e-Pedagogium 2010, 10(88):11-22

Celoživotní poradenství jako učební příležitost pro dospělé

Lenka Hloušková
Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, hlouskov@phil.muni.cz

Příspěvek vychází z empirických dat sebraných standardizovanými rozhovory (dotazníkem) na reprezentativním vzorku dospělé populace ve věku 20-65 let v roce 2005. V příspěvku sleduji otázku, jestli čeští dospělí vyhledávají pomoc v různých oblastech svého života a vytvářejí si tak další učební příležitost v rovině informálního učení. Pozornost je věnována i tomu, jak vyhledávání nebo nevyhledávání pomoci souvisí s účastí a s plánováním účasti na dalším vzdělávání dospělých.

Klíčová slova: Celoživotní poradenství, učební příležitost, další vzdělávání dospělých, informální učení

Lifelong Guidance as a Learning Opportunity for Adults

The contribution stems from empirical data collected via standardized interviews (a questionnaire) from a characteristic sample of adult population aged from 20 to 65 in year 2005. I follow the question if Czech adults look for help in different areas of their lives and thereby create another learning opportunity in the scope of informal learning in this contribution. The attention is also paid to the fact how looking for, or not looking for help, is related to participation and planning of participation in further education at the same time.

Keywords: Lifelong guidance, learning opportunity, further education of adults, informal learning

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hloušková, L. (2010). Celoživotní poradenství jako učební příležitost pro dospělé. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 11-22
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akční plán vzdělávání dospělých. K učení je vždy vhodná doba. [online] Komise evropských společenství. 27. 9. 2007. [cit. 2009-06-10]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/education/policies/adult/com558_cs.pdf
  2. BUBÍKOVÁ, M., HYŤHA, P., VICENIKOVÁ, T. Otázky a přístupy v celoživotním kariérovém poradenství v komparativním pohledu, aktuální témata jeho dalšího rozvoje. Praha: NUOV, 2006. 52 s.
  3. Career guidance: a handbook for policy makers. [online] Paris: OECD, 2004 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://oecdpublications.gfi-nb.com/cgi-bin/OECDBookShop.storefront/EN/product/912004011P1
  4. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha: MŠMT, 2007
  5. Doporučení evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. [online] (2006/962/ES) [cit. 2007-02-13]. Dostupné z: http://www.rvp.cz/soubor/01140.pdf
  6. Draft Resolution of the Council and of the representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe. [online] Brusel, 2004. [cit. 2007-02-12] Dostupné z: http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/resolution2004_en.pdf
  7. European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning. [online] Brusel: Evropská komise, 2002, 95 s. [cit. 2007-02-12]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/report/quality/report_en.pdf
  8. HLOUŠKOVÁ, L. Poradenství ve vzdělávání dospělých aneb nechají si lidé poradit? In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.) Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 289-318.
  9. Improving lifelong guidance policies and systems. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 2005. 35 s. [online] Český překlad [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.ippp.cz/studie/koncepce/czv/doc/celozivotni_poradenstvi_final_version.pdf
  10. Indicators and benchmarks for lifelong guidance. Draft final report. [online] CEDEFOP, 2005 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.trainingvillage.gr/etv/Projects_Networks/Guidance/expertgroup/thematic_project.asp.
  11. McCARTHY, J. Lifelong guidance systems: common european reference tools. Příspěvek prezentovaný na schůzce ELGPN peer learning aktivity WP2. Praha, 2008.
  12. Národní zpráva o pokroku implementace Rezoluce Rady Evropy o posilování politik, systémů a praxe na poli celoživotního poradenství v Evropě z května 2004. [online] Praha, 2006 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.nvf.cz/spps/publikace2005.htm#zprava
  13. PALÁN, Z. Výkladový slovník. Lidské zdroje. Praha: Academia, 2002, s. 237.
  14. RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L., ŠEĎOVÁ, K. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.) Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 97-112.
  15. TITMUS, C. J. Adult education: concepts and principles. In TUIJNMAN, A. C. (ed.) International encyclopedia of adult education and training. Pergamon, 1996, s. 9-17.
  16. Strategie celoživotního učení ČR. [online] Praha: MŠMT, 2007 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://msmt.cz/uploads/Strategie_CZU_schvaleno_vladou.pdf
  17. SULTANA, R. G. Guidance policie in the knowledge society. Trends, challenges and responses accross Europe. CEDEFOP, 2004. 133 s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.