e-Pedagogium, 2009 (roč. 9), číslo 5

Články

Dlouhodobé trendy ve vývoji obsahu učebnic zeměpisu pro gymnázia

Long-Term Trends in the Development of Textbooks Geography for Grammar School

Jiří Dobrylovský

e-Pedagogium 2009, 9(5):7-25  

Tato studie se zabývá problematikou stanovení podílu socioekonomické a fyzickogeografické problematiky ve středoškolských učebnicích zeměpisu. Porovnává vývoj podílu této problematiky v učebnicích pro gymnázia, a to v období od 20. let minulého století až do počátku třetího tisíciletí.Na základě metodiky kvantitativního pedagogického výzkumu, formulované v odborných publikacích různých autorů, se v této stati dochází k závěrům, jež představují zásadně nový pohled na otázky středoškolské výuky geografie. Vývojové trendy, jež se v této práci podařilo odhalit, ukazují, že význam fyzické geografie se v gymnaziální výuce postupně snižoval.Součástí...

Výskum metodologických princípov vyučovania cudzojazyčnej výslovnosti

The Research of Methodological Principles of Teaching Foreign Language Pronunciation

Zdena Kráľová

e-Pedagogium 2009, 9(5):26-41  

Štúdia analyzuje a sumarizuje výskum metodologických princípov aplikovaných vo vyučovaní cudzojazyčnej výslovnosti. Zameriava sa na metafonetický input a tréningovú modalitu analyzovanú v relevantných štúdiách a experimentoch.

"Klamanie" štatistickým diagramom alebo je 5 % naozaj tak veľa?

Cheating with statistical Diagram or is 5% really so much?

Erika Liptáková, Jana Pócsová

e-Pedagogium 2009, 9(5):42-48  

V tomto článku analyzujeme riešenia jednej testovej úlohy, ktorú riešili študenti prvého ročníka ekonomickej fakulty. Úloha využíva štatistický aparát (čítanie informácií z diagramov) a tiež aparát výpočtu percent. Hlavný dôraz kladieme na schopnosti študentov vyčítať podstatné informácie z diagramu a tiež ich schopnosť interpretovať tieto informácie v kontexte úlohy.

Z výskumu rozvíjania úrovne jemnej motoriky u detí s poruchami zraku

From Research the Development of the Level of Fine Motoric of Children with Visual Impairment

Jana Lopúchová

e-Pedagogium 2009, 9(5):49-67  

Jemná motorika je nevyhnutným predpokladom pre kvalitnú koordináciu oko-ruka. Prostredníctvom aktivít, ktoré sú zamerané na rozvoj jemnej motoriky, môžeme jej úroveň podstatne zvýšiť podobne, ako to uvádzame v našom príspevku na základe výsledkov výskumu realizovaného u detí s poruchami binokulárneho videnia.

Geovedné témy a ich miesto v primárnom vzdelávaní na Slovensku a v Českej republike

Ľubica Lukianenko

e-Pedagogium 2009, 9(5):68-78  

Geovedné vzdelávanie je vzdelávanie o objektoch a javoch prebiehajúcich v neživej prírode. V primárnom vzdelávaní je súčasťou prírodovedného vzdelávania a je zahrnuté vo vzdelávacích oblastiach Príroda a spoločnosť na Slovensku a Človek a jeho svet v Čechách. V článku uvádzam a porovnávam percentuálne zastúpenie prírodovedného vzdelávania v celkovom vzdelávaní oboch krajín a súčasne sa zameriavam na obsahovú zložku jednotlivých predmetov zo sledovaných vzdelávacích oblastí s prihliadnutím na geovedné vzdelávanie. Výlučne pri tom vychádzam zo základných pedagogických dokumentov.

Komplexní služby pro rodiny dětí s hluchoslepotou

The comprehensive services for families with deafblind children

Eva Martinková

e-Pedagogium 2009, 9(5):79-85  

V procesu výchovy a vzdělávání dětí s hluchoslepotou hraje oblast rané péče klíčovou úlohu. Instituce, jež ranou péči zajišťují, poskytují svým klientům - tedy dítěti a rodičům dítěte do věku sedmi let - komplexní služby zaměřené na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby. V roce 2007 proběhlo v České republice výzkumné šetření zacílené na zjištění specifických potřeb rodin dětí s hluchoslepotou v rámci rané péče. Článek přináší vybrané výsledky z tohoto šetření.

Cesta ke zvyšování finanční gramotnosti budoucích učitelů

A Way to Improve Financial Literacy of Future Teachers

Vladimíra Petrášková, Roman Hašek

e-Pedagogium 2009, 9(5):86-107  

Koncem roku 2007 byl vládou České republiky schválen dokument "Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách". Zároveň vláda požádala představitele vysokých škol, které připravují učitele matematiky pro základní a střední školy, o zařazení problematiky finanční gramotnosti do obsahu příslušných vysokoškolských programů. Článek pojednává o situaci v této oblasti na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Učebnice dějepisu pro 6. ročník základní školy z pohledu jejich didaktické vybavenosti

History Textbooks for the 6th Grade of the Primary School and their Didactic Background Level

Petra Tannenbergová

e-Pedagogium 2009, 9(5):108-121  

V tomto článku je věnována pozornost učebnicím z pohledu jejich didaktické vybavenosti. Vybrány byly v současné době na trhu dostupné učebnice dějepisu pro 6. ročník základní školy. Pod pojmem míra didaktické vybavenosti rozumíme veličinu, která je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů. Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů.

Aspekty tvorby e-learningových kurzů na příkladu portálu e-klima

Aspects of creation e-learning courses on example of e-klima portal

Aleš Vávra, Vilém Pechanec, Vít Voženílek, Zuzana Němcová, Jitka Šeflová

e-Pedagogium 2009, 9(5):122-142  

Při plánování a následné realizaci e-learningových kurzů je nutno vycházet z předem sestaveného didaktického scénáře, ve kterém jsou stanoveny kapitoly, popř. podkapitoly obsahu, jejich návaznost a provázanost. Následná tvorba jednotlivých kapitol a podkapitol je pak založena na tom, že pro zvolený odborný obsah jsou ze seznamu základních stavebních prvků vybrány nejvhodnější formy realizace daného obsahu, vycházející ze vzdělávacího cíle konkrétní výukové aktivity. Pro tvorbu vlastních studijních materiálů je vhodné využívat sestavená pravidla efektivní tvorby. Příkladem ucelené sady e-learningových kurzů v oblasti přírodních věd je portál e-klima...

Recenze

Jede Menge Flötentöne - učebnice hry na altovou zobcovou flétnu

Jan Kvapil

e-Pedagogium 2009, 9(5):145-146  

Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii

Markéta Labajová

e-Pedagogium 2009, 9(5):147-148  

Společenskovědní poznání v sítích inženýrského vzdělávání

Martin Malenovský

e-Pedagogium 2009, 9(5):149-150  

Jak naučit děti hodnotám

Kamila Pospíchalová

e-Pedagogium 2009, 9(5):151-152  

Metody a techniky dramatické výchovy

Petra Špačková Lintymerová

e-Pedagogium 2009, 9(5):153-156