e-Pedagogium, 2005 (roč. 5), číslo 4
Články
Hodnocení elektrotechnických stavebnic
Evaluating electro-technical kits
Jiří Dostál
e-Pedagogium 2005, 5(4):7-27
Technika se dostala snad do všech oblastí lidského konání, tedy rovněž i do výuky v podobě materiálních didaktických prostředků. Elektrotechnické stavebnice jsou významnými materiálními edukačními médii ve výuce technické výchovy. Práce se zabývá tvorbou univerzálního nástroje pro hodnocení elektrotechnických stavebnic.
Vplyv krátkodobého neformálneho vyučovania na vedomosti a predstavy žiakov z ekológie
The effect of informal learning on students' knowledge of and ideas about ecology
Radoslav Kvasničák, Pavol Prokop, Zuzana Pištová
e-Pedagogium 2005, 5(4):28-38
V našom výskume sme sa zamerali na zisťovanie vplyvu neformálneho vzdelávania na vedomosti žiakov o ekológii. Výsledky sme získavali najmä pomocou metódy žiackej kresby (s vysokým koeficientom spoľahlivosti, Cronbachova alfa = 0,90) použitím pretestu a postestu v experimentálnej (ovplyvnenej neformálnym vzdelávaním) a kontrolnej skupiny (bez experimentálneho vplyvu). V skóre postestu sme zistili štatisticky významné rozdiely medzi experimentálnou a kontrolnou skupinou, pričom žiaci experimentálnej skupiny dosahovali vyššie skóre v porovnaní s kontrolnou skupinou. Je zaujímavé, že ekosystém lesa bol v porovnaní s ostatnými (lúka, pôda a voda) chápaný...
Dětství jako významný problém dějin pedagogiky - nové perspektivy pohledu
Childhood as an important issue in the history of pedagogy - new perspectives
Pavel Neumeister
e-Pedagogium 2005, 5(4):39-46
Příspěvek se zabývá dětstvím a jeho historickými proměnami. Dětství vnímá jako sociálně konstruovanou kategorii, která je odvozena z obecných vzorců dobového vědění, obsahuje a odráží významné antropologické názory a je základem dobových konstrukcí cílů výchovy a vzdělávání.
Vývin schopností klasifikácie vtákov u žiakov základných škôl
Pavol Prokop, Milan Kubiatko
e-Pedagogium 2005, 5(4):47-54
Problémy s taxonómiou živočíchov boli zistené už v skorších výskumoch, hlavne u mladších detí. Boli zistené dve základné kategórie detských miskoncepcií v taxonómii živočíchov: životné prostredie a spôsob pohybu. Skúmali sme vplyv spôsobu pohybu na schopnosť detí rozlíšiť medzi vtákmi s netypickými znakmi oproti živočíchom s vtáčími znakmi, ale bez fylogenetických vzťahov s vtákmi. Zistili sme, že všetky deti majú značné problémy s taxonómiou, ale ich schopnosti rozlišovania boli druhovo špecifické.
Posuzování úloh v pracovních sešitech přírodopisu
An assessment of exercises in biology workbooks
Olga Vránová
e-Pedagogium 2005, 5(4):55-66
V příspěvku jsou shrnuty výsledky posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodopisu. Bylo hodnoceno dvanáct pracovních sešitů nakladatelství Prodos, Fortuna, Nová škola a Jinan. Úlohy v pracovních sešitech byly hodnoceny podle klasifikace Tollingerové. Z výsledků vyplývá, že v jednotlivých sešitech převažují nejméně náročné úlohy (skupiny 1 a 2).
Recenze
Základy pedagogiky mentálne postihnutých
Veronika Stoklasová
e-Pedagogium 2005, 5(4):69-70
Evropská vzdělávací politika. Programy, principy a cíle
Zuzana Tichá
e-Pedagogium 2005, 5(4):71-73
Introducing Children's Literature
Milena Vodičková
e-Pedagogium 2005, 5(4):74-76
Boys and Girls Forever
Milena Vodičková
e-Pedagogium 2005, 5(4):77-79
Ostatní
Návštěva zahraničních hostů na Katedře primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
Lenka Melková
e-Pedagogium 2005, 5(4):83-84