e-Pedagogium 2017, 17(2):62-70 | DOI: 10.5507/epd.2017.025

Role solidarity v procesu sociálního začleňování dětí s poruchami emocí a chování

Karel Červenka
Karel Červenka, Katedra speciální pedagogiky PdF MU, Poříčí 9, Brno, Czech Republic, E-mail: charel@mail.muni.cz

Text je zaměřen na problematiku inkluze ve vzdělávání dětí s poruchami emocí. Cílem textu je zdůraznit význam sociální a kulturní dimenze procesu inkluze (nejen) ve vzdělávání, zejména s ohledem na specifika situace těchto dětí. Prostřednictvím role, kterou má solidarita v rámci procesu inkluze, je zdůrazněna důležitost jeho neformální stránky.

Klíčová slova: sociální inkluze, inkluze ve vzdělávání, solidarita, porucha emocí a chování, stigmatizace, etopedie, intervence

Role of solidarity in social inclusion of children with emotional and behavioral disorders

This paper is focused on educational inclusion of children with emotional and behavioral disorders. The objective aims to emphasize the importance of the social and cultural dimensions of the process of inclusion (not only) in education, especially with regard to the specifics of the situation of these children. Using the role that solidarity plays in the process of inclusion we emphasize the importance of its informal aspect.

Keywords: social inclusion, educational inclusion, solidarity, behavioral and emotional difficulties, special education, stigmatization, intervention

Zveřejněno: 1. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Červenka, K. (2017). Role solidarity v procesu sociálního začleňování dětí s poruchami emocí a chování. e-Pedagogium17(2), 62-70. doi: 10.5507/epd.2017.025
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alexander, J. C. (2006). Ústřední solidarita, etnická okrajová skupina a sociální diferenciace. In Marada, R. (Ed.). Etnická různost a občanská jednota. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK).
  2. Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. London, Prentice_hall International, Inc.
  3. Becker, H., S. (1991). Outsiders: studies in the sociology of deviance ([New ed.]). New York: Free Press.
  4. Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. Brisol, CSIE.
  5. Bower, E. M. (1981). Early identification of emotionally handicapped children in school (3rd ed.). Springfield, Ill.: C. C. Thomas.
  6. Červenka, K. (2016). Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita.
  7. Goffman, E. (2003). Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství.
  8. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
  9. Pokorná, V. (1993). Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: Karolinum.
  10. Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie I (2nd revised ed.). Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.