e-Pedagogium 2014, 14(3):35-42 | DOI: 10.5507/epd.2014.027

Obecná pedagogika a dějiny pedagogiky - proměny dějin pedagogiky ve vztahu k obecné pedagogice

Štefan Chudý, Pavel Neumeister
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D., ÚPSS PdF Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Tel.: 585 635 154, E-mail: pavel.neumeister@upol.cz; stefan.chudy@upol.cz

Text příspěvku je zaměřen na problematiku uchopování obecné pedagogiky a dějin pedagogiky jako specificky koncipovaných věd. Přistupuje k procesu konstituování těchto věd z pozic analýzy konstrukcí jejich obsahu a hledá kořeny a nástroje jejich legitimace prostřednictvím vzájemného vztahu.

Klíčová slova: věda, legitimace vědy, formální ontologie, velké vyprávění

This paper is focused on the problem of construction of General Theory of Education and History of Education as the social sciences. The first aim of this paper is to approach the process of constituting of these sciences in the point of view of the analysis of the constructions of their content. The second one is searching the roots of its constitution and the instruments of its legitimizing through describing their mutual relations.

Keywords: science, legitimizing, formal onthology

Zveřejněno: 1. červen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chudý, Š., & Neumeister, P. (2014). Obecná pedagogika a dějiny pedagogiky - proměny dějin pedagogiky ve vztahu k obecné pedagogice. e-Pedagogium14(3), 35-42. doi: 10.5507/epd.2014.027
Stáhnout citaci

Reference

  1. Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  2. Clark, C. M., Peterson, P. L. (1986). Teachers thought processes. In Wittrock, M. C. (ed.). Handbook of research on teaching. London: MacMilllan.
  3. Černík, V., Viceník, J. ed. (2004). Problém rekonštrukcie sociálnych a humanitních vied. Bratislava: Iris.
  4. Hábl, J. (2012). Pedagogy and Metanarratives: Educating in the Postmodern Situation. e-Pedagogium, IV/2012. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Herbart, J. F. (1885). Allgemeine Pädagogik aus der Zweck der Erziehung abgeleitet. Leipzig: Verlag von Siegismund und Bolsening.
  6. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
  7. Lenzen, D. (1998). General Theory of Education; A Subdiscipline or the Central Discipline of Educational Studies? Education 56, 2, pp. 77-98.
  8. Lyotard, J. F. (1993). Postmoderní situace. In O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  9. Průcha, J. (1999). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  10. Průcha, J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  11. Ricoeur, P. (2000). Čas a vyprávění. Praha: OIKOYMENH.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.