e-Pedagogium 2014, 14(3):43-52 | DOI: 10.5507/epd.2014.028
A Definition of General Pedagogy in the Interwar Pedagogical Discussion in Czechoslovakia
- doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., Katedra pedagogiky a psychologie, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 1402/2, 46117 Liberec, e-mail: tomas.kasper@tul.cz
The article reconstructs the development of a scientific sub-discipline of general pedagogy in the Czech interwar pedagogical discussion. The so called controversy over the concept of pedagogy - the issue of the concept of pedagogy as natural science, empirical, quantitative or normative science is analyzed here. The positivist tradition is reflected more deeply in the Czech pedagogical discussion, which stands in contrast to the German pedagogical tradition in the Czech lands of the monarchy and the interwar Czechoslovakia. The study defines a different view of the establishment of general pedagogy and pedagogy as a science by F. Krejčí, O. Kádner, O. Chlup, V. Příhoda and J. Hendrich.
Keywords: General pedagogy, Czech interwar discussion, positivism, positivist pedagogy, František Krejčí, Otokar Chlup, Otakar Kádner, Josef Hendrich, Václav Příhoda
Published: June 1, 2014 Show citation
References
- CACH, J. (1996). Výchova a vzdělávání v českých dějinách. Díl 6, 2. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu 1918 až 1938. Praha: Karolinum.
- DRTINA, F. (1930). Ideály výchovy. Praha: Jan Laichter.
- HENDRICH, J. (1935). Úvod do obecné pedagogiky. Praha: Ústřední spolek československých profesorů v Praze.
- CHLUP, O. (1933). Pedagogika. Brno: nákladem Společnosti "nových škol".
- CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. (1938-1940). Pedagogická encyklopedie. I.-III. díl. Praha: Novina.
- KÁDNER, O. (1925). Základy obecné pedagogiky. I. díl. Praha: Česká grafická unie, 1925.
- KÁDNER, O. (1925). Základy obecné pedagogiky. II. díl. Praha: Česká grafická unie, 1925.
- KÁDNER, O. (1926). Základy obecné pedagogiky. III. díl. Praha: Česká grafická unie, 1926.
- KASPER, T. (2003). Německý pedagogický seminář v Praze v letech 1876-1945. Pedagogika. LIII, 4.
- KASPER, T. (2005). Sudetoněmecké hnutí mládeže a národně politická výchova v letech 1918-1933. Pedagogika. LV, 3.
- KASPER, T. (2006). Erziehung zur sudetendeutschen Einheit - ein politisches Instrument der sudetendeutschen Jugendbewegung. Zeitschrift für pädagogische Historiographie. 2006, 1.
- KASPER, T. (2007a). Výchova či politika: Úskalí německého reformně pedagogického hnutí v ČSR 1918-1933. Praha: Karolinum.
- KASPER, T. (2007b). Das "Völkische" - Ende der Aufklärung oder Anfang der Ideologie? In KURBACHER, F., NOVOTNÝ, K., WENDT, K. Aufklärung durch Erinnerung. Würzburg: Königshausen-Neumann Verlag.
- KASPER, T. (2010). Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag. In HÖHNE, S., UDOLPH, L. Deutsche - Tschechen - Böhmen: Kulturelle Integration und Desintegration im 20. Jahrhundert. Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag.
Go to original source...
- KASPER, T. (2012a). Teorie výchovy a její postavení v Pedagogickém semináři FF UK v Praze v meziválečném období. Pedagogika, LXII, 4.
- KASPER, T. (2012b). Pedagogické myšlení moderny. In KUDLÁČOVÁ, B., RAJSKÝ, A. (Eds.) Európske pedagogické myslenie. Trnava: Typi Universitatis Trnaviensis a Veda Vydavatelstvo Slovenskej akademie vied.
- KASPER, T. (2013). Deutsche reformpädagogische Vereine in der Tschechoslowakei 1918 bis 1933 als ein Beispiel der pädagogischen Vernetzung. In GRUNDER, H. U., HOFFMANN-OCON, A. METZ, P. Netzwerke in bildungshistorischer Perspektive. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
- KASPER, T. (2014). Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi. In JEDLIČKA, R. (Ed.) Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum.
- KREJČÍ, F. (1906). Positivism a výchova. Praha: Dědictví Komenského.
- OELKERS, J. (1989). Reformpädagogik. Eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa Verlag.
- PŘÍHODA, V. (1939). Theorie výchovy. Tábor: ŠVSP.
- VÁŇOVÁ, R. (1995). Československé školství ve třicátých letech (příhodovská reforma). Praha: PedF UK.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.