e-Pedagogium 2018, 18(1):87-101 | DOI: 10.5507/epd.2018.009
Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a jejich evaluace v prostředí pedagogické reality
- Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D., Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: michaela.hrivnova@upol.cz
Vzdělávací obor Výchova ke zdraví v rámci nižšího sekundárního vzdělávání je koncipován tak, aby u žáků rozvíjel aktivní přístup ke zdraví, podporoval adekvátní životní styl, minimalizoval rizikové chování a formoval zdravotní gramotnost.
Rozhodnutím MŠMT se v roce 2010 započaly připravovat Standardy pro základní vzdělávání, které jsou pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví od roku 2015 doporučeným dokumentem MŠMT pro edukační realitu základních škol.
V roce 2015 se uskutečnil pedagogický výzkum s užitím kriteriálního didaktického testu sestaveného na principu ilustrativních úloh obsažených ve vzdělávacím standardu. Aktéry výzkumu jsou žáci 9. ročníků základních škol; v rámci čtvrté etapy zpracování výsledků výzkumu soubor čítá 910 žáků. Cílem bylo zjištění úrovně dosaženého/rezulátového kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví a ověření nastavení minimální úrovně Standardu pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Na základě analýzy výsledků didaktického testu lze konstatovat, že průměrná úroveň zvládnutí didaktického testu dosáhla 39 % a mezi výsledky dívek a chlapců nebyly prokázány v míře jeho splnění statisticky významné rozdíly. Podprůměrné skóre zvládnutí testu naznačuje nízkou úroveň rezulátového kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, a tedy i relativně nízkou úroveň zdravotní gramotnosti žáků. Potvrzena také nebyla predikce kalkulující s minimálním nastavením standardu (resp. ilustrativních úloh v něm obsažených) tak, aby jej zvládlo správně splnit 80 % žáků 9. ročníků.
Klíčová slova: výchova ke zdraví, Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví, didaktický test, evaluace
Standards for elementary education - Health education and its evaluation in an educational setting
The educational field of Health education in the context of lower secondary education is designed to develop an active approach to health, support an adequate lifestyle, minimize risk behaviour and shape health literacy in students.
In 2010, the Ministry of Education decided on the preparation of the Standards for elementary education, which have been recommended by the Ministry since 2015 for the educational field of Health education in elementary schools.
In 2015 an educational research study was conducted using a criterion-referenced achievement test based on illustrative tasks contained in the educational standard. The study involved students of grade nine of elementary schools; in the fourth stage of data processing the sample included 910 students. The objective was to identify the level of achieved/resulting curriculum of the educational field of Health education and to verify the setting of the minimum level of the Standard for elementary education - Health education. An analysis of the results of the achievement test suggested that the average level of achievement in the test was 39 % and that there were no statistically significant differences between the results of boys and girls.
In conclusion, the average score achieved in the test suggests a low level of the resulting curriculum in the educational field of Health education and a relatively low level of health literacy in students. Similarly, the prediction of successful achievement by 80 % of students in grade nine as the minimum setting of the standard (illustrative tasks contained therein) was not confirmed.
Keywords: Health Education, Standards for elementary education - Health education, Didactic (Achievement) test, Evaluation
Zveřejněno: 1. březen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., & Mužík V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Health 21: the health for all policy framework for the WHO European Region (European Health for All Series; No. 6). (1999). Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
- Health 2020. A European Policy Framework and Strategy for the 21st Century. (2013) Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
- Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: anylýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
- Holčík, J., Káňová, P. & Prudil, L. (2015). Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
- Hřivnová, M. (2014). The Conception of Health Education at Primary Schools in the Czech Republic. In SGEM Conference on Psychology & Psychiatry, Sociology & Healthcare Education. Volume 2. (s. 899-912). Albena: International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences & Arts.
- Hřivnová, M. (2016a). Evaluation of educational standards in Health education with an emphasis on sexually reproductive health. In 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2016. Book 1. Vol. 2. (s. 479-490). Albena: International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences & Arts.
- Hřivnová, M. (2016b). Health Literacy in Pupils in the Context of Research of Resulting Curriculum of Health Educatiion. The Anthropologist - International Journal of Contemporary and Applied Studies of Man. 24(1), 277-283. Dostupné z http://krepublishers.com/02-Journals/T-Anth/Anth-24-0-000-16-Web/Anth-24-0-000-16-Contents/Anth-24-0-000-16-Contents.htm
Přejít k původnímu zdroji...
- Hřivnová, M. (2016c). Výchova ke zdraví - úroveň rezulátového kurikula v kontextu vzdělávacích standardů a zdravotní gramotnosti. In J. Chrastina (ed.) et al. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení / přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti - výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. (s. 160-182). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Chráska, M. (2011). Testy v pedagogickém výzkumu. In M. Skutil (Ed.) et al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. (s. 127-152). Praha: Portál.
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
- Kickbusch, I., Pelikan, J. M., Apfel, F., Tsouros, A. D. (Eds.). (2013). Health literacy. The solid facts. Copenhagen: World Health Organization.
- Kučera, Z., Pelikan, J. & Šteflová, A. (2016). Zdravotní gramotnost obyvatel ČR - výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis Lékařů českých. 2016; 155 (5): 233-241
- Marádová, E. (2005). Na cestě od "rodinné výchovy" k "výchově ke zdraví". In J. Slavík (Ed.) Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik matematiky, chemie, výtvarné výchovy, hudební výchovy a výchovy ke zdraví z let 1990-2004. (s. 134-158). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Mužiková, L. (2010). Škola a zdraví pro 21. Století. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2013. (2013). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
- Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015-2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. (2015). Praha: Ministerstvo zdravotnictví. Dostupné z http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf
- Salavcová, M., & Maršák, J. (2011). Evaluační standardy. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/13333/EVALUACNI-STANDARDY.html/
- Standardy. (2015). Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=9832
- Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832 [cit. 2017-02-16].
- Svoboda, M. (2015). Přínos vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z pohledu žáků základních škol. In Šafránková, D., Podroužek, L., & Slowík, J. (Eds.) Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogického výzkumu: sborník XXIII. konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 371-380). Plzeň: ZČU v Plzni. [CD-ROM].
- Tupý, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2013. Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tupý, J. (Ed.), Hřivnová, M., Marádová, E., & Panošová, O. (2016). Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Praha: NÚV. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf
- Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. (2014). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
- Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. (2003). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.