e-Pedagogium 2005, 5(4):47-54

Vývin schopností klasifikácie vtákov u žiakov základných škôl

Pavol Prokop1,2, Milan Kubiatko3
1 Katedra biológie PdF TU, Priemyselná 4, P.O. Box 9, 918 43 Trnava, pavol.prokop@savba.sk
2 Ústav zoológie SAV, Dúbravská cesta 9, 845 06 Bratislava
3 Prírodovedecká fakulta UK, Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, Mlynská dolina, 842 15 Bratislava, mkubiatko@centrum.sk

Problémy s taxonómiou živočíchov boli zistené už v skorších výskumoch, hlavne u mladších detí. Boli zistené dve základné kategórie detských miskoncepcií v taxonómii živočíchov: životné prostredie a spôsob pohybu. Skúmali sme vplyv spôsobu pohybu na schopnosť detí rozlíšiť medzi vtákmi s netypickými znakmi oproti živočíchom s vtáčími znakmi, ale bez fylogenetických vzťahov s vtákmi. Zistili sme, že všetky deti majú značné problémy s taxonómiou, ale ich schopnosti rozlišovania boli druhovo špecifické.

Klíčová slova: Taxonómia živočíchov, vtáky, miskoncepcie detí

Previous research indicates that especially younger children have problems with the classification of animals. Children seem to attend primarily to two criteria for animal classification: habitat and manner of locomotion. We tested whether the locomotion criterion would affect children's classification of birds with atypical features and other animals that bear some bird-like features but are not genetically related to birds. We found that children of all ages had serious problems with animal classification and that their success or failure was correlated to what species the animal belonged to.

Keywords: Animal classification, birds, children's concepts

Zveřejněno: 1. srpen 2005  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prokop, P., & Kubiatko, M. (2005). Vývin schopností klasifikácie vtákov u žiakov základných škôl. e-Pedagogium5(4), 47-54
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bell, B. 1981. When an animal is not an animal? Journal of Biological Education, 15, 213-218. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Braud, M. 1991. Children's ideas in classifying animals. Journal of Biological Education, 25, 103-110. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Braud, M. 1998. Trends in children's concepts of vertebrate and invertebrate. Journal of Biological Education, 32, 112-118. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Carey, S. (1985). Conceptual change in childhood. Cambridge, MA: MIT Press.
  5. Inagaki, K., Hatano, G. (1993). Young children's understanding of the mind-body distinction. Child Development, 64, 1534-1549. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Jaakkola, R. O., Slaughter, V. 2002. Children's body knowledge: Understanding 'life' as a biological goal. British Journal of Developmental Psychology, 20, 325-342 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Jewell, N. (2002). Examining children's models of seed. Journal of Biological Education, 36, 116-122 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Kattmann, U. 2001. Aquatics, flyers, creepers and terrestrials - students' conceptions of animal classification. Journal of Biological Education, 35, 141-147. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Trowbridge, J. E., Mintzes, J. J. 1985. Students' alternative conceptions of animals and animal classification. School Science and Mathematics, 85, 304-316. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.