e-Pedagogium, 2017 (roč. 17), číslo 4
Úvod
Introduction
Editors
e-Pedagogium 2017, 17(4):5
Odborné články a statě
Prostor pro dialog v poradenské (spolu)práci se studenty speciální pedagogiky
Opportunities for Dialogue in Counselling with the Special Education Students
Petra Jurkovičová
e-Pedagogium 2017, 17(4):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2017.048
V tomto článku prezentujeme shromážděné informace a výzkumné závěry, které konfrontujeme s teoretickými znalostmi v oblasti dialogického přístupu. Pomocí dialogu vytváříme prostor pro pochopení, pomoc a změnu. Otevíráme diskusi o využívání dialogického přístupu při výuce studentů speciální pedagogiky s cílem zvýšit jejich kompetence pro práci s klienty.
Sociálna akceptácia integrovaných žiakov v bežnej základnej škole
Social Acceptance of the Integrated Students in Regular Elementary School
Eva Lörinczová
e-Pedagogium 2017, 17(4):17-28 | DOI: 10.5507/epd.2017.049
Integrácia žiaka do bežnej školy je sprevádzaná viacerými problémami, ktoré nesúvisia len s akademickou úspešnosťou jednotlivca, ale aj s jeho sociálnym začlenením do kolektívu rovesníkov. Menšia časť tejto problematiky sa zaoberá sociálnou dimenziou výchovno-vzdelávacieho procesu. Príspevok sa preto orientuje na doménu akceptácie integrovaného jednotlivca, čo sme skúmali na 398 adolescentoch bežnej základnej školy. Prostredníctvom Dotazníka sociálnej akceptácie (Juhás, 1990) sme zisťovali mieru akceptácie jednotlivcov, ich pohľad na kolektív triedy, emocionálne prežívanie, vzťah rodiny a školy a vzťah k spolužiakom. Signifikantné rozdiely sme zistili...
Děti s orofaciálními rozštěpy ve škole
Children with Orofacial Clefts in School
Miroslav Meier
e-Pedagogium 2017, 17(4):29-38 | DOI: 10.5507/epd.2017.050
Příspěvek přináší výsledky výzkumu, který se zabýval problematikou přijímání dětí s orofaciálními rozštěpy v mateřských a základních školách z pohledu rodičů dětí s orofaciálními rozštěpy. Dále bylo zjišťováno, jakou podporu při edukaci v mateřské, resp. základní škole by rodiče dětí s orofaciálními rozštěpy přivítali.
Kariérna aspiracia ako súčasť odborného poradenstva pre osoby so sluchovým postihnutím
Career Aspirations as Part of Vocational Guidance for Persons with Hearing Impairment
Ivana Horváthová
e-Pedagogium 2017, 17(4):39-50 | DOI: 10.5507/epd.2017.051
V súčasnom dianí sa objavujú nové trendy a možnosti v uplatňovaní sa na trhu prácu a tomu podliehajú aj predstavy dnešných žiakov ako intaktných, tak aj žiakov so sluchovým postihnutím. Pri premýšľaní o budúcom povolaní sa žiak prirodzene rozhoduje na základe hodnoť, sebadôvery či dokonca znakoch subkultúry do ktorej patria aj osoby so sluchovým postihnutím. Práve tento fakt môže výrazne ovplyvňovať ašpirácie žiakov so sluchovým postihnutím. Článok sa zaoberá identifikovaním miery vplyvu základnej školy, pedagógov a iných faktorov na profesijné ašpirácie u žiakov so sluchovým postihnutím s prihliadnutím na ich postihnutie. Profesijné ašpirácie v tomto...
Overview of the Development of Special Education in Tibetan Society
Bu Qiong, Miloň Potměšil
e-Pedagogium 2017, 17(4):51-59 | DOI: 10.5507/epd.2017.052
The Tibetan nationality is one of the 55 minorities in China. Tibetan people are mainly distributed in the Tibet Autonomous Region, Qinghai Province, Gansu Province, Sichuan Province, Yunnan Province, and other regions, with a total population of about 6.4 million. Education for national minorities has always been an important component of Chinese education, while special education in Tibetan society is an important part of Chinese national education. In recent years, special education has been rapidly developed along with the establishment of special education schools in Tibetan areas, especially since 2000 and the proposal for, and implementation...
Role učebnic v primárním vzdělávání
The Role of Textbooks in Primary Education
Jana Stará, Martin Chvál, Karel Starý
e-Pedagogium 2017, 17(4):60-69 | DOI: 10.5507/epd.2017.053
Článek představuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaký vliv mají učebnice na rozhodování učitelů o obsahu a metodách výuky, obzvláště v porovnání s ostatními materiály a faktory. Výzkum byl zaměřen na učitele 1. stupně ZŠ a učebnice prvouky, přírodovědy a vlastivědy (vzdělávací oblast Člověk a jeho svět). Výsledky ukazují, že navzdory tomu, že učitelé věří, že učebnice mají velký vliv na jejich výuku, nesouhlasí s myšlenkou, že by učebnice měly určovat obsah a metody výuky. Článek se mj. zamýšlí nad tím, jak tento rozpor překonat.
