e-Pedagogium 2008, 8(4):59-66
Neverbálna komunikácia v pedagogickej práci učiteľa
- Bc. Kristína Kormanovičová, RNDr. Zuzana Haláková, PhD., Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Mlynská dolina, 842 15 Bratislava, Slovensko, mail: halakova@fns.uniba.sk
Příspěvek je věnován problematice neverbální komunikace, která je součástí každodenní práce učitele. Poukážeme na její druhy, na její významnost ve vyučovacím procesu. Uvádíme výzkumní metody (pozorování, dotazníková metoda, Flandersův kategoriální systém, které se dají použít při zkoumání neverbálních projevů žáků i učitelů. Upozorňujeme na uskutečněné výzkumy v této oblasti a jako příklad uvádíme záznam z pozorování neverbálních projevů na konkrétní vyučovací hodině.
Klíčová slova: neverbální komunikace, záznam z pozorování, neverbální projevy učitele, žáků
NON VERBAL COMMUNICATION IN THE PEDAGOGICAL WORK OF A TEACHER
The authors are focused on nonverbal communication, which is a part of teacher's everyday life. They are interested in its kinds and its importance in educational process. There are used some specific research methods (observation, questionnaire method, Flander's cathegorial system) to investigate nonverbal expressions of teachers and pupils. Several results of this kind of research are mentioned there and the observation record of nonverbal expression in a real lecture was done as well.
Keywords: nonverbal communication, observation record, teacher's and/or pupils'nonverbal expression
Zveřejněno: 1. srpen 2008 Zobrazit citaci
Reference
- DEKAN, J.: Pedagogická komunikácia v teórii a praxi. Nitra: Vysoká škola pedagogická, 1995, 103 s., ISBN 80-88738-99-7.
- GAVORA, P.: Učiteľ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003, 197 s., ISBN 80-223-1716-0.
- GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 236 s., ISBN 80-223-1628-8.
- GAVORA, P.: Výskumné metódy v pedagogike. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 205 s., ISBN 80-223-1005-0.
- JANOUŠEK, J. a kol.: Sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 130 s.
- KŘIVOHLAVÝ, J.: Komunikace učitelů se žáky. Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1987, 105 s.
- KŘIVOHLAVÝ, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988, 235s.
- LOKŠOVÁ, I., PORTÍK, M.: Pedagogická komunikácia. Prešov: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 1993, 102 s., ISBN 80-7097-274-2.
- MAREŠ, J.: Interakce učitel - žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, roč. 25, 1975, č. 5, 617-628 s.
- MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 161 s.
- NELEŠOVSKÁ, A.: Pedagogická komunikace v teórii a praxi. Praha: Grada, 2005, 171 s., ISBN 80-247-0738-1.
- PEASE, A.: Reč tela. Bratislava: IKAR, 2004, 230 s., ISBN 80-551-0691-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- SLÁVIK, M. a kol.: Psychologická revue I. Prešov: Prešovská univerzita, 2006, 130 s., ISBN 80-8068-507-X.
- ŠVEC, Š. a kol.: Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 1998, 303 s., ISBN 80-88778-73-5.
- TEJ, J. a kol.: Úvod do pedagogickej komunikácie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989, 130 s., ISBN 80-08-00483-5.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.