e-Pedagogium 2017, 17(2):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2017.020
Hodnoty jako téma pedagogického výzkumu
- Mgr. Adéla Antlová, doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: adela.antlova@upol.cz; stefan.chudy@upol.cz
Cílem tohoto příspěvku je přispět k porozumění pojmu hodnota jako frekventovanému výzkumnému tématu, a zároveň ukázat, jak toto pojetí uplatnit ve výzkumném designu. Návrh takového designu nalezne čtenář ve třetí části textu. Autoři se neopírají o časté chápání pojmu hodnota jako centrálního přesvědčení. Spíše vycházejí z Brožíkova pojetí hodnoty jako výsledku hodnocení vztahu k různým konkrétním či abstraktním objektům kolem nás. Obsah článku se zaměřuje na hodnotový systém jedince spíše než na obecné charakteristiky termínu hodnota. Hodnoty jsou tu vnímány jako výsledek naší každodenní zkušenosti, proto se autoři nevyjadřují k existenci hodnot apriori, ale zaměřují se na proces utváření více či méně centrálních hodnot jedince.
Klíčová slova: hodnota, přístup, hodnocení, výzkum
Values as a Pedagogical Research Topic
The aim of this paper is to contribute to the understanding of the term value as a common research topic and consequently point out how it should be reflected in a research design. There is an outline of such a design in the third part of the paper. The authors do not follow the common understanding of values as central beliefs. Instead, following Brožík's ideas, they consider them the outcome of the evaluation of relationships to different concrete or abstract objects around us. The content of this paper focuses on the values of a person, rather than a general understanding of the term. It offers the notion of values as the result of our everyday experience and therefore, it does not discuss the a priori existence of values. It rather focusses on how one's values (less and more central) are formed.
Keywords: value, attitude, evaluation, research
Zveřejněno: 1. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Brožík, V. (2004). Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavatelstvo Michala Vaška.
- Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. 2nd revised edition. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6th updated and revised edition. Praha: Portál.
- Rokeach, M. (1970). Beliefs, attitudes and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass.
- Shalom, H. S. (2015). Basic individual values: sources and consequences. In Brosch, T., In Sander, D., Clément, F., Deonna, J. A., Fehr, E., & Vuilleumier, P. (2016). Handbook of value: Perspectives from economics, neuroscience, philosophy, psychology and sociology. DOI:10.1093/acprof:oso/9780198716600.001.0001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vicario, C. M. (2013). Inborn mechanisms of food preference and avoidance: the role of polymorphisms in neuromodulatory systems. Frontiers in Molecular Neuroscience, 6, 16. http://doi.org/10.3389/fnmol.2013.00016
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.