e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), číslo 1

Úvod

Editorial

Eva Kaněčková, Pavel Neumeister

e-Pedagogium 2010, 10(1):5  

Články

Sto let samoty v mravní výchově

A Hundred Years of Solitude in Moral Education

Bohumil Fiala

e-Pedagogium 2010, 10(1):9-17 | DOI: 10.5507/epd.2010.002  

Tento článek je příspěvkem do diskuse týkající se mravní výchovy. Snaží se stručně ukázat na postoj k mravní výchově na konci 19. století a v současnosti.

Identifikace matematicky nadaných žáků na 2. stupni základních škol

Identification of Mathematically Gifted Pupils of Lower Secondary Schools

Eva Hotová

e-Pedagogium 2010, 10(1):18-27 | DOI: 10.5507/epd.2010.003  

Příspěvek pojednává o výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo postihnout a popsat hlavní společné znaky a schopnosti matematicky nadaných žáků.

Učebnice přírodovědy pro pátý ročník a jejich obtížnost

Natural Science Textbooks for the Fifth Grade and Their Text Difficulty

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2010, 10(1):28-33 | DOI: 10.5507/epd.2010.004  

V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti textu v šesti současných českých učebnicích přírodovědy pro pátý ročník základní školy. Analýzy textů byly provedeny modifikovanou metodou dle Průchy. Dosažené výsledky ukazují, že náročnost textu je obdobná ve čtyřech studovaných učebnicích (28 bodů). Jsou to knihy těchto nakladatelství - Alter, Fortuna, Prodos, SPN, jež mohou být používány v pátém ročníku.

The Position of University Graduates in the Labour Market

Michaela Jirotková

e-Pedagogium 2010, 10(1):34-41 | DOI: 10.5507/epd.2010.005  

Příspěvek se zabývá situací absolventů univerzitních studií na trhu práce, a to zejména těch, kteří mají sluchové postižení.

Dívčí vzdělávání v odraze tzv. Hsnerova zákona na konci 19. století

Women's Education in a Reflection of the "Hasner Act" at the End of the 19th Century

Eva Kaněčková

e-Pedagogium 2010, 10(1):42-47 | DOI: 10.5507/epd.2010.006  

Příspěvek se zabývá tematikou dívčího vzdělávání v kontextu tzv. Hasnerova zákona. Cílem je přiblížit společenský diskurs 19. století a jeho dopad na pojetí obsahu a formy dívčího vzdělávání. V příspěvku se zabývám konkrétním případem vyšší dívčí školy v Olomouci, tzv. Ústav hr. Pöttinga, jehož tradice přetrvává do dnešní doby.

Charakteristika, hodnocení a měření školního klimatu

School Climate Description, Assesment and Measurement

Jana Kantorová

e-Pedagogium 2010, 10(1):48-55 | DOI: 10.5507/epd.2010.007  

V příspěvku se zabýváme zjišťováním kvality školního klimatu. Jedním z obecných cílů textu je teoretické vymezení základních pojmů - prostředí, atmosféra, klima, vybrané varianty klimatu s důrazem na školní klima. Rovněž sledujeme pět vybraných oblastí školního života, které pokládáme za významné - celkový vztah a motivace ke škole, kvality a kompetence učitelů, pravidla ve škole a kázeň ve vyučování, soudržnost třídy jako sociální skupiny, architektonické, estetické a hygienické aspekty školy. Příspěvek si také klade za cíl přinést nové praktické metody opřené o dlouhodobé zahraniční, a v dnešní době už i naše zkušenosti se školním klimatem. Zatímco...

English as a Global Language of Civilization. Educational Dilemmas about the Approach to Teaching and Learning English as a Foreign Language

Joanna Kapica-Curzytek

e-Pedagogium 2010, 10(1):56-62 | DOI: 10.5507/epd.2010.008  

Angličtina je světový jazyk. Proto, pokud je vyučována jako cizí jazyk, má odlišnou pozici oproti ostatním jazykům. Vyučování a učení angličtiny není spojeno s předáváním informací o specifických národních a kulturních hodnotách jednotlivých anglofonních zemí. Tyto informace jsou nahrazeny informacemi globálního či univerzálního charakteru. Tento fakt přináší množství vzdělávacích souvislostí, například změnu role učitele angličtiny, neboť ten se stává osobou, jež zprostředkovává univerzální hodnoty. Příspěvek také řeší některé otázky modelů vyuky angličtiny.

Theory of Mind Development in Hearing Impaired Children

Joanna Kossewska

e-Pedagogium 2010, 10(1):63-82 | DOI: 10.5507/epd.2010.009  

Theory of mind has been viewed as fundamental for our understanding of the social world. It helps us to make sense of the complex patterns of many social relationships such as the acts of deception, interpersonal conflicts and negotiations. It animates our sense of humour so it is also fundamental for our appreciation of cultural acquisition, such as literature, drama or film.Since the first study in the field of theory of mind in the deaf by Peterson and Siegal (1995) it has been discovered that the majority of the profoundly deaf failed the false belief test. However, more recent research indicates that deaf children are rather not impaired in...

