnarová, Lucie Schwarzová, Jana Mironova Tabachová

e-Pedagogium 2018, 18(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2018.002  

Článek představuje diskusi hlavních zjištění v rámci výzkumu zaměřeného na možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) z pohledu logopeda, a to na základě srovnání se skupinami dětí se specificky narušeným vývojem řeči, lehkým stupněm mentálního postižení a dětí z typické populace. Odkazujeme přitom na nově vytvořený hodnotící nástroj využitelný nejenom v logopedické praxi a srovnáváme výsledná zjištění s dříve publikovaným předvýzkumem. Zjištěné výsledky svědčí o potvrzení některých deficitů vnímání na úrovni pragmatické jazykové roviny, zvláště ve vnímání proxemiky, stejně jako o překvapivých rozdílech...

Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem

Knowledge of university students about autism spectrum disorders measured by a validated test

Veronika Bárová, Dana Brabcová, Jiří Kohout

e-Pedagogium 2018, 18(1):16-32 | DOI: 10.5507/epd.2018.003  

Prevalence poruch autistického spektra (PAS) v posledních letech vzhledem k lepší diagnostice a dalším faktorům výrazně roste a s tím se zvyšuje i význam tohoto tématu pro pedagogické disciplíny. Navzdory tomu dosud nebyla v České republice provedena systematická studie zabývající se znalostmi o této problematice a není k dispozici ani spolehlivý test umožňující tyto znalosti kvantifikovat. Cílem této studie bylo proto validovat 24 položkový test měřící znalosti o PAS a následně prozkoumat úroveň těchto znalostí u studentů VŠ v ČR. Výzkum byl proveden na vzorku 328 studentů humanitních, technických a přírodovědných oborů Západočeské univerzity v Plzni...

Konzum ako hodnota v postmodernej spoločnosti

Consumption as a Value in Postmodern Society

Monika Štrbová, Denisa Selická

e-Pedagogium 2018, 18(1):33-46 | DOI: 10.5507/epd.2018.004  

Spotreba prenikla do hodnotových vzorcov spoločnosti. Konzumenti hľadajú nemateriálne hodnoty v materiálnych objektoch spotreby. Nekupujú samotný predmet pre jeho funkciu, ale kupujú istotu, spokojnosť, krásu a zdravie prostredníctvom predmetov, ktoré tieto vlastnosti sľubujú. V príspevku popisujeme konzumnú spoločnosť, skúmame správanie konzumentov a následne z nich vytvárame segmentáciu typov podľa hodnotových orientácií a vzťahu ku konzumu.

"Děláš machry a přitom máš mikinu za dvacku": socioekonomické antagonismy ve školní třídě

"You're Bragging Here While Having a Sweatshirt for Twenty Bucks": Socioeconomic Antagonisms in a School Class

Radek Vorlíček

e-Pedagogium 2018, 18(1):47-57 | DOI: 10.5507/epd.2018.005  

Článek se zabývá sociální stratifikací ve školní třídě a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Speciální pozornost je věnována vzájemné interakci sociodemografických kategorií. Článek je založen na kvalitativním a etnografickém výzkumu.

Finančná gramotnosť: Sirény lákajú - Slovensko podlieha. Ako? "Svojským folklórom".

Financial literacy as a Siren for Slovakia

Zuzana Danišková

e-Pedagogium 2018, 18(1):58-68 | DOI: 10.5507/epd.2018.006  

Finančná gramotnosť sa stala vďaka Národného štandardu finančnej gramotnosti povinnou súčasťou základného a stredného vzdelávania, pričom metodiky napomáhajúce učiteľovi exponujú témy v rôznych vyučovacích predmetoch, ktoré sú využiteľné pre realizáciu jej cieľov. Z týchto snáh a značného množstva materiálov by bolo možné usúdiť, že FG nadobúda väčšiu hodnotu ako prierezové témy definované v ŠVP. Na jednej strane je preventívnou módnou vlnou sledujúcou trhliny kapitalizmu, ale aj nástrojom, ktorým vychovávame ekonomicky aktívne subjekty v duchu súčasných neoliberálnych trendov. FG má určite aj odporcov, ktorých hlasy však nie sú veľmi hlasné a zároveň...

