e-Pedagogium 2017, 17(2):50-61 | DOI: 10.5507/epd.2017.024
Samostatně řízené učení ve vyšším věku: motivy a kompetence k učení u učitelů v důchodu
- Mgr. Salomėja Šatienė, Department of Administration and Education, Faculty of Social Sciences, Klaipėda University of Applied Sciences, Jaunystės g. 1, 91274, Klaipėda, Lithuania, E-mail: salomejasatiene@gmail.com
Cílem tohoto článku je zkoumání samostatně řízeného učení učitelů v důchodu se zaměřením na vnímání motivace a kompetencí k učení. Kvalitativní výzkum zahrnoval polostrukturované osobní rozhovory s osmi učiteli v důchodu, které se zabývaly jejich vlastními vzdělávacími aktivitami. Empirické údaje umožňují konstruovat popis samostatně zaměřeného učení mezi učiteli v důchodu v malé venkovské komunitě v Litvě. Každé téma vycházející z analýzy empirických dat odráží řadu prvků v konstrukci subjektivních učebních trajektorií založených na zkušenostech účastníků, které jsou vnímány jako samostatné učení. Učitelské chování učitelů v důchodu poskytuje podporu teorii kontinuity.
Klíčová slova: samostatné učení, pozdější život, učitelé v důchodu
Self-directed learning in later life: motives and learning competences of retired teachers
The purpose of this article is to explore self-directed learning of retired teachers looking into their perceptions of motivation and learning competences. The qualitative research included semi-structured face-to-face interviews with eight retired teachers engaged in their self-directed learning pursuits. The empirical data allows to construct a description of the self-directed learning among retired teachers in a small rural community in Lithuania. Each theme drawn from the analysis of empirical data reflects a range of elements in the construction of subjective learning trajectories based on the participants' experiences perceived as self-directed learning. The learning behaviours of the retired teachers provide support for continuity theory.
Keywords: self-directed learning, later life, retired teachers
Zveřejněno: 1. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Atchley, R. C. (1989). A continuity theory of normal aging. The Gerontologist, 29, 183-190.
Přejít k původnímu zdroji...
- Atchley, R.C. (2006). Continuity, Spiritual Growth, and Coping in Later Adulthood. Journal of Religion, Spirituality & Aging, 18(2-3), 19-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman.
- Berger, P., Luckmann, T. (1999). Socialinis tikrovės konstravimas. Vilnius: Pradai.
- Candy P.C. (1991). Self-direction for lifelong learning: a comprehensive guide to theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass.
- Candy, P.C. (1989). Constructivism and the Study of Self-direction in Adult Learning. Studies in the education of adults, 21 (2), 95-116.
Přejít k původnímu zdroji...
- Findsen, B. (2016). Guest editorial. International Journal of Lifelong Education, 35(5), 473-476.
Přejít k původnímu zdroji...
- Friebe, J. & Schmidt-Hertha, B. (2013). Activities and Barriers to Education for Elderly People. Journal of Contemporary Educational Studies, 64(1), 10-27.
- Hiemstra, R., Brockett, R.G. (2012). Reframing the Meaning of Self-Directed Learning: An Updated Model. Adult Education Research Conference. Retrieved from: http://newprairiepress.org/aerc/2012/papers/22
- Hodkinson, P., Ford, G., Hodkinson H., Hawthorn R. (2008). Retirement as a learning process. Educational Gerontology, 34, 167-184.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoekstra, A. & Korthagen, F. (2011). Teacher learning in a context of educational change: Informal learning versus systematically supported learning. Journal of Teacher Education, 62(1), 76-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Illeris, K. (2003). Towards a contemporary and comprehensive theory of learning. International Journal of Lifelong Education, 22(4), 396-406.
Přejít k původnímu zdroji...
- James, M., & McCormick, R. (2009). Teachers learning how to learn. Teaching and Teacher Education, 25(7), 973-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jarvis, P. (2001). Learning in Later Life. London: Kogan Page.
- Juodaityte, A., Kvederaite, N. (2010). Manifestation of teachers' self-directed learning competences in the learning school. Teacher Education, 15(2), 80-94.
- Jurasaite-Harbison, E. & Rex, L.A. (2013). Teachers as informal learners: workplace professional learning in the United States and Lithuania. Pedagogies: An International Journal, 8(1), 1-23.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jurasaite-Harbison, E., & Rex, L. A. (2010). School cultures as contexts for informal teacher learning. Teaching and Teacher Education, 26, 267-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kvale, S. (1996). Interviews. An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: Sage.
- Kvederaite, N. (2009). Šiuolaikinės mokyklos kaip besimokančios organizacijos bruožų raška personal savivaldaus mokymosi sklaidos procesuose. Daktaro disertacija. Socialiniai mokslai, edukologija (07S). Šiaulių universitetas.
- Kvederaite, N., Jasnauskaite, R., Geleziniene, R., & Strazdiene, G. (2013). Forms of educational activities that enhance self-directed learning of adults. Problems of Education in the 21st century, (56), 74-85.
Přejít k původnímu zdroji...
- Merriam, S. B. & Bierema, L. L. (2014). Adult learning: Linking theory and practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Merriam, S. B. & Caffarella, R. S. (1999). Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide. San Francisco: Jossey Bass.
- Owen, T. R. (2002). Self-directed Learning in Adulthood: A Literature Review. Retrieved from <http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED461050>
- Postholm, B. M. (2012). Teachers' professional development: a theoretical review. Educational Research, 54(4), 405-429.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pyhältö, K., Pietarinen, J., & Soini, T. (2015). Teachers' professional agency and learning - from adaption to active modification in the teacher community. Teachers and Teaching, 21(7), 811-830.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rowe, J. W., Kahn, R. L. (1997). Successful aging. Gerontologist, 37, 433-440.
Přejít k původnímu zdroji...
- Russell, H. (2011). Time and Meaning in Later Life Learning. Australian Journal of Adult Learning, 51(3), 547-565.
- Schmidt-Hertha, B. (2013). Informal learning of older adults: Motives and opportunities in everyday life. Proceedings of 4th International ESREA Conference. Learning Opportunities for older adults: forms, providers and policies. Vilnius: Mykolo Riomerio Universitetas.
- Schugurensky, D. (2000). The forms of informal learning: towards a conceptualization of the field. WALL Working paper 19. Retrieved from: https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf
- Scott, K. W. (2004). Congruous autonomy: the 'pull' of personal commitment to extraordinary involvement in a pursuit. MPAEA Journal of Adult Education, 33(1), 7-18.
- Villar, F. & Celdrán, M. (2012). Generativity in Older Age: A Challenge for Universities of the Third Age (U3A). Educational Gerontology, 38(10), 666-677.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weiss, R. S. (2005). Experience of retirement. Ithaca, NY: ILR Press
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.