e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), Suppl. 1
Úvod
Festival vzdělávání dospělých AEDUCA 2009
Lenka Cimbálníková
e-Pedagogium 2010, 10(88):7-8
Role poradenství v dalším vzdělávání
Celoživotní poradenství jako učební příležitost pro dospělé
Lifelong Guidance as a Learning Opportunity for Adults
Lenka Hloušková
e-Pedagogium 2010, 10(88):11-22
Příspěvek vychází z empirických dat sebraných standardizovanými rozhovory (dotazníkem) na reprezentativním vzorku dospělé populace ve věku 20-65 let v roce 2005. V příspěvku sleduji otázku, jestli čeští dospělí vyhledávají pomoc v různých oblastech svého života a vytvářejí si tak další učební příležitost v rovině informálního učení. Pozornost je věnována i tomu, jak vyhledávání nebo nevyhledávání pomoci souvisí s účastí a s plánováním účasti na dalším vzdělávání dospělých.
Zaměstnavatelé, vzdělavatelé a poradci: informace a poradenské služby chybějící v dalším profesním vzdělávání
Employers, Educators and Guidance Practitioners: Information and Guidance Services Missed in Further Professional Education
Markéta Pencová
e-Pedagogium 2010, 10(88):23-33
V článku je představena část výsledků exploračního kvalitativního šetření menšího rozsahu, které se soustředilo na tři skupiny aktivní v dalším profesním vzdělávání: zaměstnavatele, vzdělavatele a poradce. Text shrnuje získané poznatky o informacích a poradenských službách v oblasti DPV, které příslušníci těchto tří skupin v ČR postrádají. Rovněž jsou představeny zjištěné rozvojové potřeby poradců (oblasti, ve kterých by se poradci rádi vzdělávali, a jejich pojetí "smysluplné" profesní organizace poradců). Text nabízí přehled o nedostatcích, které bude nutné postupem času odstraňovat, chceme-li, aby se DPV rozvíjelo.
Poradenstvo ako nástroj rozvoja človeka v službách pre dospelých
Counselling as a Tool of Development of Human Development in Services for Adults
Lea Šírová
e-Pedagogium 2010, 10(88):34-44
V príspevku predstavujeme poradenstvo ako súčasť služieb dospelým. Inštitucionalizácia poradenstva poukazuje na jeho životnosť, opodstatnenie, ale aj potrebu ďalšieho rozvoja. Zdôrazňujeme uplatnenie poradenstva v rôznych oblastiach života dospelého človeka, pri práci s rôznorodými cieľovými skupinami dospelých. Načrtávame skutočnosť, že poradenstvo sa stáva efektívnym vtedy, ak sleduje rozvoj osobnosti dospelého človeka. Uvedenú skutočnosť potvrdzuje záujem andragogiky o poradenstvo a rozvoj andragogického poradenstva.
Aktuální otázky řízení kvality škol a školských zařízení
Manažérstvo kvality vo vzdelávaní
Quality Management in Education
Alexandra Arendášová
e-Pedagogium 2010, 10(88):47-52
Príspevok sa zaoberá manažérstvom kvality v školstve. V rámci filozofie modelu TQM opisuje štyri prvky, ktoré sú dôležité z pohľadu TQM pre kvalitu vyučovacieho procesu. Jedným zo spôsobov, ako uspieť na trhu vzdelávania medzi školami, je zavedenie systému manažérstva kvality do škôl.
Nový kariérový systém pedagogických zamestnancov na Slovensku a zvyšovanie kvality školy
New Career System of Educators in Slovakia and Increase of School Quality
Simoneta Babiaková
e-Pedagogium 2010, 10(88):53-61
Zákon o pedagogických zamestnancoch po mnohých rokoch rieši postavenie učiteľov na Slovensku v rámci ich povolania, ale aj v rámci celej spoločnosti. Predkladaná právna norma je jedným z pilierov reformných zmien vo vzdelávaní, pretože pedagógovia sú rozhodujúcim článkom školskej reformy. Zákon zavádza nový kariérový systém pedagogických zamestnancov, ktorý je postavený na dvoch kariérových cestách. Určuje kariérové stupne a kariérové pozície. Zaoberá sa aj povinnosťami a právami súvisiacimi s kontinuálnym profesijným vzdelávaním učiteľov, princípmi hodnotenia a odmeňovania učiteľov. Je reálna nádej, že plánovanie profesijného rastu pedagogických zamestnancov,...
