e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), číslo 3

Úvod

Editorial

Helena Grecmanová

e-Pedagogium 2010, 10(3):5  

Články

Zlínské školství v období 20. a 30. let XX. století

Educational System in Zlín during the Period of the 1920s and 1930s

Libuše Ďurišová

e-Pedagogium 2010, 10(3):9-18 | DOI: 10.5507/epd.2010.030  

Příspěvek se zabývá příčinami intenzivního řešení školské otázky na Zlínsku po vzniku samostatné Československé republiky, realizací nových průkopnických reformních myšlenek v pedagogické činnosti, vznikem pokusných škol a návrhem na zcela nové pojetí, uspořádání a strukturu škol v celé republice, který vycházel ze zlínských zkušeností.

Školské zákony v souvislosti s postupným rušením konkordátu z roku 1855

Educational Laws in Relation to the Gradual Abolishment of Concordat from Year 1855

Jitka Jonová

e-Pedagogium 2010, 10(3):19-25 | DOI: 10.5507/epd.2010.031  

Konkordát mezi Svatým stolcem a Rakouskem z roku 1855 zaručoval katolické církvi výsadní postavení v oblasti školství (dozor nad školami i učebními knihami). Po roce 1866 byly postupně vydávány školské zákony, které porušovaly práva zaručená konkordátem. To vyvrcholilo tzv. Hasnerovým zákonem z roku 1869. Samotný konkordát byl ze strany Rakouska vypovězen v roce 1870.

České učitelstvo a Hasnerovy zákony

Czech Teachers and the Hasner Law

Tomáš Kasper, Dana Kasperová

e-Pedagogium 2010, 10(3):26-37 | DOI: 10.5507/epd.2010.032  

Článek se zabývá analýzou přijetí Hasnerova školského zákona českým učitelstvem v českých zemích rakouské monarchie na základě analýzy časopisu Posel z Budče v letech 1870-1876. Pozornost je zaměřena na reflexi základní školské normy poslední třetiny 19. století v české učitelské obci.

Práva dětí s postižením SMA (spinální muskulární atrofie)

Rights of Children Suffering from SMA (Spinal Muscular Atrophy)

Helena Kočová

e-Pedagogium 2010, 10(3):38-47 | DOI: 10.5507/epd.2010.033  

Příspěvek reflektuje významné dokumenty k problematice lidských práv dětí obecně a dále pak osob se zdravotním postižením. Smyslem tohoto pojednání je poukázat na práva dětí s těžkým tělesným postižením, tak aby se nesnižovala jejich kvalita života a aby byla realizována inkluze těchto jedinců do majoritní společnosti. Vzhledem k typu postižení spinální svalové atrofie otevírá aktuální problém, a sice vzdělávání žáků s nejtěžším I. typem SMA, kteří jsou ve většině případů na umělé plicní ventilaci (UPV).

Geovedné témy a ich miesto v nižšom sekundárnom vzdelávaní na Slovensku a v Čechách

Geoscience Education and Its Role in the Lower Secondary Education in Slovakia and in the Czech Republic

Ľubica Lukianenko

e-Pedagogium 2010, 10(3):48-62 | DOI: 10.5507/epd.2010.034  

Geovedné vzdelávanie je vzdelávanie o objektoch a javoch prebiehajúcich v neživej prírode. V nižšom sekundárnom vzdelávaní oboch krajín je súčasťou prírodovedného vzdelávania, pričom na Slovensku je zemepis zaradený medzi spoločenskovedné predmety. Geovedné poznatky tak žiaci získavajú vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda a Človek a spoločnosť. V článku uvádzam a porovnávam percentuálne zastúpenie prírodovedného a spoločenskovedného vzdelávania v celkovom vzdelávaní oboch krajín a súčasne sa zameriavam na obsahovú zložku jednotlivých predmetov zo sledovaných vzdelávacích oblastí s prihliadnutím na geovedné vzdelávanie. Výlučne pri tom vychádzam...

Konfesní kořeny středních škol s německým vyučovacím jazykem v českých zemích

Religious Background of Secondary Schools with German Language Instruction in the Czech Lands

Marie Macková

e-Pedagogium 2010, 10(3):63-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.035  

Gymnázia s německým vyučovacím jazykem patřila v českých zemích k nejstarším. Některá z nich byla založena jako církevní školy. Buď v době, kdy církev měla monopol na provozování vzdělávacích institucí, nebo v době, kdy bylo nejjednodušší svěřit provozování školy některému školskému řádu. To se dělo v dobách, kdy vyučovacím jazykem byla latina. Ve druhé polovině 19. století bylo třeba školy specifikovat podle vyučovacího jazyka. Některé z těchto škol ve stejné době zároveň přešly mezi školy veřejné, jiné však zůstaly školami soukromými v církevních rukách. Volba vyučovacího jazyka na školách provozovaných především římskokatolickou církví byla dána...

ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol

ICT Skills of Teachers at Primary and Secondary Schools

Hana Marešová

e-Pedagogium 2010, 10(3):73-88 | DOI: 10.5507/epd.2010.036  

Příspěvek je věnován analýze současného stavu v oblasti ICT (informační a komunikační technologie) kompetencí učitelů. Co se týče ICT vzdělávání pedagogických pracovníků, vzhledem k ukončení systematických vládních programů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí pedagogických pracovníků vzniklo v této oblasti vakuum a pedagogové již nemají možnost dalšího systematického vzdělávání v této oblasti. Na tuto situaci jsme se pokusili zareagovat vytvořením uceleného souboru kurzů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí učitelů, které jsou v současné době realizovány v rámci projektu ESF. V článku je komparován stav výzkumných závěrů v oblasti užívání ICT ze strany...

Srovnání výběru přírodnin v přírodovědném učivu na 1. stupni ZŠ v různých vzdělávacích systémech

The Comparison of the Selection of Living Things in the Science Curriculum at Primary School in Different Educational Systems

Jan Petr

e-Pedagogium 2010, 10(3):89-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.037  

Tento článek srovnává obsahové pojetí téhož tématu v různých vzdělávacích systémech z hlediska vhodného a adekvátního výběru přírodnin a některých dalších hledisek. Jako modelový příklad bylo vybráno učivo zabývající se vodním prostředím. Pro analýzu učiva byly vybrány učebnice z České republiky, Rakouska, Bavorska, Saska, Velké Británie a Slovenska.

Cesta k Hasnerovu zákonu a reakce na něj v českých zemích

The Way to the Hasner School Law and the Response to It in the Bohemian Countries

Karel Rýdl

e-Pedagogium 2010, 10(3):105-113 | DOI: 10.5507/epd.2010.038  

Situace v habsburském mocnářství nebyla ve druhé polovině 60. let příznivá českým zemím, které se cítily odsunuty rakousko-uherským vyrovnáním, a další liberalizační kroky včetně nového školského zákona byly vnímány s velkými rozpaky. Rozštěpení české politiky pod vlivem nové Ústavy z roku 1867. Legislativní cesta k novému zákonu vedla přes zrušení konkordátního školství. Reakce českých politiků a učitelstva na tzv. Hasnerův zákon z roku 1869 - co se vlastně změnilo? Smysl učitelského sjezdu v roce 1870 a změna postoje Staročechů v roce 1872. Reakce na zákon až do přijetí novely v roce 1883. Cesta k profesionalizaci učitelstva. Význam Hasnerova zákona...

Učitel základní školy (pozornosti neujde)

Elementary School Teacher (Will Not Go Unrecognised)

Jarmila Šťastná

e-Pedagogium 2010, 10(3):114-123 | DOI: 10.5507/epd.2010.039  

Příspěvek seznamuje čtenáře s různými definicemi učitele a s definicí "dobrého" učitele. Autorka předkládá různé výsledky výzkumných šetření (např. jaké vlastnosti připisují žáci ZŠ, studenti PdF, učitelé a veřejnost "ideálnímu" učiteli; nebo zda je image učitele důležitá pro žáky ZŠ aj.), které prezentují výsledky z oblasti profese učitele ZŠ.

"Revoluční" návrh reformy školství

A "Revolutionary" Project of an Educational Reform

Ema Tomášková

e-Pedagogium 2010, 10(3):124-135 | DOI: 10.5507/epd.2010.040  

Záměrem příspěvku je představit v současnosti nepříliš známý návrh změn ve školství, který v létě roku 1848 zveřejnil v rámci svého statistického popisu Moravy budoucí moravský historiograf Beda Dudík a který v mnoha ohledech myšlenkově předcházel "Zákon, daný dne 14. května 1869, jímžto se ustanovují pravidla vyučování ve školách obecných" (tzv. Hasnerův).

Pedagogická intervence u dětí s poruchami autistického spektra

Educational Intervention in Children with Autism Spectrum Disorders

Eva Urbanovská

e-Pedagogium 2010, 10(3):136-149 | DOI: 10.5507/epd.2010.041  

Předkládaný příspěvek se věnuje problematice poruch autistického spektra z pohledu pedagogické intervence. Nastiňuje možnosti pedagogické intervence a poukazuje na výhody a nevýhody jednotlivých přístupů. Prezentovány jsou také výsledky výzkumné sondy, zabývající se danou problematikou.

Recenze

Patron bezpečného netu

Lukáš Hejsek

e-Pedagogium 2010, 10(3):159-160  

Rady ke zpívání

Jana Hladíková

e-Pedagogium 2010, 10(3):161-163  

Biologie v kostce pro střední školy

Lukáš Hlaváček

e-Pedagogium 2010, 10(3):164-167  

Studie ze školní pedagogiky

Ilona Jirečková

e-Pedagogium 2010, 10(3):168-170  

Melodické ozdoby Jana Olejníka

Jan Kvapil

e-Pedagogium 2010, 10(3):171-173  

Správna výslovnosť - predpoklad úspešnej komunikácie

Eva Malá

e-Pedagogium 2010, 10(3):174-175  

Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením

Lenka Mitrychová

e-Pedagogium 2010, 10(3):176-178  

Psychosociální aspekty sluchového postižení

Eva Urbanovská

e-Pedagogium 2010, 10(3):179-181  

Myslet, učit se… a zapomínat?

Miroslava Waltová

e-Pedagogium 2010, 10(3):182-183  

Sdělení

Mezinárodní vědecká konference Výuka cizích jazyků ve 21. století

Ivona Dömischová

e-Pedagogium 2010, 10(3):153-155