e-Pedagogium 2009, 9(2):51-60
Výchovný ústav a rodina
- Mgr. Věra Filipi, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, Mlýnská 5, 701 03 Ostrava, Vera.Filipi@osu.cz
Autorka se v rámci problematiky rodičů jako účastníků resocializace dětí zaměřila (součástí výzkumného projektu GAČR 406/06/0731 Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty) na identifikaci rolí rodičů vůči výchovnému zařízení, tedy možnostmi zaangažování rodičů do resocializačního procesu. Příspěvek se konkrétně věnuje rolím rodičů, které na sebe "berou" rodiče ve vztahu k reedukačnímu zařízení, v němž je umístěno jejich dítě. Zajímá nás, jak jejich role vnímají sociální pracovnice zařízení a sociální kurátoři pracující s rodinou v místě bydliště.
Klíčová slova: Výchovný ústav - reedukační a resocializační zařízení, spolupráce výchovného ústavu s rodiči klientů, role rodičů, sociální pracovnice, sociální kurátor
Residential Facility and Family
The article presents partial results of a research carried out as a part of a large research project GAČR 406/06/0731 - Community Systems in Re-socialisation Facilities for Adolescents. This project analyses re-socialisation and re-education facilities for adolescents. The author deals with the role of parents in the process carried out by the facility. In particular, she analyses how the parents can join the re-socialisation process.
The article describes the role of parents of children placed in the above mentioned facilities and the relationship between the parents and the facility staff and the probation officers working with the family.
Keywords: residential facility - re-educational and re-socialisation facility, cooperation between residential facility and the clients' parents, parents' roles, social worker, probation officer
Zveřejněno: 1. duben 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BARKER, P. Budoucnost ústavní péče o děti. In Schaefer, Ch., Swanson, A. J. (eds.) Children in residential Care. Critical Issues in Treatment. Northwale-New Yersey- London: 1993. s. 1-16. ISBN 1-56821-000-0.
- GABURA, J., PRUŽÍNSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
- LABÁTH, V. A KOL. Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
- LABÁTH, V. Rezidenciálna starostlivosť. Bratislava: Občianské združenie Sociálna práca, 2004. ISBN 80-89185-03-7.
- MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-226-2.
- MIŠÍKOVÁ, J. Komunitní systém vo výchovných zariadeniach pre adolescentov III. Rodičia, kurátori a diagnostické ústavy jako účastníci resocializácie adolescentov. Ostrava: Pedagogická fakulta, OU, 2008. ISBN 978-80-7368-536-2.
- MONTOUSSÉ, M., RENOUARD, G. Přehled sociologie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-976-3.
- MOTEJL,O. Zpráva z návštěvy zařízení, v nichž se uskutečňuje ústavní a ochranná výchova. Signovaná ochrancom ľudských práv. Brno: 2007, www.ochrance.cz.
- NAVRÁTIL, P. Sociální práce jako sociální konstrukce. Sociologický časopis, 1998, roč. XXXIV, č. 1, s. 37-50. ISSN 0038-0288.
Přejít k původnímu zdroji...
- POL, M., HLOUŠKOVÁ, L., NOVOTNÝ, P., ZOUNEK, J. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
- RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
- SEKERA, J. Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty I. Mezilidské vztahy v resocializačních zařízeních pro adolescenty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-534-8.
- SCHAEFER, CH., E., SWANSON, A., J. (eds.) Children in residential Care. Critical Issues in Treatment. Northwale- New Yersey- London: 1993. ISBN 0-442-27966-3.
- SCHAEFER, CH. E., SWANSON A. J. Children in residential care. Critical issues in treatment. Norhvale, New Yesey, London: Jason Aroson Inc., 1993.
- STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta, OU, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
- ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
- THOMPSON, K. Klíčové citace v sociologii. Brno: Brno: Barrister & Principal-studio, 2001. ISBN 80-85947-68-4.
- WOLAN, T. Resocjalizacja: uwarunkowania,doswidczenia projekty zmian. Radom: Wydawnictwo Institutu Technologii Eksoploatacji, 2005. ISBN 83-916495-5-5.
- Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
- Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
- Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
- Zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.