Profesionalismus a kvalita vysokoškolské výuky
Professionalism and Academic Teaching Quality
Iveta Bednaříková
e-Pedagogium 2010, 10(88):62-77
Příspěvek se zabývá konkrétními aspekty a kritérii kvality vysokoškolské výuky v kontextu požadavků na kvalitu vysokoškolského vzdělávání v evropském i národním měřítku. Analyzuje profesi vysokoškolského učitele z činnostního hlediska, vymezuje jeho kompetence. Poukazuje na nezbytnost systematického vzdělávání jako základního předpokladu pro rozvíjení profesionality a pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů.
Ekonómia vzdelávania z hľadiska vzdelávania dospelých
Economy of Education from the Point of View of Adult Education
Miriam Bitterová
e-Pedagogium 2010, 10(88):78-84
V súčasnosti investovanie do rozvoja ľudského kapitálu predstavuje najdôležitejší prvok pri tvorbe a rozvoji spoločensko-ekonomického statusu, lebo stupeň dosiahnutého vzdelania a postavenie na trhu práce priamo úmerne reflektujú výšku príjmov i kvalitu života. Významným prostriedkom na zvyšovanie hodnoty ľudského kapitálu je zvyšovať kvalitu celého školského systému. Kedže vzdelanie je v Európskej Únii vysoko cenené ako jeden z hlavných faktorov napredovania a úspechu, je v budúcnosti predpoklad väčšieho rozmachu dištančného vzdelávania a vzdelávania dospelých. Podporuje sa zmysluplnosť učenia s hlavným dôrazom na využitie v praxi a globálne myslenie...
Riadiaca prax v stredných školách a vplyv zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školského zákona) a o zmene a doplnení niektorých zákonov na jej kvalitu
Principalship at Secondary Schools and Influence of Act No. 245/2008 Coll. on Upbringing and Education (the School Act) and on Changes and Amendments to Some Acts as Amended on Quality of Principalship
Dana Čuláková
e-Pedagogium 2010, 10(88):85-96
Cieľom príspevku je poukázať na ustanovenia zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktoré súvisia s obsahom, formami a organizáciou výchovy a vzdelávania v stredných školách. Osobitná pozornosť sa venuje zmenám v druhoch stredných škôl a ich charakteristike, zmenám v stupňoch vzdelania a zavedeniu štátneho vzdelávacieho programu a školského vzdelávacieho programu, podľa ktorých sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v stredných školách. V príspevku sa venuje pomerne veľká pozornosť ustanoveniam, ktoré sa týkajú ukončovania štúdia na stredných školách.
Celoživotné vzdelávanie a trh práce
Life-long Learning and Labour Market
Jozef Habánik
e-Pedagogium 2010, 10(88):97-102
Príspevok prináša informáciu o príprave koncepčných, strategických a legislatívnych materiálov v oblasti celoživotného vzdelávania, celoživotného poradenstva v Slovenskej republike. Pozornosť je sústredená hlavne na súvislosti medzi štruktúrou slovenskej ekonomiky, vzdelávacím systémom a meniacim sa trhom práce. Problematiku konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky v súlade s Lisabonskou stratégiou Slovenská republika rieši prijatím samostatného zákona o celoživotnom vzdelávaní a v budúcnosti zákonom o financovaní celoživotného vzdelávania.
Kontradikcie hodnotenia atribútov riadenia škôl
Contradictions in Assessment of School Management Attributes
Alena Hašková
e-Pedagogium 2010, 10(88):103-117
Riadenie škôl si dnes vyžaduje značný rozsah formalizovaného vzdelania. Obsah tohto vzdelávania by sa mal odvíjať od výskumu požiadaviek súčasného školského manažmentu. V príspevku sú prezentované niektoré výsledky dvoch nedávno realizovaných výskumov zameraných na reflexiu uplatňovania riadiacich kompetencií riaditeľmi škôl a na uplatňovanie vedenia ľudí na školách. Výsledky týchto výskumov môžu byť na prvý pohľad vnímané ako kontradiktívne, nie však v rámci participatívneho riadenia škôl.
