e-Pedagogium 2009, 9(5):108-121

History Textbooks for the 6th Grade of the Primary School and their Didactic Background Level

Petra Tannenbergová
Mgr. Petra Tannenbergová, ZŠ Mokrá, Mokrá 352, 664 04, tannenbergova@zs.mokra.cz

This paper presents an analysis of the didactic background level of the History textbooks. It was chosen 9 current Czech history textbooks for the 6th grade of the primary school. Measurement of didactic background level of the textbook means quantity which is based on evaluating of the use of quantities verbal and video components. The quantitative components express the evaluation.

Keywords: History texbooks, didactic background level

Published: October 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tannenbergová, P. (2009). History Textbooks for the 6th Grade of the Primary School and their Didactic Background Level. e-Pedagogium9(5), 108-121
Download citation

References

  1. BEDNAŘÍKOVÁ, J., KYSUČAN, L., FEJFUŠOVÁ, M. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk, starověk. Brno: Nová škola, 2007. ISBN 80-7289-082-4.
  2. BIELKOVÁ, S. Hodnotenie učebníc dejepisu pre 5. a 6. ročník základnej školy. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 8-9.
  3. ČAPEK, V. Problém tvorby učebnic dějepisu. In: Učitelské vzdělávání I. Praha, ÚÚVPP 1976, s. 5-35.
  4. ČAPEK, V. Tvorba a výzkum učebnic dějepisu. In: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, ÚJHS, série C, 1995. ISSN 1211-6629, s. 37-54.
  5. HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Studia Pedagogica. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno, Masarykova univerzita, 2001. ISSN 1211-6971, s. 28-36.
  6. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č.1. Dostupné na www.http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  7. CHARVÁT, P., PEČÍRKOVÁ, J. Lidé v dějinách. Starověk. Dějepis pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-271-1.
  8. KOL. AUTORŮ. Dějepis 6. Pravěk a starověk učebnice pro základní školy a víceletágymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-208-8.
  9. KOUCKÁ, I. Dějepis 6. Olomouc: Prodos, 2005. ISBN 80-85806-95-9.
  10. MANDELOVÁ, H., KUNSTOVÁ, E., PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001. ISBN 80-86218-57-0.
  11. MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-124-3.
  12. MICHOVSKÝ, V. Dějepis. Pravěk a starověk pro základní školy I. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1999. ISBN 80-208-0337-8.
  13. MICHOVSKÝ, V. Dějepis. Pravěk a starověk pro základní školy II. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1999. ISBN 80-04-25950-2.
  14. NEÚSTUPNÝ, E. Lidé v dějinách. Pravěk pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-212-8.
  15. PEČÍRKOVÁ, J. a kol. Dějepis 6 - Pravěk a starověk. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-230-8.
  16. PLUSKAL, M. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 1996, roč. 46, č.1. ISBN 80-7042-110, s. 62-76.
  17. PRŮCHA, J. Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN, 1984. 95.
  18. PRŮCHA, J. Komplexní výzkum učebnic dějepisu. Společenské vědy ve škole, 1985-86, roč. 42, č.4. s. 105-107.
  19. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
  20. RULF, J., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia - Pravěk a starověk. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-274-1.
  21. SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský, 2001/2002, roč. 126, č. 5/6. ISSN 0323-0449, s. 100-103.
  22. ŠIMEKOVÁ, J. Hodnotenie rukopisu Vlastiveda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 10-11.
  23. VALENTA, M. Koncepce a tvorba učebnic. Olomouc: Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-8.
  24. VÁLKOVÁ, V. Dějepis 6 pro základní školy - Pravěk a starověk. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-337-3.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.