e-Pedagogium, 2014 (roč. 14), číslo 3

Úvod

Úvod

Redakce

e-Pedagogium 2014, 14(3):5-6  

Odborné články a statě

Obecná pedagogika - mezi filosofií a vědou

Jaroslav Koťa, Martin Strouhal

e-Pedagogium 2014, 14(3):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2014.025  

Stať se zabývá problematikou vědního profilu obecné pedagogiky. Argumentuje dvojznačnost jejích cílů a metod, a tedy její zvláštní pozici - mezi filosofií a vědou. Obecná pedagogika odkazuje k filosofické reflexi o otázkách smyslu lidského života a jeho místa v celku světa, o hodnotách a modelech dobrého života. Jako humanitní věda se pedagogika orientuje na principy exaktního a objektivního poznání. Autoři obhajují tezi, že právě napětí mezi filosofií a vědou dává obecné pedagogice i do budoucnosti velké vývojové možnosti. Autoři v této souvislosti poukazují na některé kritické momenty ve vývoji novověké vědy a kladou otázky, jaká témata je třeba...

Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho

Markéta Čermáková

e-Pedagogium 2014, 14(3):25-34 | DOI: 10.5507/epd.2014.026  

Cílem příspěvku je připomenout několik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných společenských změn na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové společenské potřeby. V edukační teorii hraje stále větší roli vliv sociální prostředí, ve kterém člověk vyrůstá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal společenské prostředí za specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje dítěte, za živnou půdu pro jeho další rozvoj a vzdělávací možnosti. Deweyovské...

Obecná pedagogika a dějiny pedagogiky - proměny dějin pedagogiky ve vztahu k obecné pedagogice

Štefan Chudý, Pavel Neumeister

e-Pedagogium 2014, 14(3):35-42 | DOI: 10.5507/epd.2014.027  

Text příspěvku je zaměřen na problematiku uchopování obecné pedagogiky a dějin pedagogiky jako specificky koncipovaných věd. Přistupuje k procesu konstituování těchto věd z pozic analýzy konstrukcí jejich obsahu a hledá kořeny a nástroje jejich legitimace prostřednictvím vzájemného vztahu.

Vymezení obecné pedagogiky v meziválečné pedagogické diskusi v ČSR

A Definition of General Pedagogy in the Interwar Pedagogical Discussion in Czechoslovakia

Tomáš Kasper

e-Pedagogium 2014, 14(3):43-52 | DOI: 10.5507/epd.2014.028  

Příspěvek rekonstruuje vývoj vědní subdisciplíny obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi. Analyzován je tzv. spor o pojetí pedagogiky - problematika pojetí pedagogiky jako vědy přírodní, empirické, kvantitativní či vědy normativní. Hlouběji je reflektována pozitivistická tradice v české pedagogické diskusi, která stojí v kontrastu k německé pedagogické tradici v českých zemích monarchie a v meziválečném Československu. Studie vymezuje rozdílný pohled na založení obecné pedagogiky a pedagogiky jako vědy u F. Krejčího, O. Kádnera, O. Chlupa, V. Příhody a J. Hendricha.

Otázka proměnlivosti výchovných cílů v podobě mládežnického spolku Blau-Weiss

A question of variability of educational objectives in the youth league Blau-Weiss

Dana Kasperová

e-Pedagogium 2014, 14(3):53-62 | DOI: 10.5507/epd.2014.029  

Studie se zabývá problematikou cílů výchovy. V centru pozornosti stojí vztah mezi svobodou jednotlivce a požadavky společnosti, které jsou vyjádřeny ve výchovných cílech. Východiskem uvažování je teze Wolfganga Brezinky o soudržnosti výchovných ideálů a cílů výchovy. Dále na příkladu mládežnického spolku Blau-Weiss studie poukazuje na problematiku vztahu cílů a prostředků výchovy, přičemž se soustředí na otázku možností a mezí úspěšného dosažení vytčených výchovných cílů.

Pojetí obecné pedagogiky na PdF UP v Olomouci od 80. let 20. století po současnost

The concept of general pedagogy on the Faculty of Education UP in Olomouc since 1980s till present times

Helena Grecmanová, Drahomíra Holoušová, Jana Kantorová

e-Pedagogium 2014, 14(3):63-81 | DOI: 10.5507/epd.2014.030  

V textu uvažujeme o některých pojetích obecné pedagogiky jako jedné ze základních disciplín pedagogiky. Sledujeme její vývoj a koncepci z hlediska tří vývojových období na PdF UP. Pomocí pbsahové analýzy rozebíráme studijní materiály a texty, které zde byly vytvořeny a využívány ve výuce obecné pedagogiky. Všímáme si rovněž zařazení předmětu obecná pedagogika v dostupných učebních plánech od akademického roku 1989/1990 po současnost.

"Měl bych" - Poznámky k potřebě etického vychovatelství

Jan Hábl

e-Pedagogium 2014, 14(3):82-91 | DOI: 10.5507/epd.2014.031  

Studie pojednává o třech základních otázkách, resp. důvodech, proč jako lidé provozujeme etické vychovatelství i proč jej potřebujeme. Jedná se o následující oblasti: 1) povaha člověka jako morální bytosti, 2) povaha samotné morální reality, 3) specifická povaha doby, ve které potřebu morálního vychovatelství rozpoznáváme. Společným jmenovatelem výkladu všech tří oblastí bude argument ve prospěch tradičního etického realizmu, který etickou výchovu nejen předpokládá, ale též umožňuje.

Pojem výchova v pedagogice a andragogice

Normative Education in Educational Science (Pedagogy) and Andragogy

Andrea Rozkovcová

e-Pedagogium 2014, 14(3):92-103 | DOI: 10.5507/epd.2014.032  

Autorka se v příspěvku pokouší vymezit pojem výchova v andragogice s poukazy na podobnosti a odlišnosti vnímání tohoto pojmu v pedagogice. Na základě argumentací vybraných vůdčích osobností české andragogiky k tématu si autorka klade za cíl pojem výchova uchopit celistvěji, než tomu bylo dosud v české andragogické odborné literatuře. Výchovným cílům normativního charakteru nebyla v oblasti andragogiky dosud věnována dostatečná pozornost. Autorka na základě opory v oblasti vnitřních podmínek vychovávaných postuluje názor, že andragogika není jen o "učení dospělých" nebo "vzdělávání dospělých", ale že se zároveň může ve vybraných oblastech působení jednat...

Recenze a krátké zprávy

Školní poradenství

Petra Potměšilová

e-Pedagogium 2014, 14(3):104-105  

Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula

Vladislava Marciánová

e-Pedagogium 2014, 14(3):106-108  

Poznávání učebních stylů

Tereza Gajďoková

e-Pedagogium 2014, 14(3):109-110