Strategie, procesy a rizika jako klíčová kritéria pro hodnocení systému řízení univerzity
Strategy, Processes and Risks as Key Performance Indicators for Assessment of University Management
Tomáš Kafka
e-Pedagogium 2010, 10(88):118-127
Příspěvek poukazuje na potřebu profesionalizace řízení univerzity, umocněnou zejména rostoucí světovou konkurencí v oblasti terciálního vzdělávání. Jsou zde vymezena klíčová kritéria pro hodnocení kvality systému řízení univerzity, a to na příkladech nejen z českých veřejných a soukromých vysokých škol, ale rovněž i z univerzit ze zahraničí. Systém řízení univerzity je v příspěvku považován za nedílnou součást tzv. "Univerzity Governance".
Kompetentní autoevaluace - součást kvality školy
Competent Autoevaluation - a Part of School Quality
Juraj Kalnický
e-Pedagogium 2010, 10(88):128-135
Příspěvek se zabývá analýzou výstupů z kvalitativního výzkumu Metodického a evaluačního centra Ostravské Univerzity, který byl realizován v rámci projektů ESF zaměřených na zvyšování kvality základních a středních škol v Moravskoslezském kraji. Výzkum byl primárně zaměřen na kompetentní metodiku autoevaluace a externí evaluace, její osvojování, sekundárně i na provázející aspekty, jakými jsou kupříkladu eticko-didaktické aspekty tohoto novodobého fenoménu edukace.
Slučování jako nový jev v řízení a vedení školy
Merge as a New Phenomenon in School Management and Leadership
Irena Lhotková
e-Pedagogium 2010, 10(88):136-153
Klesající demografická křivka a zajištění efektivního hospodaření školy nutí zřizovatele ke slučování škol. Pro ředitele těchto škol to znamená zařadit do své práce tento nový jev a zabývat se jím v rámci řízení a vedení školy. Příspěvek uvádí dva případy slučování, porovnává postoje ředitelů a popisuje řízení a vedení procesu slučování jako procesu změny. V závěru poukazuje na nedostatečnou zpětnou vazbu pro samotného ředitele a její možné důsledky.
Niektoré výsledky výskumov školského manažmentu realizované na Ústave technológie vzdelávania Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre
Several Results of School Management Researches Carried Out by the Institute of Technology of Education at the Faculty of Education, Constantine the Philosopher University in Nitra
Zdeněk Obdržálek, Mária Pisoňová
e-Pedagogium 2010, 10(88):154-166
Teoretická analýza potencií manažmentu školy participovať na vytváraní kvalitnej školy. Vývoj prístupov manažmentu školy k jeho optimalizácií na základe analýzy štúdií a výskumov orientovaných na túto tematiku. Výsledky skúmaní manažmentu školy a vzdelávania školských manažérov na ÚTV PF UKF v Nitre.
Vzdělávání ředitelů škol a jejich kompetence
Education of Headmasters and Their Competences
Václav Trojan
e-Pedagogium 2010, 10(88):167-182
Autor je vedoucím pracovníkem Centra školského managementu (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ve svém příspěvku se zabývá kompetencemi ředitelů škol v kontextu jejich vzdělávání. Zamýšlí se nad rozvíjením kompetencí ředitelů českých škol, srovnává teoretická vymezení tohoto pojmu se subjektivně chápanými potřebami ředitelů.Pro svoje tvrzení využívá závěrů výzkumného šetření národního projektu ESF Úspěšný ředitel, které se zabývalo problematikou kompetencí řídících pracovníků ve školství.
Edukačný manažment a jeho miesto v školskom manažmente
Education Management and Its Place in School Management
Mária Uhereková
e-Pedagogium 2010, 10(88):183-196
Príspevok sa zaoberá edukačným manažmentom ako jedným z faktorov, ktorý určujú kvalitu výchovy a vzdelávania v škole. Zaoberá sa problematikou riadenia kvality výchovy a vzdelávania učiteľmi. Poukazuje na postavenie edukačného manažmentu v školskom manažmente. Zameriava sa na možnosti školského manažmentu z hľadiska vedenia učiteľov k chápaniu a uplatňovaniu edukačného manažmentu.
