e-Pedagogium 2008, 8(4):31-46

Středoškoláci a zájem o přírodní vědy

Miroslav Dopita, Helena Grecmanová
Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D., Doc. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: miroslav.dopita@upol.cz, helena.grecmanova@upol.cz

Zájem o studium přírodních věd v Evropě i České republice klesá. V rámci projektu Výzkum nových metod soutěží tvořivosti mládeže zaměřených na motivaci pro vědecko výzkumnou činnost v oblasti přírodních věd, obzvláště v oborech matematických, fyzikálních a chemických (STM Morava) jsme se zaměřili především na oblíbenost fyziky, chemie a matematiky u středoškoláků. V příspěvku seznamujeme se zjištěními týkajícími se hodnocení uvedených vyučovacích předmětů, důvodů jejich oblíbenosti, účasti v přírodovědných soutěžích a motivů pro soutěžení, účasti žáků v přírodovědných kroužcích, s jejich četbou přírodovědných časopisů, hodnocením prestiže povolání, orientací na charakter práce, kterou by chtěli vykonávat. Opomenuta nezůstává ani volba vysoké školy a důvody této volby.

Klíčová slova: fyzika, chemie, matematika, střední škola, soutěže, prestiž povolání, vysoká škola

SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND THEIR INTEREST IN NATURAL SCIENCES

Interest in studies of natural sciences in Europe as well as the Czech Republic is decreasing. Within the project The research of new creativity competition methods for young people aimed on motivation for research activity in hard sciences, especially mathematics, physics, and chemistry (STM Moravia) we focused mainly on popularity of physics, chemistry and mathematics with secondary school students. The contribution introduces the findings related to evaluation of the said subjects, reasons of their popularity, participation in natural sciences competitions and motivation for competing, students' participation in natural sciences courses, their reading of natural sciences magazines, evaluation of occupation prestige, orientation to the character of the occupation to which they want to dedicate themselves. The choice of university and its reasons are not skipped either.

Keywords: physics, chemistry, mathematics, secondary school, competitions, occupation prestige, university

Zveřejněno: 1. srpen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dopita, M., & Grecmanová, H. (2008). Středoškoláci a zájem o přírodní vědy. e-Pedagogium8(4), 31-46
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDERSON, J. R. Cognitive Psychology and its Implications. New York: Freeman, 1995.
  2. BIERMANS, M., DE JONG, U., VAN LEEUWEN, M., ROELEVELD, J. Opting for Science and Technology! European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 433-445. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BILLS, D. B. The Sociology of Education and Work. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004.
  4. CONVERT, B., GUGENHEIM, F.. Scientific Vocations in Crisis in France: explanatory social developments and mechanisms. European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 418-431. Přejít k původnímu zdroji...
  5. HAAS, J. The Situation in Industry and the Loss of Interest in Science Education. European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 405-416. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HENDERSON, J. G. Reflective Teaching: The Study of Your Constructivist Practices. Columbus, OH: Merrill, 1996.
  7. KAPR, J. Prestiž povolání. Sociologický časopis, 1967, roč. 3, s. 740-747.
  8. KAPR, J. Obecná struktura prestiže povolání v Československu. In MACHONIN, P. a kol. Československá společnost. Bratislava: Epocha, 1969, s. 377-399.
  9. KELBLOVÁ, L. a kol. Čeští žáci v mezinárodním srovnání. České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006.
  10. Klíčové údaje o vzdělávání v Evropě 2005. Vzdělávací systémy v Evropě ze všech úhlů pohledu. Brusel; Praha: Eurydice, Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005.
  11. Science Teaching at School in Europe. Policies and Research. Brussels: Eurydice, 2006, s. 55-62.
  12. Struktury systémů vzdělávání, odborné přípravy a vzdělávání dospělých v Evropě. Česká republika 2005/2006. Brusel: Eurydice, 2006.
  13. ŠAMANOVÁ, G., ŠKODOVÁ, M., VINOPAL, J. Obraz vědy v českém veřejném mínění. Sociologické studie 06:8. Praha: Sociologický ústav AV, 2006.
  14. TABERY, P. Prestiž povolání. Naše společnost 2008. Praha: CVVM, 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.