Připravenost budoucích učitelů základních škol na spolupráci s rodiči v matematice
Preparedness of Prospective Elementary School Teachers to Collaborate with Parents in Mathematics
Radka Dofková
e-Pedagogium 2017, 17(4):70-79 | DOI: 10.5507/epd.2017.054
Cílem tohoto článku bylo analyzovat základní aspekty připravenosti budoucích učitelů matematiky na základních školách spolupracovat s rodiči. Tento článek vychází z výzkumného projektu, na kterém spolupracovalo 83 studentů 3. a 4. ročníku studijních programů Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika a učitelství pro děti se speciálními potřebami a Učitelství pro 1. stupeň základních škol, a to na začátku letního semestru v roce 2017. Výzkum byl založený na seminárních pracích "Připravenost na výuku matematiky", které byly analyzovány za použití nástrojů typických pro kvalitativní výzkum.
Účast na zkoušce z pohledu studentů
Sitting an Exam from the Students' Point of View
Jana Matošková
e-Pedagogium 2017, 17(4):80-93 | DOI: 10.5507/epd.2017.055
Tato studie zkoumá výpovědi studentů o jejich pocitech ohledně zkoušek, faktorů, které podle nich ovlivňují úspěšné složení chování, a strategií myšlení a chování, které aplikují během zkoušky. Studie je založena na analýze dat získaných prostřednictvím rozhovorů a skupinových diskusí se studenty, dotazníkového šetření mezi studenty a studentských seminárních prací. Studie podporuje myšlenku, že studijní výkon je ovlivněn externím prostředím i interními faktory jsou jakou inteligence, osobnost a motivace ke studiu. Studie naznačuje, že studenti nepreferují ani povrchový přístup ke studiu, ani podvádění. Nicméně existují výjimky, které podkládají takové...
Zdravotní gramotnost na úrovni uplatňovaných stravovacích zvyklostí v kontextu tělesného složení u studentů pedagogických oborů Univerzity Palackého v Olomouci
Health literacy relating to everyday eating habits having impact on body composition in students of pedagogical disciplines of the Palacký University in Olomouc
Tereza Sofková, Michaela Hřivnová
e-Pedagogium 2017, 17(4):94-103 | DOI: 10.5507/epd.2017.056
Vhodné stravovací návyky vytvářejí předpoklad pro prevenci mnoha chronických neinfekčních onemocnění. Vytvoření zdravotní gramotnosti, která zahrnuje úpravu životního stylu a zvláště vzdělávání v optimálních stravovacích návycích, je součástí obecných a profilových disciplín studentů pedagogických oborů. To posiluje pravděpodobnost vyšší zdravotní gramotnosti, a tím zavedení dobrých stravovacích návyků samotnými studenty a především tak budou vzdělávat budoucí generace ve své profesi.Cílem našeho výzkumu bylo zhodnotit vybrané parametry tělesného složení založené na stravovacích návycích u 324 studentek pedagogických oborů Pedagogické fakulty Univerzity...
The Use of Digital Technologies in the Science Camp VEBOR
Beáta Brestenská, Jana Cibulková, Petra Ivánková
e-Pedagogium 2017, 17(4):104-118 | DOI: 10.5507/epd.2017.057
Letní vědecký tábor pro děti zahrnuje množství rozdílných aktivit, které rozvíjejí motivaci dětí učit se a nadchnout se pro přírodovědné předměty ve školách. Hlavním smysl tábora je zvýšit zájem dětí o vědu a rozvíjet jejich pozitivní vztah k přírodě, tedy environmentální odpovědnost. Jednou z možností implementace těchto aktivit je aktivní práce s digitálními technologiemi. Během realizace tábora jsme používali měřicí zařízení, která podporovala vědecký charakter tábora. Také jsme využívali tablety, které sloužily jako pracovní nástroj a informační zdroj pro připojení na Internet.
Urban-Rural Contrasts in Attitudes, Motives and Sport Preferences in Adolescents
Michal Kudláček, Martin Sigmund, Jana Kvintová, Tomáš Junek
e-Pedagogium 2017, 17(4):119-137 | DOI: 10.5507/epd.2017.058
Předložená studie se zaměřuje na postoje, motivaci k pohybové aktivitě (PA), strukturu sportovních preferencí a pohybovou aktivitu studentů dvou vybraných středních škol (venkovská oblast, městská oblast). Výzkumný soubor představuje celkem 300 studentů středních škol (150 studentů z venkovských oblastí a 150 studentů z městské oblasti). V rámci dotazníkového šetření byly aplikovány Dotazník DIPO-J (Dimenze postojů pro juniory), Dotazník motivace k pohybové aktivitě MPAM-R, dotazník IPAQ a Dotazník sportovních preferencí. Zpracování výsledků bylo provedeno v programu Statistica 12.0 CZ. Byl použit neparametrický test Kruskal-Wallis, pro zjištění vztahu...
Recenze a krátké zprávy
International Physical Literacy Conference and Forum 2017
Jana Vašíčková
e-Pedagogium 2017, 17(4):138-139
Scientific Conference of Doctoral Degree Programmes Students at the Faculty of Education at Palacký University in Olomouc
Iva Koribská, Ondřej Duda
e-Pedagogium 2017, 17(4):140-141