Externí prvek v interní evaluaci školy
External Element in Internal School Evaluation
Jana Vašťatková, Michaela Prášilová
e-Pedagogium 2010, 10(88):197-210
Příspěvek vychází z teoretických poznatků o přínosu autoevaluačních procesů pro rozvoj kvality školy. Navazuje na poznání, že zakomponování externího prvku do interní evaluace přispívá k její účinnosti, a informuje o možnostech spojených s konceptem benchmarkingu ve školním prostředí. V empirické části příspěvek přibližuje závěry z analýz zveřejněných školních vzdělávacích programů, výročních zpráv škol ze tří krajů a 20 esejí vedoucích pracovníků škol, a tak poskytuje vhled do reality českých škol v tomto směru.
PR vzdělávacích institucí a škol
Komunikační možnosti kateder vysokých škol a jejich aplikace v příkladech katedry rekreologie
Communication Opportunities of University Departments and Their Applications in Examples of the Department of Recreology
Lenka Bartková
e-Pedagogium 2010, 10(88):213-231
Příspěvek se zaměřuje na problematiku komunikace vysokých škol. Zabývá se otázkou, co znamená řízená komunikace a proč je v současné době důležité, aby i dílčí články vysokých škol, jako jsou jednotlivé fakulty či katedry aktivně komunikovaly s veřejností. Ve svém příspěvku uvádím konkrétní příklady komunikace katedry rekreologie, která je součástí Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Pokouším se ukázat možnosti, jakým způsobem komunikovat s cílovou skupinou a zároveň se nejen odlišit, ale také prostřednictvím komunikace ukázat svou diferenciaci. Závěr příspěvku se věnuje novým trendům komunikace.
Atraktivní vzdělávání pro dospělé v kulturních institucích
Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově - komunitní centrum pro vzdělávání dospělých
Karel Dvořáček Library at Vyškov - a Centre for Adult Education
Zdeňka Adlerová
e-Pedagogium 2010, 10(88):235-242
Knihovna v dnešní době již není pouhou půjčovnou, může poskytnout mnohem více programů, a to jednotlivcům i skupinám. Mnoho lidí má potřebu setkávat se, ale chybí jim prostor či vstřícná nabídka. Knihovna Karla Dvořáčka proto chce být přirozeným místem jejich propojování, tzv. komunitním místem. Cílem komunitní knihovny je posilovat vztah lidí k místu, ve kterém žijí, koordinovaně a ve spolupráci s dalšími organizacemi rozvíjet kulturní, vzdělávací a volnočasové aktivity vycházející z potřeb komunity. K těmto aktivitám patří mimo jiné činnost Akademie 3. věku - vzdělávání pro seniory, počítačové kurzy pro zájemce v produktivním věku, aktivizační programy...
Přednáškové cykly a další formy vzdělávání dospělých ve Hvězdárně a planetáriu Johanna Palisy VŠB - TU Ostrava
Lecture Cycles and Other Forms of Adult Education at the Observatory and Planetarium of Johann Palisa, VŠB - Technical University of Ostrava
Ivana Češková, Tomáš Gráf
e-Pedagogium 2010, 10(88):243-254
Příspěvek představuje nabídku vzdělávacích a popularizačních přednáškových cyklů i dalších forem vzdělávání dospělých realizovaných ve Hvězdárně a planetáriu Johanna Palisy v Ostravě, uvádí vývoj návštěvnosti a seznamuje také se způsoby propagace zmíněných aktivit.
Botanická zahrada Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pro vzdělávání předškolní a školní mládeže, studentů a dospělých
Botanical Garden of the Faculty of Science, Palacký University Olomouc for Education of Children, Pupils, Students and Adults
Eva Křístková, Aleš Lebeda
e-Pedagogium 2010, 10(88):255-264
Botanická zahrada Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (založena v roce 1901) soustřeďuje na ploše 0,56 ha více než 2000 položek rostlin. Vedle středoevropské květeny je zde zastoupena flora Mediteránu, Severní Ameriky a Asie. Botanická zahrada je primárně zaměřena na výuku studentů Univerzity Palackého v Olomouci, současně také rozvíjí programy pro výuku a vzdělávání žáků a studentů všech typů škol, podílí se rovněž na řešení vědeckých a výzkumných projektů a programů uchovávání genofondu kulturních a planě rostoucích rostlin. Zahrada je zakládajícím členem Unie botanických zahrad České republiky, která vznikla v roce 2005. Zahrada...
