e-Pedagogium 2010, 10(1):83-101 | DOI: 10.5507/epd.2010.010
Kvalitativní analýza resilience čínských rodin s dětmi s postižením sluchu
- Liu Shenglin, Institute of Special Education, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Czech Republic, e-mail: xiaoduo.liu@gmail.com
Sluchové postižení dítěte nemá vliv pouze na dítě samotné, ale také na život rodiny. Resilience rodiny je výsledkem úspěšného vyrovnání se stresem, souvisejícím se skutečností, že se narodilo dítě se sluchovým postižením. Tato studie zpracovává polostrukturované rozhovory a kvalitativní analýzu sedmi takovýchto čínských rodin. Zabývá se důvody, které vedly k zahájení diagnostického procesu, reakcí rodiny na výsledek diagnózy, obtížím, které rodiče překonávali, a strategiemi, které rodiče volili k vyrovnání se sluchovým postižením dítěte. Ve studii jsou také podchycena omezení prováděného výzkumu.
Klíčová slova: Kvalitativní analýza, schopnost přizpůsobit se, čínská rodina, dítě se sluchovým postižením
Qualitative Analysis of Resilience in Chinese Families of Children with Hearing Impairment
Children' hearing impairments not only impact on themselves, but also influence all aspects of family life. Family resilience describes the path how family adapts and thrives in the face of stress, including the reality of having a child with hearing impairment. This study adopts semi-structured interview and qualitative analysis methods associated with grounded theory to analyze the experiences of seven resilient Chinese families with hearing-impaired children. It explores themes of the drive force for diagnosis of hearing loss, the families' reactions to the diagnosis, the difficulties families experienced during parenting and the strategies used to cope with childhood hearing impairment in Chinese context. Eventually the limitations of research are discussed.
Keywords: Qualitative analysis, resilience, Chinese family, children with hearing impairment
Zveřejněno: 1. únor 2010 Zobrazit citaci
Reference
- CORBIN, J., STRAUSS, A. (2008). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 3nd ed. London: Sage Publications, Inc.
Přejít k původnímu zdroji...
- GREGORY, S., KNIGHT, P. (1998). Social development and family life, in Issues in Deaf Education, Gregory, S., Knight, P., McCracken, W., Powers, S., and Watson, L., London: David Fulton Publishers.
- HAAN, L. D., HAWLEY, D. R., & DEAL J. E. (2002). Operationalizing family resilience: a methodological strategy. The American journal of family therapy, 30: 275-291.
Přejít k původnímu zdroji...
- JACKSON, C. W., TURNBULL, A. (2004). Impact of deafness on family life: a review of the literature. Topics in early childhood special education 24:1, 15-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- JACKSON, C. W., TRAUB, R. J., TURNBULL, A. P. (2008). Parents' experiences with childhood deafness: Implications for family-centered services: Communication disorders quarterly. Austin: Feb 2008, Vol. 29, Iss. 2, 82-99.
Přejít k původnímu zdroji...
- MARSCHARK, M., HARRY, G. L., ALBERTINI, J. A. (2002). Educating deaf students from research to practice. New York: Oxford University Press, Inc.
- MURPHY, D. A. & MARELICH, W. D. (2008). Resiliency in young children whose mothers are living with HIV/AIDS, AIDS care, Vol. 20(3), Mar 2008, 284-291.
Přejít k původnímu zdroji...
- Office of United Nations High Commissioner for Human Rights (1989). Convention on the Right of the child, Retrieved from http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm.
- PATTERSON, J. M. (2002). Integrating family resilience and family stress theory. Journal of marriage and family 64 (May 2002), 349-360.
Přejít k původnímu zdroji...
- STRAUSS, A., CORBIN, J. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd ed. London: Sage Publications, Inc..
- WALSH, F. (2003). Family resilience: a framework for clinical practice. Family process, Vol. 42, No. 1, 1-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- WERNER, E. E. (1995). Resilience in development. Current directions in psychological science. Vol. 4(3), Jun 1995, 81-85.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.