e-Pedagogium, 2009 (roč. 9), číslo 2
Články
Dělba práce v české rodině
Household Care in Czech Family
Irena Plevová, Michaela Pugnerová
e-Pedagogium 2009, 9(2):9-26
Příspěvek seznamuje s právě probíhajícím pilotním výzkumem, který je ve své podstatě zaměřen na genderové role v podmínkách české rodiny ve vztahu k péči o domácnost, konkrétně v olomouckém kraji. Cílem je zmapovat, jaký je podíl mužů a žen v péči o domácnost. Článek pojednává o cílech výzkumného záměru, použité metodě a výsledcích pilotní studie.
Význam podporných terapií v habilitácii detí postihnutých DMO
Significance of Complementary Therapies in Habilitation of Children Affected by Brain Disorders
Andrea Juhásová, Lenka Haburajová-Ilavská
e-Pedagogium 2009, 9(2):27-34
V našej práci sledujeme konkrétne možnosti vplyvu podporných (doplnkových) terapií v habilitácii detí postihnutých DMO. Sociálna habilitácia ako jedna zo zložiek ucelenej habilitácie významnou mierou prispieva k získaniu nedostatočne vyvinutých alebo nevyvinutých funkcií detí s DMO. Tento proces je dlhodobý, no pri vhodnej motivácii klienta sa integrácia do spoločnosti stáva realitou. V práci sa bližšie venujeme štyrom druhom podporných terapií: ergoterapii, arteterapii, muzikoterapii a canisterapii.
Letní tábor jako možnost práce s dětmi trpícími enurézou
Summer Camps Providing Help for Children Suffering from Enuresis
Alena Bockschneiderová, Bohdana Břízová, Yvona Mazehoóvá
e-Pedagogium 2009, 9(2):35-50
Příspěvek pojednává o problematice práce s dětmi trpícími enurézou v rámci rehabilitačního pobytu. Autorka popisuje realizaci a naplnění projektu Ministerstva zdravotnictví České republiky, který je na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích podporován několik let. Příspěvek má za cíl přiblížit problematiku enurézy s jejími psychosociálními dopady pro celou rodinu a osvětlit možnosti práce s dětmi s daným onemocněním.
Výchovný ústav a rodina
Residential Facility and Family
Věra Filipi
e-Pedagogium 2009, 9(2):51-60
Autorka se v rámci problematiky rodičů jako účastníků resocializace dětí zaměřila (součástí výzkumného projektu GAČR 406/06/0731 Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty) na identifikaci rolí rodičů vůči výchovnému zařízení, tedy možnostmi zaangažování rodičů do resocializačního procesu. Příspěvek se konkrétně věnuje rolím rodičů, které na sebe "berou" rodiče ve vztahu k reedukačnímu zařízení, v němž je umístěno jejich dítě. Zajímá nás, jak jejich role vnímají sociální pracovnice zařízení a sociální kurátoři pracující s rodinou v místě bydliště.
Poslanie sociálneho pedagóga ako pomáhajúcej profesie v podmienkach Slovenskej republiky
Role of a Social Educator as a Helping Profession in the Conditions of the Slovak Republic
Ctibor Határ
e-Pedagogium 2009, 9(2):61-75
Predkladaná štúdia reflektuje aktuálne zmeny v legislatívnom vymedzení sociálneho pedagóga ako pomáhajúcej profesie v podmienkach školskej a sociálnej praxe na Slovensku. Bližšie sa zaoberá požiadavkami kladenými na osobnosť, úlohami, oblasťami pôsobenia, profesijnými kompetenciami, ako aj odbornou profesijnou prípravou sociálnych pedagógov v podmienkach SR.
Sociálna pomoc deťom v komunite
Social Help for Children in the Community
Anna Kasanová, Ľuba Pavelová
e-Pedagogium 2009, 9(2):76-84
V príspevku dokumentujeme niektoré problémové oblasti v správaní detí a možnosti ich eliminácie prostredníctvom komunitnej sociálnej práce.Premena sociálneho štátu na fragmentovaný welfare mix, v ktorom je organizovanie, financovanie a poskytovanie sociálnych služieb zaisťované najrôznejšími inštitúciami (štát, svojpomocné a dobrovoľné združenia, samospráva, rodiny, komerčné agentúry, jednotlivci) sníma zo štátu a samosprávy roľu kľúčového poskytovateľa služieb. Komunitná práca je jedna z metód sociálnej pomoci zameriavajúca sa na podporu síl samotnej komunity a na podporu síl jednotlivcov v komunite žijúcich.
Typológia rodín a náhradná inštitucionálna výchova
Typology of Families and Residential Care
Albín Škoviera, Viera Hudečková
e-Pedagogium 2009, 9(2):85-91
Príspevok je pokusom rozpracovať potenciál rodiny v kombinácii troch dimenzií: rodina sa môže - nemôže starať, rodina sa chce - nechce starať a rodina sa vie - nevie starať. Pozornosť venuje aj schopnosti rodiny poskytovať dieťaťu umiestnenému v špeciálnom výchovnom zariadení sociálnu oporu.
Podpora vzdělávání dětí v náhradní rodinné péči - inspirativní pohled na zahraniční projekty
Support of Education of Children in the Substitute of Family Care - Inspirational View of Foreign Projects
Adriana Sychrová
e-Pedagogium 2009, 9(2):92-100
Příspěvek seznamuje s problematikou podpory vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči. Poukazuje na danou problematiku z pohledu dítěte, náhradních rodičů, školy a podpůrných institucí. Jako inspiraci přináší pohled ze zahraničí.
Vztah reálné a vnímané etnické příslušnosti u adolescentů v ústavní péči jako zdroj osobní odolnosti
Real and Perceived Ethnicity Relationship in Residential Care Adolescents as Source of Personal Resilience
Jan Sebastian Novotný
e-Pedagogium 2009, 9(2):101-109
Současné pojetí výchovy se snaží vést k interkulturní toleranci, poněkud přehlížená je ale otázka přijímání vlastní etnické příslušnosti. Ta je přitom jedním z důležitých zdrojů síly osobní odolnosti v náročných situacích i v průběhu života obecně. Naše pilotní šetření u adolescentů v ústavní péči ukázalo výrazné rozdíly mezi reálnou a vnímanou etnickou příslušností v závislosti na příslušnosti k etniku. Pochopení příčin tohoto stavu je nutným předstupňem výchovy, vedoucí k přijetí vlastní etnické příslušnosti.
Recenze
Žena v domácím násilí
Zdeněk Ondráček
e-Pedagogium 2009, 9(2):113-114
Klima školy
Veronika Trnková
e-Pedagogium 2009, 9(2):115-116
Láska a jiné nemoci
Lucie Křeménková
e-Pedagogium 2009, 9(2):117-118
Pražské jaro 1968 - Pokus o obnovu občanské společnosti
Gabriela Medveďová
e-Pedagogium 2009, 9(2):119-121
Průvodce Olomoucí
Kateřina Stejskalová
e-Pedagogium 2009, 9(2):122-124
Pedagogika zrakovo postihnutých
Kateřina Stejskalová
e-Pedagogium 2009, 9(2):125-126
Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele
Pavla Dobešová
e-Pedagogium 2009, 9(2):127-128
Ostatní
Ústav pedagogiky a sociálních studií Pedagogické fakulty UP pořádal VII. ročník mezinárodní studentské vědecké konference doktorských studijních programů
Pavla Dobešová, Martin Gregor
e-Pedagogium 2009, 9(2):131-134