e-Pedagogium 2010, 10(1):110-118 | DOI: 10.5507/epd.2010.012

Biblická a nebiblická paradigmata času v edukaci v multikulturním prostředí

Cezary Andrzej Mizia
Th.Lic. Cezary Andrzej Mizia, Dr. Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, katedra společenských věd, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, Tel: 00420 596 398 266, Fax: 00420 596 312 069.

This article describes historical-anthropological change in the education system based on territory of today's Czech Republic. It clarifies understanding of human existence and its final purpose by examining the influential strength of time paradigms. Ancient and biblical time paradigms explain the historical changes in the meaning of education. Understanding the effluence of the different ways in perceiving time paradigms helps to prevent many social conflicts and increases the effect of education in a multicultural environment.

Klíčová slova: Paradigma času, edukace, čas biblický, čas antický, multikulturní přístup

Biblical and Non-biblical Time Paradigms in Education and Its Multicultural Environment

Příspěvek chce zachytit historicko-antropologickou změnu ve vnímání času v edukační praxi na území dnešní České republiky. Článek se zabývá také vlivem časových paradigmat na vnímaní lidské existence a její smysluplnosti. Časová paradigmata antického a biblického charakteru ovlivňovaly v dějinách postoje k vyučovaní. Antické termíny Chronos a Kairos spolu s lineárním a cyklickým konceptem času vysvětlují možné varianty vnímaní času ve školství. Monochromní a polychromní pojetí času specifikuje jednotlivé kultury a věkové skupiny. Pochopení rozdílů v chápání časových paradigmat napomáhá v zamezení konfliktů a zefektivnění edukace v multikulturním prostředí.

Keywords: Time paradigm, education, biblical time, ancient time, multicultural proceeding

Zveřejněno: 1. únor 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mizia, C.A. (2010). Biblická a nebiblická paradigmata času v edukaci v multikulturním prostředí. e-Pedagogium10(1), 110-118. doi: 10.5507/epd.2010.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTNIK, C. S. Personalizm. 1st ed. Lublin: "O.K." Tomasz Wiater, 2000, 531 pp. ISBN 83-913771-0-5.
  2. BURN, L. Greek Myths. 1st ed. Bath: Sith University of Texas Press, 2002, 80 pp. ISBN 0-292-72748-8.
  3. GOLDFAJN, T. Word order and time in Biblical Hebrew narrative. 1st ed. New York: Oxford University Press, 1998, 169 pp. ISBN 0-19-826953-6. Přejít k původnímu zdroji...
  4. MIKA, J. Sociální a kulturní souvislostí geneze vzdělávání dospělých-andragogiky. In: Acta Humanica. 2009, no. 3, pp. 71-74. ISSN 1336-5126.
  5. MONTANGERO, J.; CATTIN, J.-P. Understanding changes in time: the development of diachronic thinking in 7 to 12 year old Children. 1st ed. Abingdon: Taylor&Francis, 1996, 195 pp. ISBN 0-7484-0470-8.
  6. PIOTROWSKI, E. Teodramat. Dramatyczna soteriologia Hansa Ursa von Balthasara. 1st ed. Kraków: WAM, 1999, 355 pp. ISBN 83-7097-500-3.
  7. PUTNA, M. C. Česká katolická literatura 1848-1918. 1st ed. Praha: Torst, 1998, 801 pp. ISBN 80-7215-059-6.
  8. STAFFORD, E., HERRIN, J. Personification in the Greek World: from Antiquity to Byzantium. Centre for Hellenic Studies, King's College London Publications no. 7. 1st ed. Aldershot: Ashgate, 2005, 376 pp. ISBN 0-7546-5031-6.
  9. WILSON, M. R. Our Father Abraham: Jewish Roots of the Christian Faith. 1st ed. Grand Rapid-Dayton: Wm. B. Eerdmans Publishing Com. Center for Judaic-Christian Studies, 1989, 338 pp. ISBN 0-8028-0423-3.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.