e-Pedagogium 2010, 10(88):275-297

Institucionalizované vzdělávání dospělých z hlediska sociologického

Helena Kubátová
Katedra sociologie a andragogiky FF UP v Olomouci, Wurmova 7, Olomouc, kubatova@ffnw.upol.cz

Příspěvek je zaměřen na problém institucionalizovaného vzdělávání dospělých z hlediska sociologického a má dvě části. První část je věnována vzdělávání dospělých jako součásti koncepce celoživotního učení. Rámcově vymezuje koncept celoživotního učení a popisuje jeho hlavní strategické směry včetně jejich implementace. Druhá část je věnována sociologickému pohledu na institucionalizované vzdělávání dospělých. Tato část vychází z předpokladu, že vzdělávání dospělých je instituce. V rámci tohoto přístupu je na institucionalizované vzdělávání dospělých pohlíženo za pomoci dvou protikladných sociologických teorií, a to systémové a kritické teorie.

Klíčová slova: Vzdělávání dospělých, celoživotní učení, instituce, socializace, sociální status, systémové teorie, kritické teorie

Institutionalized Adult Education from the Sociological Perspective

The article is focused on an issue of the institutionalized adult education from the sociological perspective. The article has two parts. The first part pays attention to the adult education as a part of the idea of lifelong learning. It defines a concept of the lifelong learning and describes its main strategic aims including their implementation. The second part of the article is concerned with a sociological view of the institutionalized adult education and is based on assumption that the adult education is an institution. This approach analyzes the institutionalized adult education through two contradictory sociological theories - systems theories and critical theories.

Keywords: Adult education, lifelong learning, institution, socialization, social status, systems theories, critical theories

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubátová, H. (2010). Institucionalizované vzdělávání dospělých z hlediska sociologického. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 275-297
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTOŇKOVÁ, H., ŠIMEK, D. Andragogika. Studijní texty pro distanční studium. Olomouc: FF UP, 2002. 65 s.
  2. BARTOŇKOVÁ, H. Foucaultovo andragogické kyvadlo. Praha: FF UK, 2004. 292 s.
  3. BAUMAN, Z. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta, 2002. 343 s.
  4. BECK, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Slon, 2004. 418 s.
  5. BERGER, L. P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s.
  6. BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. 198 s.
  7. COLLINS, R. The Credential Society: A Historical Sociology of Education and Stratification. New York: Academic Press, 1979. 286 s.
  8. DAHRENDORF, R. Moderný sociálny konflikt. Esej o politike slobody. Bratislava: Archa, 1991. 320 s.
  9. DAHRENDORF, R. Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha - Litomyšl: Paseka, 2007. 141 s.
  10. GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998. 195 s.
  11. GIGALOVÁ, V., ZNEBEJÁNEK, F. Paradigmata andragogiky. In Věda, výuka a vzdělávání. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2008, s. 15-26.
  12. KUBÁTOVÁ, H. 2005a. Objekt andragogiky: člověk a kulturní kapitál. Vzdelávanie dospelých, 2005, vol. X, no. 4, s. 30-39.
  13. KUBÁTOVÁ, H. 2005b. Objekt andragogiky: člověk v lidské situaci. Andragogika, 2005, no. 4, s. 18-20.
  14. LYOTARD, J.-F. O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR, 1993. 206 s.
  15. MERTON, K. R. Studie ze sociologické teorie. Praha: Slon, 2000. 285 s.
  16. PALÁN, Z. Právo v dalším vzdělávání (ve vzdělávání dospělých). Andragogika, 2002, no. 3, s. 14-16.
  17. PARSONS, T. Essays in Sociological Theory. New York: The Free Press, 1967. 446 s.
  18. PARSONS, T. The Social System. London: Routledge, 1991. 590 s.
  19. ŠIMEK, D. Andragogika na pokraji vědy. S-Obzor, 1995, vol. 4 (7), no. 2-3, s. 97-99.
  20. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 159 s.
  21. AIVD 2009. Dostupné z http://www.aivd.cz/show.php?page=67 cit. dne 16. 7. 2009
  22. Další vzdělávání dospělých 2007 http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/p/3313-09 cit. dne 16. 7. 2009
  23. Národní akční plán sociálního začleňování. Dostupné z http://www.mpsv.cz/cs/1098 cit. dne 23.7.2009
  24. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/strategie-celozivotniho-uceni-cr-1 cit. dne 22. 7. 2009
  25. Zpráva o plnění Národního lisabonského programu 2005-2008 (Národního programu reforem České republiky). Dostupné z http://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/evropske-politiky/lisabonska-strategie/lisabonska-strategie-a-cr/narodni-program-reforem/zprava_o_plneni_NLP_2006.pdf cit. dne 27. 7. 2009

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.