e-Pedagogium, 2008 (roč. 8), číslo 4

Články

PEDAGOGICKÉ PŮSOBENÍ EMY DESTINNOVÉ

PEDAGOGICAL ROLE OF EMY DESTINN

Nikola Šedinová Slabáková

e-Pedagogium 2008, 8(4):7-13  

Text pojednává o životním období pěvkyně Emy Destinnové spojném s výukou zpěvu.V kontextu pěveckých začátků umělkyně, jejich pedagogů a výuky je přiblížena pedagogická práce umělkyně samé.

Význam informačních zdrojů k digitální technice pro žáky základních škol a víceletých gymnázií

INFORMATION RESOURCES SIGNIFICANCE IN RELATION TO THE DIGITAL TECHNIQUE FOR JUNIOR ELEMENTARY SCHOOLS AND MULTI-ANNUAL GRAMMAR SCHOOLS STUDENTS

Vladislav Hodis

e-Pedagogium 2008, 8(4):14-30  

K optimálnímu používání digitální techniky jsou zapotřebí odpovídající vědomosti. Příslušné poznatky či informace lze získávat z různých informačních zdrojů. V příspěvku jsou prezentovány výsledky hodnocení významu vybraných informačních zdrojů k digitální technice žáky základních škol a víceletých gymnázií. Prezentovány jsou také další výsledky navazující na danou problematiku. Analýzou výsledků se dochází k závěru, že žáci základních škol a žáci víceletých gymnázií hodnotí význam předložených informačních zdrojů k digitální technice rozdílně a že významné postavení v daných činnostech zaujímají informační a komunikační technologie.

Středoškoláci a zájem o přírodní vědy

SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND THEIR INTEREST IN NATURAL SCIENCES

Miroslav Dopita, Helena Grecmanová

e-Pedagogium 2008, 8(4):31-46  

Zájem o studium přírodních věd v Evropě i České republice klesá. V rámci projektu Výzkum nových metod soutěží tvořivosti mládeže zaměřených na motivaci pro vědecko výzkumnou činnost v oblasti přírodních věd, obzvláště v oborech matematických, fyzikálních a chemických (STM Morava) jsme se zaměřili především na oblíbenost fyziky, chemie a matematiky u středoškoláků. V příspěvku seznamujeme se zjištěními týkajícími se hodnocení uvedených vyučovacích předmětů, důvodů jejich oblíbenosti, účasti v přírodovědných soutěžích a motivů pro soutěžení, účasti žáků v přírodovědných kroužcích, s jejich četbou přírodovědných časopisů, hodnocením prestiže povolání,...

Komunikatívny prístup výučby cudzích jazykov včera a dnes

COMMUNICATIVE APPROACH IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING YESTERDAY AND TODAY

Petra Ferenčíková

e-Pedagogium 2008, 8(4):47-58  

Príspevok sa zaoberá komunikatívnym prístupom výučby cudzích jazykov, ktorý už niekoľko dekád dominuje výučbe cudzích jazykov. Autorka bližšie špecifikuje princípy komunikatívneho prístupu, predstavuje vhodné aktivity, rozoberá posun paradigmy a s ňou spájané zmeny v prístupe výučby cudzích jazykov, menuje celosvetovo najpoužívanejšie koncepcie a prístupy, ktoré sú súčasťou širokej skupiny komunikatívneho prístupu. V závere príspevku je načrtnuté smerovanie výučby cudzích jazykov v novom miléniu.

Neverbálna komunikácia v pedagogickej práci učiteľa

NON VERBAL COMMUNICATION IN THE PEDAGOGICAL WORK OF A TEACHER

Kristína Kormanovičová, Zuzana Haláková

e-Pedagogium 2008, 8(4):59-66  

Příspěvek je věnován problematice neverbální komunikace, která je součástí každodenní práce učitele. Poukážeme na její druhy, na její významnost ve vyučovacím procesu. Uvádíme výzkumní metody (pozorování, dotazníková metoda, Flandersův kategoriální systém, které se dají použít při zkoumání neverbálních projevů žáků i učitelů. Upozorňujeme na uskutečněné výzkumy v této oblasti a jako příklad uvádíme záznam z pozorování neverbálních projevů na konkrétní vyučovací hodině.

Matematické puzzle

Kateřina Crháková

e-Pedagogium 2008, 8(4):67-72  

Matematické puzzle je hra, která zdokonaluje početní dovednosti, umění manipulace s geometrickými tvary a spolupráci žáků ve skupině.

Recenze

Matematika v kostce pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií

Kateřina Crháková

e-Pedagogium 2008, 8(4):75-77  

Písemky z matematiky gymnázia

Kateřina Crháková

e-Pedagogium 2008, 8(4):78-79  

Konstruktivismus ve vyučování matematice

Daniela Blažková

e-Pedagogium 2008, 8(4):80-82  

Český jazyk pro 2. ročník základních škol

Martina Fasnerová

e-Pedagogium 2008, 8(4):83-84  

Výzkumná kompetence v učitelské profesi a ve vzdělávání učitelů

Žaneta Káňová

e-Pedagogium 2008, 8(4):85-86  

Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.

Lucie Křeménková

e-Pedagogium 2008, 8(4):87-89  

Dějiny pedagogiky

Markéta Labajová

e-Pedagogium 2008, 8(4):90-92  

Odměny a tresty ve školní praxi

Markéta Labajová

e-Pedagogium 2008, 8(4):93-95  

Psychologie a sociologie ekonomického chování

Michaela Pugnerová

e-Pedagogium 2008, 8(4):96-98  

Ostatní

Mezinárodní konference germanistů

Ivona Dömischová

e-Pedagogium 2008, 8(4):101-102  

VI. ročník mezinárodní studentské vědecké konference

Eva Stránská

e-Pedagogium 2008, 8(4):103-104