e-Pedagogium 2009, 9(4):68-83

Analýza podmínek souvisejících se studiem speciální pedagogiky u nastupujících studentů s akcentem na exploraci jejich motivů, potřeb a očekávání v kontextu studijního zaměření

Kateřina Stejskalová, Pavel Bič
Kateřina Stejskalová, Ústav speciálněpedagogických studií, PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Článek je zaměřen na analýzu podmínek souvisejících se studiem speciální pedagogiky u nastupujících studentů s akcentem na exploraci jejich motivů, potřeb a očekávání v kontextu studijního zaměření. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumného šetření realizovaného v rámci specifického výzkumu za podpory Ústavu speciálněpedagogických studií směrem ke zkvalitnění studijních podmínek nastupujících studentů speciální pedagogiky a identifikaci problematických aspektů souvisejících s procesem přijímacího řízení a nástupem ke studiu. Koncepce vznikla v návaznosti na pilotáž provedenou na seznamovacím kurzu prvních ročníků s akcentem na jejich potřeby a komplikace související se studiem. Formou dotazníkového šetření byly osloveny první ročníky speciálněpedagogických oborů, jehož záměrem byla hloubková analýza v dané oblasti.

Klíčová slova: Studijní podmínky, motivace ke studiu, zainteresovanost v oboru, postoje studentů, speciální pedagogika

THE ANALYSIS OF STUDY CONDITIONS OF INCOMING STUDENTS OF SPECIAL EDUCATION WITH EMPHASIS ON THE EXPLORATION OF THEIR MOTIVES, NEEDS AND EXPECTATIONS

The paper focuses on the analysis of conditions associated with the study of special education for incoming students with emphasis on the exploration of their motives, needs and expectations in the context of the study focus. There are presented the results of a research survey implemented within specific research supported by the Institute of Special Education Studies toward improving learning conditions of students entering special education and identification of problematic aspects related to the process of the recruitment and the onset of the study. The concept of this project arose as a response to current student's needs and complications associated with the study.

Keywords: Study conditions, motivation to learn, interest in the field of study, student's attitudes, special education

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stejskalová, K., & Bič, P. (2009). Analýza podmínek souvisejících se studiem speciální pedagogiky u nastupujících studentů s akcentem na exploraci jejich motivů, potřeb a očekávání v kontextu studijního zaměření. e-Pedagogium9(4), 68-83
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.