Vnímaná zdatnost učitele anglického jazyka - přehled problematiky

Self-efficacy of English Language Teachers - Survey of the Issue

Andrea Macková

e-Pedagogium 2018, 18(1):69-77 | DOI: 10.5507/epd.2018.007  

Následující příspěvek se věnuje problematice vnímané zdatnosti učitelů anglického jazyka, kteří vyučují anglický jazyk jako svůj cizí jazyk, v kontextu sebehodnocení ovládání jejich úrovně anglického jazyka. Jedná se o učitelovo vnímání vlastních potencialit, které následně ovlivňují jeho konání. V celosvětovém měřítku bylo provedeno několik výzkumů, které použily jako nástroj pro určování vnímané zdatnosti učitele modifikovaný dotazník "The Teacher Sense of Efficacy Scale" (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001), kdy byl brán v potaz fakt, že vyučování i samotné učitelovo sebehodnocení jsou součástí jeho vnímané zdatnosti. Globalizace a celosvětové...

Reflexe studentů na míru rozvíjení odborných kompetencí ve vybraných předmětech pregraduální přípravy budoucích učitelů AJ

Students' reflection on the level of acquisition of specific competences gained in pre-service English language teacher training

Ondřej Duda, Josef Nevařil, Václav Řeřicha

e-Pedagogium 2018, 18(1):78-86 | DOI: 10.5507/epd.2018.008  

Článek se zabývá reflexí míry rozvíjení odborných kompetencí ve vybraných předmětech pregraduální přípravy budoucích učitelů anglického jazyka. Cílem výzkumu je srovnání názorů studentů 1. a 2. ročníku navazujícího magisterského studia Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ. K dosažení cíle bylo použito metody nestandardizovaného dotazníku, který byl zaměřen na tři složky oborově-předmětové kompetence: kompetenci komunikativní, lingvistickou a lingvodidaktickou, o kterých je více pojednáno v teoretické části tohoto článku. Praktická část analyzuje výsledky reflexe na míru osvojení dané kompetence ve vztahu k vybraným povinným a povinně volitelným...

Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a jejich evaluace v prostředí pedagogické reality

Standards for elementary education - Health education and its evaluation in an educational setting

Michaela Hřivnová

e-Pedagogium 2018, 18(1):87-101 | DOI: 10.5507/epd.2018.009  

Vzdělávací obor Výchova ke zdraví v rámci nižšího sekundárního vzdělávání je koncipován tak, aby u žáků rozvíjel aktivní přístup ke zdraví, podporoval adekvátní životní styl, minimalizoval rizikové chování a formoval zdravotní gramotnost.Rozhodnutím MŠMT se v roce 2010 započaly připravovat Standardy pro základní vzdělávání, které jsou pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví od roku 2015 doporučeným dokumentem MŠMT pro edukační realitu základních škol.V roce 2015 se uskutečnil pedagogický výzkum s užitím kriteriálního didaktického testu sestaveného na principu ilustrativních úloh obsažených ve vzdělávacím standardu. Aktéry výzkumu jsou žáci 9....

Vývoj rakouského školství s akcentem na legislativní vývoj středního školství

The development of Austrian education with an accent on the legislative development of secondary education

Zdenka Nováková

e-Pedagogium 2018, 18(1):102-109 | DOI: 10.5507/epd.2018.010  

Předložený text je přehledovou studií sledující historické proměny středního vzdělávání a postavení škol v daných časových etapách nabízející ucelený pohled na vývoj středního vzdělávání v souvislostech s legislativními změnami od počátku 19. století. Soustředí se na transformační aktivity z revolučního roku 1848, politickou relaxaci 60. let s následnou reflexí v oblasti postavení škol vůči církvi, Marchetovu reformu z roku 1908, která přinesla do rakouského středního vzdělávání velmi významné změny a následnou částečnou reformu vzdělávání až do roku 1918, včetně vývoje vzdělávání dívek jako nové kategorie ve vzdělávacím systému s akcentem na stěžejní...

Recenze a krátké zprávy

Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte

Petra Bendová

e-Pedagogium 2018, 18(1):110-111  

Psychický vývoj dítěte a výchova. Jak porozumět socializačním obtížím

Irena Plevová

e-Pedagogium 2018, 18(1):112-113  

Tao cesta porozumění statistice

Radka Dofková

e-Pedagogium 2018, 18(1):113-115  

Poruchy vývoje řeči

Lucie Václavíková

e-Pedagogium 2018, 18(1):115-117