e-Pedagogium 2009, 9(5):108-121

Učebnice dějepisu pro 6. ročník základní školy z pohledu jejich didaktické vybavenosti

Petra Tannenbergová
Mgr. Petra Tannenbergová, ZŠ Mokrá, Mokrá 352, 664 04, tannenbergova@zs.mokra.cz

V tomto článku je věnována pozornost učebnicím z pohledu jejich didaktické vybavenosti. Vybrány byly v současné době na trhu dostupné učebnice dějepisu pro 6. ročník základní školy. Pod pojmem míra didaktické vybavenosti rozumíme veličinu, která je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů. Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů.

Klíčová slova: Učebnice dějepisu, míra didaktické vybavenosti učebnice

History Textbooks for the 6th Grade of the Primary School and their Didactic Background Level

This paper presents an analysis of the didactic background level of the History textbooks. It was chosen 9 current Czech history textbooks for the 6th grade of the primary school. Measurement of didactic background level of the textbook means quantity which is based on evaluating of the use of quantities verbal and video components. The quantitative components express the evaluation.

Keywords: History texbooks, didactic background level

Zveřejněno: 1. říjen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tannenbergová, P. (2009). Učebnice dějepisu pro 6. ročník základní školy z pohledu jejich didaktické vybavenosti. e-Pedagogium9(5), 108-121
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEDNAŘÍKOVÁ, J., KYSUČAN, L., FEJFUŠOVÁ, M. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk, starověk. Brno: Nová škola, 2007. ISBN 80-7289-082-4.
  2. BIELKOVÁ, S. Hodnotenie učebníc dejepisu pre 5. a 6. ročník základnej školy. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 8-9.
  3. ČAPEK, V. Problém tvorby učebnic dějepisu. In: Učitelské vzdělávání I. Praha, ÚÚVPP 1976, s. 5-35.
  4. ČAPEK, V. Tvorba a výzkum učebnic dějepisu. In: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, ÚJHS, série C, 1995. ISSN 1211-6629, s. 37-54.
  5. HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Studia Pedagogica. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno, Masarykova univerzita, 2001. ISSN 1211-6971, s. 28-36.
  6. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č.1. Dostupné na www.http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  7. CHARVÁT, P., PEČÍRKOVÁ, J. Lidé v dějinách. Starověk. Dějepis pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-271-1.
  8. KOL. AUTORŮ. Dějepis 6. Pravěk a starověk učebnice pro základní školy a víceletágymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-208-8.
  9. KOUCKÁ, I. Dějepis 6. Olomouc: Prodos, 2005. ISBN 80-85806-95-9.
  10. MANDELOVÁ, H., KUNSTOVÁ, E., PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001. ISBN 80-86218-57-0.
  11. MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-124-3.
  12. MICHOVSKÝ, V. Dějepis. Pravěk a starověk pro základní školy I. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1999. ISBN 80-208-0337-8.
  13. MICHOVSKÝ, V. Dějepis. Pravěk a starověk pro základní školy II. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1999. ISBN 80-04-25950-2.
  14. NEÚSTUPNÝ, E. Lidé v dějinách. Pravěk pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-212-8.
  15. PEČÍRKOVÁ, J. a kol. Dějepis 6 - Pravěk a starověk. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-230-8.
  16. PLUSKAL, M. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 1996, roč. 46, č.1. ISBN 80-7042-110, s. 62-76.
  17. PRŮCHA, J. Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN, 1984. 95.
  18. PRŮCHA, J. Komplexní výzkum učebnic dějepisu. Společenské vědy ve škole, 1985-86, roč. 42, č.4. s. 105-107.
  19. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
  20. RULF, J., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia - Pravěk a starověk. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-274-1.
  21. SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský, 2001/2002, roč. 126, č. 5/6. ISSN 0323-0449, s. 100-103.
  22. ŠIMEKOVÁ, J. Hodnotenie rukopisu Vlastiveda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 10-11.
  23. VALENTA, M. Koncepce a tvorba učebnic. Olomouc: Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-8.
  24. VÁLKOVÁ, V. Dějepis 6 pro základní školy - Pravěk a starověk. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-337-3.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.