e-Pedagogium, 2017 (roč. 17), číslo 2
Úvod
Introduction
Editors
e-Pedagogium 2017, 17(2):5-6
Odborné články a statě
Hodnoty jako téma pedagogického výzkumu
Values as a Pedagogical Research Topic
Adéla Antlová, Štefan Chudý
e-Pedagogium 2017, 17(2):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2017.020
Cílem tohoto příspěvku je přispět k porozumění pojmu hodnota jako frekventovanému výzkumnému tématu, a zároveň ukázat, jak toto pojetí uplatnit ve výzkumném designu. Návrh takového designu nalezne čtenář ve třetí části textu. Autoři se neopírají o časté chápání pojmu hodnota jako centrálního přesvědčení. Spíše vycházejí z Brožíkova pojetí hodnoty jako výsledku hodnocení vztahu k různým konkrétním či abstraktním objektům kolem nás. Obsah článku se zaměřuje na hodnotový systém jedince spíše než na obecné charakteristiky termínu hodnota. Hodnoty jsou tu vnímány jako výsledek naší každodenní zkušenosti, proto se autoři nevyjadřují k existenci hodnot apriori,...
Srovnávací dětská literatura: estetický a didaktický kontext
Comparative Children Literature: Aesthetic and Didactic Context
Imron Wakhid Harits
e-Pedagogium 2017, 17(2):15-24 | DOI: 10.5507/epd.2017.021
Četba dětské literatury není pouze rozvíjení kognitivních aktivit žáků ve třídě, ale zahrnuje také dva důležité aspekty přispívající k pozitivnímu vztahu žáků k čtenářským aktivitám; a to aspekty emocionální a intelektuální. Tato práce zkoumá vztah mezi kognitivními aktivitami a didaktickým procesem při četbě literatury pro děti a souvislost mezi emocionálním a intelektuálním aspektem a literárním zapojením. Srovnávací dětská literatura je zvolena materiálem ke čtení, protože se zde objevují prvky jako adaptace a přenos. Studenti se naučí, jak se mezi dětmi pracuje ve světě se vzájemným dialogem. Žáci nevyhnutelně přečtou své vlastní tradiční dětské...
Bádání a praktický výzkum mandžuského uměleckého vzdělávání na mandžuské základní škole z multikulturního pohledu v Číně
Exploration and Practice Research of Manchu Art Education in Manchu Primary School from the Multicultural point of view in China
Yao Jia, Jitka Plischke, Huang Zhiyong
e-Pedagogium 2017, 17(2):25-37 | DOI: 10.5507/epd.2017.022
Mandžuskové jsou třetí nejpočetnější menšinou v Číně, jejich populace je tvořena více než 10 miliony obyvatel. Historii mandžuské kultury lze vysledovat před více než 7000 lety, jedná se o nádhernou kulturu s dlouhou tradicí. V současné době nežije ani 100 lidí, kteří dokážou mluvit v jazyce Mandžusků, tato kultura je tedy v ohrožení. Tento text se zaměřuje na zkoumání současné situace mandžuské kultury, kulturního dědictví a jeho rozvoje v základní škole Yongling, sleduje, jak tato škola plní požadované funkce. Mandžuské umění je vnímáno jako "průlom", přijmout jej je pro žáky nejjednodušší. Realizováno je ve třech kontextech, kterými jsou: kultura...
Profesní vidění budoucích učitelů angličtiny: specifické pozorování a uvažování založené na vědění
Professional vision of future English language teachers: subject-specific noticing and knowledge-based reasoning
Klára Uličná
e-Pedagogium 2017, 17(2):38-49 | DOI: 10.5507/epd.2017.023
Text je zaměřen na profesní vidění budoucích učitelů anglického jazyka. Zejména se zaměřujeme na to, jakých důležitých oborově specifické jevů si studenti ve výuce všímají, tzv. všímání si neboli výběrové zaměření pozornosti; a jak o nich přemýšlejí, tzv. uvažování založené na vědění. V ohnisku našeho zájmu jsou jevy spojené s didaktikou anglického jazyka na konci magisterského studia. Studenti měli za úkol napsat reflexi na základě pozorování videozáznamu hodiny anglického jazyka. Reflexe byly analyzovány a porovnány s expertními analýzami stejné hodiny. Studenti byli schopni identifikovat cca dva oborově specifické jevy (experti šest) a většina jejich...
Samostatně řízené učení ve vyšším věku: motivy a kompetence k učení u učitelů v důchodu
Self-directed learning in later life: motives and learning competences of retired teachers
Salomėja Šatienė
e-Pedagogium 2017, 17(2):50-61 | DOI: 10.5507/epd.2017.024
Cílem tohoto článku je zkoumání samostatně řízeného učení učitelů v důchodu se zaměřením na vnímání motivace a kompetencí k učení. Kvalitativní výzkum zahrnoval polostrukturované osobní rozhovory s osmi učiteli v důchodu, které se zabývaly jejich vlastními vzdělávacími aktivitami. Empirické údaje umožňují konstruovat popis samostatně zaměřeného učení mezi učiteli v důchodu v malé venkovské komunitě v Litvě. Každé téma vycházející z analýzy empirických dat odráží řadu prvků v konstrukci subjektivních učebních trajektorií založených na zkušenostech účastníků, které jsou vnímány jako samostatné učení. Učitelské chování učitelů v důchodu poskytuje podporu...
Role solidarity v procesu sociálního začleňování dětí s poruchami emocí a chování
Role of solidarity in social inclusion of children with emotional and behavioral disorders
Karel Červenka
e-Pedagogium 2017, 17(2):62-70 | DOI: 10.5507/epd.2017.025
Text je zaměřen na problematiku inkluze ve vzdělávání dětí s poruchami emocí. Cílem textu je zdůraznit význam sociální a kulturní dimenze procesu inkluze (nejen) ve vzdělávání, zejména s ohledem na specifika situace těchto dětí. Prostřednictvím role, kterou má solidarita v rámci procesu inkluze, je zdůrazněna důležitost jeho neformální stránky.
Problémy romských rodin v lokalitě Orechov Dvor v Nitře
Problems of the Roma families: LOCATION ORECHOV DVOR IN NITRA
Denisa Selická, Monika Štrbová, Marcela Šarvajcová
e-Pedagogium 2017, 17(2):71-78 | DOI: 10.5507/epd.2017.026
V našom príspevku sa venujeme vybraným problémom Rómov v slovenskej spoločnosti na príklade Rómov, ktorí žijú v segregovanej osade Orechov dvor pri Nitre. Tieto problémy sú charakteristické pre všetky segregované obydlia na Slovensku, kde žijú Rómovia. Ide o problém nevyhovujúceho bývania, nedostatočného vzdelania, takmer 100percentnej nezamestnanosti a z pohľadu majority aj neadekvátneho trávenia voľného času.
Recenze a krátké zprávy
The Adaptation of the IBQR VSF Questionnaire to the Czech Environment (Adaptace dotazníku IBQR VSF pro české prostředí)
Joy Sade Okoye
e-Pedagogium 2017, 17(2):79-81
ICT in Innovational K-12 Education in Global Context
Qianjun Tang
e-Pedagogium 2017, 17(2):82-84
The Personality teaching (Osobnostní učitelství)
Jan Gregar
e-Pedagogium 2017, 17(2):85-87