e-Pedagogium 2014, 14(3):82-91 | DOI: 10.5507/epd.2014.031
"Měl bych" - Poznámky k potřebě etického vychovatelství
- PhDr. Jan Hábl, Ph.D., Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: jan.habl@ujep.cz
This study deals with three fundamental questions about why we - as human beings - both have and need moral education. The three points are: 1) because human nature is endowed with moral capacity, 2) because there is an objective moral reality, 3) because of specific nature of our postmodern situation, in which we recognize the need for moral education. The sub-goal of this study is to present an argument for traditional moral realism, which not only presupposes any moral education but makes it possible in the first place.
Keywords: ethics, morality, ethics education, humanity, humanness, post/modernity
Published: June 1, 2014 Show citation
References
- ANZNEBACHER, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
- BACON, F. (1974). Nové organon. Praha: Svoboda.
- BAUMAN, Z. (2004). Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta.
- BĚLOHRADSKÝ, V. (2007).Společnost nevolnosti. Praha: Slon.
- FINKIELKRAUT, A. (1993). Destrukce myšlení. Brno: Atlantis.
- FOUCAULT, M. (2000). Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin.
- GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Praha: Návrat domů.
- HÁBL, J. (2011). Ultimate human goals in Comenius and modern pedagogy. Gaudeamus: Hradec Králové.
- CHESTERTON, G. K. (1992). Ortodoxie. Praha: Academia.
- KOHÁK, E. (1993). Člověk, dobro a zlo, O smyslu života v zrcadle dějin (Kapitoly z dějin morální filosofie). Praha: Ježek.
- KOMENSKÝ, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských, sv. I, II, III. Praha: Svoboda.
- KREEFT, P. (1993). Christianity for Modern Pagans: Pascal's Pensées Edited, Outlined and Explained, San Francisco: Ignatius Press.
- LEWIS, C. S. (1993). K jádru křesťanství. Praha: Návrat.
- LIPOVETSKY, G. (1999). Soumrak povinnosti. Bezbolestná etika nových demokratických časů. Praha: Prostor.
- MORRIS, T. V. (1992). Making Sense of It All: Pascal and the Meaning of Life. Grand Rapids: Eerdmans.
- SOKOL, J. (2002). Filosofická antropologie, člověk jako osoba. Praha: Portál.
- SOKOL. J.; PINC. Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.
- PASCAL, B. (1995). Pensées. (Trans. A. J. Krailsheimer), New York: Penguin.
- WRIGHT, A. (2004). Religion, Education and Postmodernity. London: RoutledgeFalmer.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.