e-Pedagogium 2005, 5(4):28-38
Vplyv krátkodobého neformálneho vyučovania na vedomosti a predstavy žiakov z ekológie
- 1 Katedra biológie PdF, Trnavská univerzita, Priemyselná 4, P.O. Box 9, 918 43 Trnava, Slovensko
- 2 ZŠ Spartakovská 5, 917 01 Trnava
V našom výskume sme sa zamerali na zisťovanie vplyvu neformálneho vzdelávania na vedomosti žiakov o ekológii. Výsledky sme získavali najmä pomocou metódy žiackej kresby (s vysokým koeficientom spoľahlivosti, Cronbachova alfa = 0,90) použitím pretestu a postestu v experimentálnej (ovplyvnenej neformálnym vzdelávaním) a kontrolnej skupiny (bez experimentálneho vplyvu). V skóre postestu sme zistili štatisticky významné rozdiely medzi experimentálnou a kontrolnou skupinou, pričom žiaci experimentálnej skupiny dosahovali vyššie skóre v porovnaní s kontrolnou skupinou. Je zaujímavé, že ekosystém lesa bol v porovnaní s ostatnými (lúka, pôda a voda) chápaný horšie bez ohľadu na vplyv neformálneho vzdelávania.
Klíčová slova: Neformálne vzdelávanie, vedomosti z ekológie, ekosystém, metóda kresby
The effect of informal learning on students' knowledge of and ideas about ecology
In this study we investigated the effect of informal learning on students' knowledge of ecology. Children's drawing served as the primary data collection method (with a high reliability coefficient, Cronbach's α = 0.90). An experimental group (with the influence of informal learning) and a control group (without an experimental influence) underwent pretests and posttests. The posttest scores show a significant between-group difference in the expected direction; the experimental group had higher scores on average when compared to the control group. Interestingly, understanding of forest ecosystems was worse in comparison to the understanding of meadow, soil, and water systems across groups; informal learning did not have an effect in this respect.
Keywords: Informal learning, knowledge of ecology, ecosystems, drawing method
Zveřejněno: 1. srpen 2005 Zobrazit citaci
Reference
- Brossard, D. - Lewensteinb, B.- Bonneyb, R. Scientific knowledge and attitude change: The impact of a citizen science project. International Journal of Science Education, 2005, 27, str. 1099-1121.
Přejít k původnímu zdroji...
- Černá, B. Integrovaná přírodovědná výuka v terénu. In: Příprava učitelů chemie. Sborník materiálů z celostátního semináře, Brno, 1998.
- Černý, R. - Matěnová, V. - Petr, J. Zkušenosti s ekologickou přípravou a výchovou budoucích učitelů na PdF JU v Č. Budějovicích. - In: Lišková E. (ed.): Sborník Referátů celostátního workshopu "Ekologické vzdělávání a výchova na fakultách připravujících pedagogy". Praha, 1995, str. 25-29.
- Fernández-Manzanal, R., Rodríguez-Barreiro, L.M., Casal-Jiménez, M. Relationship between ecology fieldwork and student attitudes toward environmental protection. Journal of Research in Science Teaching, 1999, 36, str. 431-453.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gibson, H. - Chase, C. Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students' attitudes toward science. Science Education, 2002, 86, str. 693-705.
Přejít k původnímu zdroji...
- Isaac, S. - Michael, W.B. Handbook in Research and Evaluation. San Diego, Robert Knapp, 1972.
- Hantabálová, I. et al.: Prírodopis pre 5. ročník základných škôl. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1998. str. 20-67.
- Jones, M. G. - Howe, A. - Rua, M. J. Gender differences in students' experiences, interests and attitudes toward science and scientists. Science Education, 2000, 84, str. 180-192.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kubíčková, J. Didaktické problémy zoologického cvičení v terénu. In: Východoslovenské biologické dni, Prešov, 1996, str. 181-185.
- Kvasničák, R. - Prokop, P. Prírodovedné vzdelávanie v teréne a jeho vplyv na formovanie vedomostí a predstáv z ekológie u žiakov základných škôl. Acta Facultatis Pedagogicae Universitas Tyrnaviensis, Ser. B, Trnava, 2004, 8, str. 36-41.
- Mantle, G. - Heath, S. The use of urban open spaces for environmental education. Journal of Biological Education, 1986, 20, str. 279-286.
Přejít k původnímu zdroji...
- Markowitz, D.G. Evaluation of the long-term impact of a university high school summer science program on students' interest and perceived abilities in science. Journal of Science Education and Technology, 2004, 13, str. 395-407.
Přejít k původnímu zdroji...
- Orion, N. - Hofstein, A. Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 1994, 31, str. 1097-1119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Özkan, Ö. - Tekkaya, Ö. C. - Geban, Ö. Understanding of Ecological Concepts. Journal of Science Education and Technology, 2004, 13, str. 95-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Salmi, H. Science centers as learning laboratories: Experiences of Heureka, the Finnish Science Centre. Internationl Journal of Technology Management, 2003, 25, str. 460-476.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strommen, E. Children's conceptions of forests and their inhabitants. Journal of Research in Science Teaching, 1995, 32, str. 683-698.
Přejít k původnímu zdroji...
- Žoldošová, K. - Prokop, P. - Kirchmayerová, J. Neformálne prírodovedné vzdelávanie v teréne. In: Zborník príspevkov z okresnej konferencie "Ako ďalej v environmentálnej výchove". SPAM Modra Harmónia, 2001, str. 71-81.
- Žoldošová, K. - Prokop, P. Motivačný vplyv skúsenostného učenia v prírodovednom vzdelávaní v teréne (diagnostika detskou kresbou). In: Bílek, M. (ed): Aktuální otázky výuky chemie. Sborník přednášek XII mezinárodní konference o výuce chemie, IX, Universita Hradec Králové, Gaudeamus, 2002, str. 319-324.
- Žoldošová, K. - Held, Ľ. - Kirchmayerová. J. - Kvasničák, R. - Prokop, P. - Slanicay, J. Prírodovedné vzdelávanie v teréne. Trnavská univerzita, Trnava, 2004, str. 73-100.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.