e-Pedagogium 2009, 9(4):46-60

Implementace geoinformačních technologií do výuky zeměpisu na základních školách

Kateřina Mrázková, Milan Kubiatko
Kateřina Mrázková, Katedra geografie, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno;, email: mrazkova@mail.muni.cz
Milan Kubiatko, Centrum pedagogického výzkumu, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 31, 603 00 Brno;, email: mkubiatko@gmail.com

Informační a komunikační technologie (ICT) zažívají v současné době nebývalý rozvoj a zasahují do všech sfér lidské společnosti. Součástí informačních a komunikačních technologií jsou také geotechnologie, které se zavádějí především do výuky zeměpisu. Příspěvek představuje výsledky prvního výzkumu, zaměřeného na využívání geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základních školách a nižších stupních gymnázií Jihomoravského kraje. Výzkum byl zaměřen na zjištění rozdílů ve využívání geotechnologií mezi muži a ženami a mezi učiteli začátečníky a učiteli experty. Jako výzkumný nástroj byl použit autory zkonstruovaný dotazník, obsahující 12 položek. Jak učitelé, tak učitelky a stejně tak i učitelé začátečníci a učitelé experti využívají geoinformační technologie přibližně na stejné úrovni.

Klíčová slova: Geoinformační technologie, informační a komunikační technologie, metoda dotazníku, výuka zeměpisu

IMPLEMENTATION OF GEOINFORMATION TECHNOLOGIES INTO GEOGRAPHY TEACHING AT BASIC SCHOOLS

Information and communication technologies (ICT) are developing in present days. They influence every part of the human society. Geoinformation technologies as part of information and communication technologies are implemented especially into geography teaching. The contribution presents results of the first research that is focused on using of geoinformation technologies in geography teaching at basic schools and lower grades of gymnaziums in the South Moravian Region. The research was dealing with questions whether there are any differences in using geotechnologies between women and men teachers and between novice and expert teachers. A i12-item questionnaire, which was made by the authors, was used within the research. As well as men teachers as women teachers, all of them use geoinformation technologies equally. The same results have been found between novice and expert teachers.

Keywords: Geography teaching, geoinformation technologies, information and communication technologies, questionnaire method