Kvalitativní analýza resilience čínských rodin s dětmi s postižením sluchu

Qualitative Analysis of Resilience in Chinese Families of Children with Hearing Impairment

Liu Shenglin, Zheng Linying

e-Pedagogium 2010, 10(1):83-101 | DOI: 10.5507/epd.2010.010  

Sluchové postižení dítěte nemá vliv pouze na dítě samotné, ale také na život rodiny. Resilience rodiny je výsledkem úspěšného vyrovnání se stresem, souvisejícím se skutečností, že se narodilo dítě se sluchovým postižením. Tato studie zpracovává polostrukturované rozhovory a kvalitativní analýzu sedmi takovýchto čínských rodin. Zabývá se důvody, které vedly k zahájení diagnostického procesu, reakcí rodiny na výsledek diagnózy, obtížím, které rodiče překonávali, a strategiemi, které rodiče volili k vyrovnání se sluchovým postižením dítěte. Ve studii jsou také podchycena omezení prováděného výzkumu.

Bezpečnostní vzdělávání v období 1. republiky Československé

Security Education in the Period of the First Czechoslovak Republic

Janusz Mika

e-Pedagogium 2010, 10(1):102-109 | DOI: 10.5507/epd.2010.011  

Článek pojednává o problematice bezpečnostního vzdělávání v období 1. Republiky Československé. Na základě analýzy bezpečnostního vzdělávání v období let 1918-1938, především dospělé populace, poukazuje na bohaté československé tradice a možnost jejich využití v oblasti securitologie a bezpečnostního vzdělávání v současnosti a budoucnosti.

Biblická a nebiblická paradigmata času v edukaci v multikulturním prostředí

Biblical and Non-biblical Time Paradigms in Education and Its Multicultural Environment

Cezary Andrzej Mizia

e-Pedagogium 2010, 10(1):110-118 | DOI: 10.5507/epd.2010.012  

This article describes historical-anthropological change in the education system based on territory of today's Czech Republic. It clarifies understanding of human existence and its final purpose by examining the influential strength of time paradigms. Ancient and biblical time paradigms explain the historical changes in the meaning of education. Understanding the effluence of the different ways in perceiving time paradigms helps to prevent many social conflicts and increases the effect of education in a multicultural environment.

Mnichov 1938 a proměny vzdělávání v Českých zemích

Munich 1938 and Changes of Education in Czech lands

Lubomír Nenička

e-Pedagogium 2010, 10(1):119-127 | DOI: 10.5507/epd.2010.013  

Příspěvek se zabývá některými aspekty vývoje českého vzdělávání v pomnichovském období. Hlavní pozornost je věnována důsledkům přijetí Mnichovské dohody pro české školství. Jako hlavní princip kvality vzdělávání v době druhé republiky byla prezentována služba národu. Typickým rysem změn v pomnichovské éře byl nárůst nacionalismu a rostoucí vliv katolické církve.

Znaky a příčiny závislosti čínských adolescentů na internetu, možnosti nápravy

The Thinking about the Characteristics, Causes and Countermeasures of Adolescent Internet Addiction in China

Yan Peng

e-Pedagogium 2010, 10(1):128-141 | DOI: 10.5507/epd.2010.014  

Závislost na internetu je nová nemoc či porucha, která v současnosti přitahuje zájem stále více odborníků. Čína je země se speciálně rychlým rozvojem a s největší populací na světě. Příspěvek se zaměřuje na diskusi o znacích a příčinách vzniku této závislosti u adolescentů v Číně. Také se zabývá možnostmi nápravy, případně léčby.

Historie vzdělávání - pevná a nezbytná součást pedagogického poznání

History of Education - Solid or Unnecessary Part of Pedagogical Knowledge

Roman Tomaszewski

e-Pedagogium 2010, 10(1):142-153 | DOI: 10.5507/epd.2010.015  

Díky komplexnímu procesu modernizace byl v 19. století stabilizován obor pedagogika. Současně ovšem fascinace možnostmi empirického poznání způsobila, že byly v tomto období výrazně posíleny technické vědy. Historie pedagogiky se stala pouhým přídavkem či ozdobou empirických pedagogických výzkumů. Z tohoto důvodu nebyl zpracován důsledný výzkum, který by utřídil poznatky o systému vzdělávacích reforem v 19. a 20. století a který by zhodnotil jejich historický význam. Důsledkem je fakt, že v polském vysokoškolském pedagogickém vzdělávání došlo k redukci tématu historie vzdělávání.

Secondary Schools in the Discussions of the First Half of the 20th Century

Jaroslav Vaculík

e-Pedagogium 2010, 10(1):154-160 | DOI: 10.5507/epd.2010.016  

Příspěvek se zabývá názory stoupenců a oponentů jednotné základní školy 2. stupně v první polovině 20. století.

Recenze

Literary Childhoods: Growing up in British and American Literature

Milena Vodičková

e-Pedagogium 2010, 10(1):163-167