e-Pedagogium 2010, 10(3):73-88 | DOI: 10.5507/epd.2010.036
ICT Skills of Teachers at Primary and Secondary Schools
- PhDr. Hana Marešová, Ph.D., Katedra českého jazyka a literatury, a Odbor ICT vzdělávání Centra celoživotního vzdělávání, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, e-mail: hana.maresova@upol.cz
The paper is focused on the analysis of the current state of ICT (information and communication technology) skills of teachers. As regards the ICT teacher training, due to the termination of government programs aimed at developing of ICT skills of the teaching staff a vacuum arose in this area and teachers have no longer an opportunity for further systematic training in this area. We tried to respond to this situation by creating a complex of courses focused on the development of ICT skills of teachers that are currently implemented in an ESF project. The article compares the status of research findings on the use of ICT by teachers with the results of our research surveys, which have been realized within the implementation of ICT courses for teachers at the Department of ICT Training, the Centre for Lifelong Education at the Faculty of Education, Palacky University in Olomouc. Our results have shown a shift in the approach of teachers to the use of ICT in teaching.
Keywords: Information and communication technology (ICT), key competences, ICT competences, teachers
Published: June 1, 2010 Show citation
References
- ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Využití ICT ve školství [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2008. Dostupné na: http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/vyuziti_it_ve_skolstvi.
- eEurope. An Information Society For All [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2002. http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/2002/documents/archiv_eEurope2002/actionplan_en.pdf.
- EUROSTAT. Využití IT ve školství [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2009. Dostupné na: http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/vyuziti_it_ve_skolstvi.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada Publishing. 2008. ISBN 978-80-247-1369-4.
- Koncepce Státní informační politiky ve vzdělávání [on line]. [cit. 2. 9. 2010]. 2000. Dostupné na http://www.fi.muni.cz/~smid/sipvevz1.html.
- NASKE, P. Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. Informační a komunikační technologie ve škole. [on line]. [cit. 2. 9. 2010]. 2010. Dostupné na: http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=9361&view=1947.
- NEUMAJER, O. ICT kompetence učitelů [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2007. Dostupné na: http://ondrej.neumajer.cz/download/ICT-kompetence-ucitelu.pdf.
- Official Journal of the European Union [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 30. 12. 2006. Dostupné na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2006/l_394/l_39420061230en00100018.pdf.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Portál MŠMT [on line]. [cit. 27. 8. 2010]. Dostupné na: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/SP_RVPZV_2007.zip.
- VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido. 2004. ISBN 80-7315-082-4.
- VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
- ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
- ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.