e-Pedagogium 2018, 18(1):16-32 | DOI: 10.5507/epd.2018.003

Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem

Veronika Bárová, Dana Brabcová, Jiří Kohout
Dana Brabcová, vedoucí autorského kolektivu, Katedra psychologie, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni, Klatovská 51, 301 00 Plzeň, E-mail: dannab@seznam.cz

Prevalence poruch autistického spektra (PAS) v posledních letech vzhledem k lepší diagnostice a dalším faktorům výrazně roste a s tím se zvyšuje i význam tohoto tématu pro pedagogické disciplíny. Navzdory tomu dosud nebyla v České republice provedena systematická studie zabývající se znalostmi o této problematice a není k dispozici ani spolehlivý test umožňující tyto znalosti kvantifikovat. Cílem této studie bylo proto validovat 24 položkový test měřící znalosti o PAS a následně prozkoumat úroveň těchto znalostí u studentů VŠ v ČR. Výzkum byl proveden na vzorku 328 studentů humanitních, technických a přírodovědných oborů Západočeské univerzity v Plzni a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Bylo zjištěno, že nástroj beroucí při vyhodnocení do úvahy rovněž míru jistoty respondentů s jejich odpověďmi má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vnitřní konzistence měřená pomocí Cronbachova alfa dosáhla hodnoty 0,816, test-retest reliabilita poté 0,825). Explorativní faktorová analýza vedla k jednofaktorovému řešení odpovídajícímu obecnému faktoru znalostí o této problematice. Průměrná úspěšnost v testu byla pouze 36,4 % a nezávisela na oboru studia respondentů. Byly identifikovány časté miskoncepce jako je přesvědčení, že PAS jsou způsobeny očkováním. Uvedené výsledky ukazují, že by bylo vhodné se zaměřit na intervence vedoucí ke zvýšení znalostí speciálně u budoucích učitelů, kteří se ve školách s PAS velmi pravděpodobně setkají.

Klíčová slova: poruchy autistického spektra, znalosti, studenti, dotazník, reliabilita

Knowledge of university students about autism spectrum disorders measured by a validated test

Prevalence of autism spectrum disorders (ASD) has been significantly rising in the last decades due to improvement in diagnostic and other factors. Not surprisingly, it also results in higher attention devoted to this issue in education. Despite the importance of the topic, no systematic study focusing on knowledge of ASD has been yet carried out in the Czech Republic, and there is no reliable test enabling quantification of this variable. Thus, we aimed to validate a 24-item test measuring knowledge of autism spectrum disorders and to explore the level of knowledge in Czech university students. The research was carried out on a sample of 328 students of different majors (science, humanities, technology) at the University of West Bohemia and University of South Bohemia. We found out that the instrument taking into consideration also the level of confidence of respondents shows very good psychometric properties (Cronbach's alpha of 0.816, test-retest reliability of 0.825). Exploratory factor analysis revealed a one-factor solution with the sole factor corresponding to overall knowledge of ASD. The average success rate in the test was 36.4%, and no effect of the field of study was observed here. Common misconceptions such as that ASD are caused by vaccination have been identified. The presented results suggest that an effective intervention focusing on improvement of knowledge of ASD, especially among future teachers, would be highly needed.

Keywords: autism spectrum disorders, knowledge, students, questionnaire, reliability