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mrázková, K., & Kubiatko, M. (2009). Implementace geoinformačních technologií do výuky zeměpisu na základních školách. e-Pedagogium9(4), 46-60
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAKER, T. R., WHITE, S. H. The effects of G.I.S. on students' attitudes, self-efficiency, and achievement in middle school science classrooms. Journal of Geography, 2003, roč. 102, č. 6, s. 243-254. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BEDNARZ, S. W. Geographic information systems: A tool to support geography and environmental education? GeoJournal, 2004, roč. 60, č. 2, s. 191-199. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BEDNARZ, S. W., Van der Schee, J. Europe and the United States: The implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts. Technology, Pedagogy and Education, 2006, roč. 15, č. 2, s. 191-205. Přejít k původnímu zdroji...
  4. COX, M., WEBB, M., ABBOTT, C., BLAKELEY, B., BEAUCHAMP, T. & RHODES, V. ICT and Pedagogy: a review of the research literature. Annesley 2003: DfES publications http://www.becta.org.uk/page_documents/research/ ICT_ pedagogy_ summary.pdf [2005-08-18].
  5. CRAWFORD, C. M., KAJS, L. T., SANDERS, R. L. Electronic mapping in education: The use of geographic information systems. Journal of Research on Technology in Education, 2001, roč. 34, č. 2, s. 121-129. Přejít k původnímu zdroji...
  6. CROOK, C. Children as computer users: The case of collaborative learning. Computers and Education, 1998, roč. 30, č. 3/4, s. 237-247. Přejít k původnímu zdroji...
  7. DEMIRCI, A. Evaluating the Implementation and Effectiveness of GIS-Based Application in Secondary School Geography Lessons. American Journal of Applied Sciences, 2008, roč. 5, č. 3, s. 169-178. Přejít k původnímu zdroji...
  8. DEMIRCI, A. How do teachers approach new Technologies: Geography teachers attitudes towards Geographic Information Systems (GIS). European Journal of Educational Studies, 2009, roč. 1, č. 1, s. 43-53.
  9. HENNESSEY, S., DEANEY, R., RUTHVEN, K. Pedagogic Strategies for Using ICT to Support Subject Teaching and Learning: An Analysis Across 15 Case Studies. Cambridge: University of Cambridge, 2003, s. 39.
  10. JOHANSSON, T. (ed.). GISAS project: Geographical information systems applications for Schools. Helsinki: University of Helsinki, 2006, 212s.
  11. KERSKI, J. J. The implemetation and effectiveness of geographic information systems technology and methods in secondary education. Journal of Geography, 2003, roč. 102, č. 3, s. 128-137. Přejít k původnímu zdroji...
  12. LEMBERG, D., STOLTMAN, J. P. Geography teaching and the new technologies: Opportunities and challenges. Journal of Education, 2001, roč. 181, č. 3, s. 63-76. Přejít k původnímu zdroji...
  13. LLOYD, W. J. Integrating GIS into the undergraduate learning environment. Journal of Geography, 2001, roč. 100, č. 5, s. 158-163. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MEYER, J. W., BUTTERICK, J., OLKIN, M., ZACK, G. GIS in the K-12 curriculum: A Cautionary note. The Professional Geographer, 1999, roč, 51, č. 4, s. 571-578. Přejít k původnímu zdroji...
  15. MOTA, M., PAINHO, M., CURVELO, P., VIDAL, O. Science experimental teaching through the use of geographic information system. ESRI International User Conference, California, 2008, 12s. http://gis.esri.com/library/userconf/proc08/papers/papers/pap_1963.pdf[2009-10-10].
  16. PALMER, D. J., STOUGH, L. M., BURDENSKI, T. K., GONZALEZ M. Identifying teacher expertise: An examination of researchers' decision making. Educational Psychologist, 2005, roč. 40, č. 1, s. 13-25. Přejít k původnímu zdroji...
  17. PATTERSON, M., REEVE, K., PAGE, D. Integrating geographic information systems into the secondary curricula. Journal of Geography, 2003, roč. 102, č. 6, s. 275-281. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SANCHEZ, E. Innovative Teaching/Learning with Geotechnologies in Secondary Education. Education and Technology for a Better World, 2009, roč. 302, č. 1, s. 65-74. Přejít k původnímu zdroji...
  19. SCHOFIELD, J. W., DAVIDSON, A. L. The impact of Internet use on the relationships between teachers and students. Mind, Culture and Activity, 2003, roč. 10, č. 1, s. 62-79. Přejít k původnímu zdroji...
  20. SOLOMON, G. Digital equity: it's not just about access anymore - sure, most schools now have computers and internet access, but are all students receiving the same high-quality learning experience? We examine the issues. Technology and Learning, 2002, roč. 22, č. 9, s. 18-27.
  21. TAO, P. K., GUNSTONE, R. F. Conceptual change in science through collaborative learning at the computer. International Journal of Science Education, 1999, roč. 21, č. 1, s. 39-57. Přejít k původnímu zdroji...
  22. THOMAS, R. B. Internet-based GIS mapping in support of K-12 education. The Professional Geographer, 2005, roč. 57, č. 1, s. 44-50. Přejít k původnímu zdroji...
  23. WANNER, S., KERSKI, J. The effectiveness of GIS in high school education. Proceedings, ESRI User Conference, San Diego, 1999.
  24. WIEGAND, P. School Students' Understanding of Chloropleth Maps: Evidence From Collaborative, Mapmaking Using GIS. Journal of Geography, 2003, roč. 102, č. 6, s. 234-242. Přejít k původnímu zdroji...
  25. WILDER, A., BRINKERHOFF, J. D., HIGGINS, T. Geographic information technologies + project-based science: A contextualized professional development approach. Journal of Geography, 2003, roč. 102, č. 6, s. 257-261. Přejít k původnímu zdroji...
  26. ZHOU, Y., SMITH, B.W., SPINELLI, G. Impacts of increased student career orientation on American college geography programmes. Journal of Geography in Higher Education, 1999, roč. 23, č. 2, s. 157-165. Přejít k původnímu zdroji...
  27. ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006, 151s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.