e-Pedagogium 2014, 14(3):82-91 | DOI: 10.5507/epd.2014.031

"Měl bych" - Poznámky k potřebě etického vychovatelství

Jan Hábl
PhDr. Jan Hábl, Ph.D., Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: jan.habl@ujep.cz

Studie pojednává o třech základních otázkách, resp. důvodech, proč jako lidé provozujeme etické vychovatelství i proč jej potřebujeme. Jedná se o následující oblasti: 1) povaha člověka jako morální bytosti, 2) povaha samotné morální reality, 3) specifická povaha doby, ve které potřebu morálního vychovatelství rozpoznáváme. Společným jmenovatelem výkladu všech tří oblastí bude argument ve prospěch tradičního etického realizmu, který etickou výchovu nejen předpokládá, ale též umožňuje.

Klíčová slova: etika, morálka, etická výchova, lidství, lidskost, post/modernita

This study deals with three fundamental questions about why we - as human beings - both have and need moral education. The three points are: 1) because human nature is endowed with moral capacity, 2) because there is an objective moral reality, 3) because of specific nature of our postmodern situation, in which we recognize the need for moral education. The sub-goal of this study is to present an argument for traditional moral realism, which not only presupposes any moral education but makes it possible in the first place.

Keywords: ethics, morality, ethics education, humanity, humanness, post/modernity

Zveřejněno: 1. červen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hábl, J. (2014). "Měl bych" - Poznámky k potřebě etického vychovatelství. e-Pedagogium14(3), 82-91. doi: 10.5507/epd.2014.031
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANZNEBACHER, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
  2. BACON, F. (1974). Nové organon. Praha: Svoboda.
  3. BAUMAN, Z. (2004). Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta.
  4. BĚLOHRADSKÝ, V. (2007).Společnost nevolnosti. Praha: Slon.
  5. FINKIELKRAUT, A. (1993). Destrukce myšlení. Brno: Atlantis.
  6. FOUCAULT, M. (2000). Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin.
  7. GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Praha: Návrat domů.
  8. HÁBL, J. (2011). Ultimate human goals in Comenius and modern pedagogy. Gaudeamus: Hradec Králové.
  9. CHESTERTON, G. K. (1992). Ortodoxie. Praha: Academia.
  10. KOHÁK, E. (1993). Člověk, dobro a zlo, O smyslu života v zrcadle dějin (Kapitoly z dějin morální filosofie). Praha: Ježek.
  11. KOMENSKÝ, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských, sv. I, II, III. Praha: Svoboda.
  12. KREEFT, P. (1993). Christianity for Modern Pagans: Pascal's Pensées Edited, Outlined and Explained, San Francisco: Ignatius Press.
  13. LEWIS, C. S. (1993). K jádru křesťanství. Praha: Návrat.
  14. LIPOVETSKY, G. (1999). Soumrak povinnosti. Bezbolestná etika nových demokratických časů. Praha: Prostor.
  15. MORRIS, T. V. (1992). Making Sense of It All: Pascal and the Meaning of Life. Grand Rapids: Eerdmans.
  16. SOKOL, J. (2002). Filosofická antropologie, člověk jako osoba. Praha: Portál.
  17. SOKOL. J.; PINC. Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.
  18. PASCAL, B. (1995). Pensées. (Trans. A. J. Krailsheimer), New York: Penguin.
  19. WRIGHT, A. (2004). Religion, Education and Postmodernity. London: RoutledgeFalmer. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.