e-Pedagogium, 2009 (roč. 9), číslo 4
Články
Efektivní výukové metody ekonomie: síla metaforických parabol
NEW EFFECTIVE METHODS OF TEACHING ECONOMICS: THE POWER OF PARABLES
Dora Assenza
e-Pedagogium 2009, 9(4):7-19
Článek srovnává výsledky dvou vyučovacích metod ekonomie - klasickou prezentaci neoklasické ekonomie pomocí matematických funkcí a grafů a novou experimentální metodu, která využívá metaforickou parabolu, podobenství. Tato experimentální metoda se vyhýbá dvěma zásadním nedostatkům neoklasického přístupu, přílišné matematizaci a redukcionismu výchozích předpokladů neoklasického paradigmatu. Článek představuje případovou studii metaforické paraboly, která byla experimentálně testována v hodinách ekonomie. Experiment probíhal v období 2008-2009 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a ukázal dva hlavní výsledky: 1) pomocí paraboly se zvýšil...
Uplatnění absolventů dvouoboroveho studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci - učitelství pro druhý stupeň základní školy: německý jazyk a další obor
PROFESSIONAL FULFILMENT OF GRADUATES FROM THE DEPARTMENT OF GERMAN
Jarmila Dubová
e-Pedagogium 2009, 9(4):20-29
Příspěvek se zabývá uplatněním absolventů dvouoborového studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci - učitelství pro druhý stupeň základní školy: německý jazyk a další obor. Na cizí jazyky je sice kladen důraz v základním školství, ale převládá výuka angličtiny. Němčina je volitelný předmět, vyučuje se v 7. až 9. ročníku základní školy. Proto bylo záměrem zjistit: a) na jakém typu školy absolventi učí a b) v jakém rozsahu učí vystudovaný obor.
Zvládacie stratégie školského stresu
SCHOOL STRESS AND COPING STRATEGIES
Katarína Macková
e-Pedagogium 2009, 9(4):30-45
V príspevku autorka približuje pojem školského stresu, popisuje stratégie zvládania, ktoré sa využívajú v záťažových situáciách. V empirickom výskume odkrýva, akú mieru stresu žiaci na ZŠ pociťujú a taktiež aké stratégie zvládania využívajú najčastejšie. Na základe zistení môžeme povedať, že miera pociťovaného stresu u sledovanej vzorky žiakov je mierna a volia si stratégie zvládania, ako sú "vyhýbajúce aktivity" a "rozptyľujúce aktivity".
Implementace geoinformačních technologií do výuky zeměpisu na základních školách
IMPLEMENTATION OF GEOINFORMATION TECHNOLOGIES INTO GEOGRAPHY TEACHING AT BASIC SCHOOLS
Kateřina Mrázková, Milan Kubiatko
e-Pedagogium 2009, 9(4):46-60
Informační a komunikační technologie (ICT) zažívají v současné době nebývalý rozvoj a zasahují do všech sfér lidské společnosti. Součástí informačních a komunikačních technologií jsou také geotechnologie, které se zavádějí především do výuky zeměpisu. Příspěvek představuje výsledky prvního výzkumu, zaměřeného na využívání geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základních školách a nižších stupních gymnázií Jihomoravského kraje. Výzkum byl zaměřen na zjištění rozdílů ve využívání geotechnologií mezi muži a ženami a mezi učiteli začátečníky a učiteli experty. Jako výzkumný nástroj byl použit autory zkonstruovaný dotazník, obsahující 12 položek....
Poradenský informační systém Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
COUNSELLING INFORMATION SYSTEM OF THE FACULTY OF EDUCATION, PALACKÝ UNIVERSITY, OLOMOUC
Čestmír Serafín, Alena Opletalová, Josef Konečný, Zdenka Nováková, Gabriela Smečková, Dagmar Pitnerová
e-Pedagogium 2009, 9(4):61-67
Příspěvek se zabývá výstupy řešení projektu s názvem Poradenský informační systém Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Analýza podmínek souvisejících se studiem speciální pedagogiky u nastupujících studentů s akcentem na exploraci jejich motivů, potřeb a očekávání v kontextu studijního zaměření
THE ANALYSIS OF STUDY CONDITIONS OF INCOMING STUDENTS OF SPECIAL EDUCATION WITH EMPHASIS ON THE EXPLORATION OF THEIR MOTIVES, NEEDS AND EXPECTATIONS
Kateřina Stejskalová, Pavel Bič
e-Pedagogium 2009, 9(4):68-83
Článek je zaměřen na analýzu podmínek souvisejících se studiem speciální pedagogiky u nastupujících studentů s akcentem na exploraci jejich motivů, potřeb a očekávání v kontextu studijního zaměření. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumného šetření realizovaného v rámci specifického výzkumu za podpory Ústavu speciálněpedagogických studií směrem ke zkvalitnění studijních podmínek nastupujících studentů speciální pedagogiky a identifikaci problematických aspektů souvisejících s procesem přijímacího řízení a nástupem ke studiu. Koncepce vznikla v návaznosti na pilotáž provedenou na seznamovacím kurzu prvních ročníků s akcentem na jejich potřeby a komplikace...
Případové studie jako náhled do praxí studentů
CASE STUDIES AS AN INSIGHT INTO STUDENTS' PRACTICES
Linda Švrčinová, Jarmila Šťastná
e-Pedagogium 2009, 9(4):84-94
V příspěvku seznamujeme s výsledky výzkumného šetření, ve kterém se zabýváme případovými studiemi (od roku 2000 do roku 2009), které studenti Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci odevzdávají u státní závěrečné zkoušky z pedagogické způsobilosti.
Charakter interakcie rodičov k dieťaťu s postihnutím v ranom veku bez podpory z oblasti pomáhajúcich profesií
CHARACTER OF PARENT - CHILD-WITH-DISABILITY INTERACTION OBSERVED IN EARLY AGE WITHOUT SUPPORT BY HELPING PROFESSION
Erika Tichá
e-Pedagogium 2009, 9(4):95-107
Autorka v príspevku prezentuje výsledky kvalitatívneho výskumu orientovaného na rodičov detí s postihnutím, ktorým v priebehu raného obdobia vývinu ich dieťaťa nebola poskytnutá potrebná podpora zo strany odborníkov z oblasti pomáhajúcich profesií. Autorka získavala údaje prostredníctvom kvalitatívneho výskumu, pričom ako nosné metódy použila rozhovor a pozorovanie.
Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám
BURNOUT SYNDROM IN TEACHERS IN RELATION TO SELECTED DETERMINANTS
Eva Urbanovská - Pavel Kusák
e-Pedagogium 2009, 9(4):108-121
Článek informuje o výsledcích výzkumu, který zjišťoval úroveň syndromu vyhoření (syndrom burnout) učitelů ve vztahu k vybraným determinantám - pocitu momentální odolnosti a spokojenosti, rysům chování osobnosti typu A a vnímáním míry zátěže v pracovním prostředí. Výsledky jsou analyzovány vzhledem k pohlaví, délce praxe a funkčnímu zařazení učitelů.
Recenze
Vybrané špecifiká regionálnej výchovy v okolí Banskej Bystrice
Beáta Akimjaková
e-Pedagogium 2009, 9(4):125-127
Deutsch im tourismus
Ivona Dömischová
e-Pedagogium 2009, 9(4):128-129
Kazuistiky z oftalmologie II
Kateřina Stejskalová
e-Pedagogium 2009, 9(4):130-131
Diagnostika dítěte předškolního věku
Jitka Vítová
e-Pedagogium 2009, 9(4):132-133