Zveřejněno: 1. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bárová, V., Brabcová, D., & Kohout, J. (2018). Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem. e-Pedagogium18(1), 16-32. doi: 10.5507/epd.2018.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bakare, M. O., Ebigbo, P. O., Agomoh, A. O., Eaton, J., Onyeama, G. M., Okonkwo, K. O., et al. (2009). Knowledge about childhood autism and opinion among healthcare workers on availability of facilities and law caring for the needs and rights of children with childhood autism and other developmental disorders in Nigeria. BMC pediatrics, 9(1), 12. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bárová, V. (2017). Autismus a stigma. Západočeská univerzita v Plzni. Bakalářská práce.
  4. Brabcová, D., Kohout, J., & Kršek, P. (2016). Knowledge about epilepsy and attitudes towards affected people among teachers in training in the Czech Republic. Epilepsy & Behavior, 54, 88-94. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Brabcová, D., Kohout, J., Weberová, V., & Komárek, V. (2017). Educational video and story as effective interventions reducing epilepsy-related stigma among children. Epilepsy & Behavior, 69, 12-17. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Burton, R. F. (2004). Multiple choice and true/false tests: reliability measures and some implications of negative marking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(5), 585-595. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Freed, G. L., Clark, S. J., Butchart, A. T., Singer, D. C., & Davis, M. M. (2010). Parental vaccine safety concerns in 2009. Pediatrics, 125(4), 654-659.
  8. Christensen, D. L., Baio, J., Braun, K. V. N., Charles, J., Bilder, D. A., Constantino, J. N., et al. (2016). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2012. Surveillance Summaries, 65(3), 1-23. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hansen, L. K. (2015). Development and validation of a survey of knowledge of autism spectrum disorder. The University of Southern Mississippi. Diplomová práce.
  10. Harrison, A. J., Slane, M. M., Hoang, L., & Campbell, J. M. (2017). An international review of autism knowledge assessment measures. Autism, 21(3), 262-275. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hultman, C. M., Sandin, S., Levine, S. Z., Lichtenstein, P., & Reichenberg, A. (2011). Advancing paternal age and risk of autism: new evidence from a population-based study and a meta-analysis of epidemiological studies. Molecular psychiatry, 16(12), 1203. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Jensen, C. M., Martens, C. S., Nikolajsen, N. D., Skytt Gregersen, T., Heckmann Marx, N., Goldberg Frederiksen, M., & Hansen, M. S. (2016). What do the general population know, believe and feel about individuals with autism and schizophrenia: Results from a comparative survey in Denmark. Autism, 20(4), 496-508. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Lee, B. H., Smith, T., & Paciorkowski, A. R. (2015). Autism spectrum disorder and epilepsy: disorders with a shared biology. Epilepsy & Behavior, 47, 191-201. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Liu, Y., Li, J., Zheng, Q., Zaroff, C. M., Hall, B. J., Li, X., & Hao, Y. (2016). Knowledge, attitudes, and perceptions of autism spectrum disorder in a stratified sampling of preschool teachers in China. BMC psychiatry, 16(1), 142. Přejít k původnímu zdroji...
  15. National Research Council (2001). Educating children with autism. Washington, DC: NRC.
  16. Maglione, M. A., Das, L., Raaen, L., Smith, A., Chari, R., Newberry, S., Shanman, R., et al. (2014). Safety of vaccines used for routine immunization of US children: a systematic review. Pediatrics, 134(2), 325-337. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Meier, S. M., Petersen, L., Schendel, D. E., Mattheisen, M., Mortensen, P. B., & Mors, O. (2015). Obsessive-compulsive disorder and autism spectrum disorders: longitudinal and offspring risk. PloS one, 10(11), e0141703. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Obeid, R., Daou, N., DeNigris, D., Shane-Simpson, C., Brooks, P. J., & Gillespie-Lynch, K. (2015). A cross-cultural comparison of knowledge and stigma associated with autism spectrum disorder among college students in Lebanon and the United States. Journal of autism and developmental disorders, 45(11), 3520-3536. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ošlejšková, H. (2008). Poruchy autistického spektra: poruchy vyvíjejícího se mozku. Pediatrie pro praxi, 9(2), 80-84.
  20. Patten, E., Ausderau, K. K., Watson, L. R., & Baranek, G. T. (2013). Sensory response patterns in nonverbal children with ASD. Autism research and treatment, 2013, 436286. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Pennington, H. R. Pachana, N. A., & Coyle, S. L. (2001). Use of the facts on aging quiz in New Zealand: Validation of questions, performance of a student sample, and effects of a don't know option. Educational Gerontology, 27(5), 409-416. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Říhová, A. (2010). Dítě s poruchou autistického spektra v raném věkovém období v kontextu rodiny. e-Pedagogium, 2010(2), 116-126.
  23. Šnýdrová, I. (2008). Psychodiagnostika. Praha: Grada.
  24. Tager-Flusberg, H., & Kasari, C. (2013). Minimally verbal school-aged children with autism spectrum disorder: the neglected end of the spectrum. Autism Research, 6(6), 468-478. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  26. van Steensel, F. J., Bögels, S. M., & Perrin, S. (2011). Anxiety disorders in children and adolescents with autistic spectrum disorders: a meta-analysis. Clinical child and family psychology review, 14(3), 302-317. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Wakefield, A. J., Murch, S. H., Anthony, A., Linnell, J., Casson, D. M., Malik, M., et al. (1998). Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. The Lancet, 351(9103), 637-641 (staženo z časopisu v roce 2010). Přejít k původnímu zdroji...
  28. Wodrich, D. L., Jarrar, R., Buchhalter, J., Levy, R., & Gay, C. (2011). Knowledge about epilepsy and confidence in instructing students with epilepsy: Teachers' responses to a new scale. Epilepsy & Behavior, 20(2), 360-365. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.