Andragogicko-sociálne dilemy edukácie Rómov v Slovenskej republike
Andragogical-social Dilemmas of Roma Education in the Slovak Republic
Tibor Loran
e-Pedagogium 2010, 10(88):265-274
Prednáška z andragogicko-sociálneho aspektu v širších spoločenských dimenziách deskriptívne analyzuje súčasné neprekonateľné dilemy edukácie Rómov v Slovenskej republike v rámci inštitucionálneho vzdelávania na začiatku 21. storočia. V kontexte predmetnej andragogicko-sociálnej problematiky prednášajúci zároveň poukazuje na význam a potrebu zintenzívnenia andragogického pôsobenia aj smerom k segregovaným a marginalizovaným Rómom žijúcim v osadových getách v Slovenskej republike.
Institucionalizované vzdělávání dospělých z hlediska sociologického
Institutionalized Adult Education from the Sociological Perspective
Helena Kubátová
e-Pedagogium 2010, 10(88):275-297
Příspěvek je zaměřen na problém institucionalizovaného vzdělávání dospělých z hlediska sociologického a má dvě části. První část je věnována vzdělávání dospělých jako součásti koncepce celoživotního učení. Rámcově vymezuje koncept celoživotního učení a popisuje jeho hlavní strategické směry včetně jejich implementace. Druhá část je věnována sociologickému pohledu na institucionalizované vzdělávání dospělých. Tato část vychází z předpokladu, že vzdělávání dospělých je instituce. V rámci tohoto přístupu je na institucionalizované vzdělávání dospělých pohlíženo za pomoci dvou protikladných sociologických teorií, a to systémové a kritické teorie.
Ovlivňování postojů - Dilema institucionalizovaného vzdělávání dospělých
Influence of Attitudes - a Dilemma of Institutionalized Adult Education
Dana Pokorná
e-Pedagogium 2010, 10(88):298-305
Autorka nastiňuje problematiku potřeby paralelního rozvoje znalostí a ovlivňování postojů ve vzdělávacím procesu dospělých. Používané metody institucionalizovaného vzdělávání dospělých jsou zaměřeny převážně na rozvoj znalostí. Existují však oblasti rozvoje, ve kterých efektivita vzdělávání spočívá více v ovlivňování postojů než v samotném kumulování informací o dané problematice. Takovouto oblastí je například společenská odpovědnost, téma v současné době prezentované jako důležitá součást světa podnikání, manažerského vzdělávání i podnikatelské etiky firem. Příspěvek je prezentací záměrů disertační práce autorky.
Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávací sféry - uplatnitelnost absolventů
Praxe ve firmách jako způsob řešení nezaměstnanosti
Practice in the Companies as a Solution of Unemplyment
Sylvie Navarová
e-Pedagogium 2010, 10(88):309-319
Příspěvek prezentuje provedený výzkum se 180 uchazeči o zaměstnání v evidenci úřadů práce déle než 12 měsíců. Věnuje se nezaměstnanosti jako psychosociálnímu problému současnosti a osobnostním charakteristikám, které znesnadňují nezaměstnaným návrat na trh práce. Ukazuje strukturu kariérových typů a osobnostních dimenzí nezaměstnaných z hlediska úspěšnosti v nalezení zaměstnání. Zamýšlí se nad rolí poradenství v oblasti nezaměstnanosti a dává tipy, které vlastnosti posilovat již v průběhu přípravy na zaměstnání, aby se v budoucnu eliminovala nezaměstnanost.
Spolupráca medzi ÚTV PF UKF v Nitre a MPSVaR SR pri zabezpečovaní e-vzdelávania riadiacich zamestnancov ÚPSVaR
Cooperation Between ÚTV PF UKF in Nitra and MPSVaR SR in Providing E-learning for UPSVaR Managers
Mária Pisoňová, Marcela Červeňanská, Peter Brečka
e-Pedagogium 2010, 10(88):320-331
Príspevok pojednáva o príprave a realizácii projektu s názvom: NP XIV - Cielené odborné vzdelávanie zamestnancov úradov práce sociálnych vecí a rodiny na úsekoch sociálnych vecí a rodiny - Manažment ľudských zdrojov - riadiaci zamestnanci. Uskutočnil sa v období od apríla 2008 do decembra 2008 na území Slovenskej republiky. Hlavným realizátorom projektu bol Ústav technológie vzdelávania Pedagogickej fakulty v Nitre. V príspevku sa zameriavame na priebeh e-vzdelávania, ktoré tvorilo podstatnú časť predmetného projektu.