e-Pedagogium 2005, 5(4):55-66
Posuzování úloh v pracovních sešitech přírodopisu
- Olga Vránová, Dr., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Výuka biologických předmětů (biol. technika, obecná biologie, obecná botanika, fyziologie rostlin)
V příspěvku jsou shrnuty výsledky posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodopisu. Bylo hodnoceno dvanáct pracovních sešitů nakladatelství Prodos, Fortuna, Nová škola a Jinan. Úlohy v pracovních sešitech byly hodnoceny podle klasifikace Tollingerové. Z výsledků vyplývá, že v jednotlivých sešitech převažují nejméně náročné úlohy (skupiny 1 a 2).
Klíčová slova: Pracovní sešity přírodopisu, typy úloh, hodnocení úloh
An assessment of exercises in biology workbooks
The paper reports the results of an assessment of exercises in biology workbooks. Twelve workbooks were evaluated (published by Prodos, Fortuna, Nová škola and Jinan). Tollingerová's classification was implemented to assess the quality of the exercises. Results indicate that the least difficult exercises (groups 1 and 2) prevail in individual workbooks.
Keywords: Biology workbooks, type of exercises, exercise evaluation
Zveřejněno: 1. srpen 2005 Zobrazit citaci
Reference
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6 pracovní sešit pro 6. ročník. Brno : Nová škola, 1998, 40.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 7 pracovní sešit pro 7. ročník. Brno : Nová škola, 1999, 40.
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6.-9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on- line), 2003, roč. 3, č. 1. (http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm)
- HRABÍ, L. Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic Přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2004, roč. 4, č. 4. (http://epedagog.upol.cz/eped4.2004/clanek02.htm)
- HRABÍ, L. Obtížnost textu v učebnicích přírodovědy a přírodopisu. In: Nelešovská, A. Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání (Česko-slovenské pedagogické studie 1), Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005, 142-150.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1997, 63.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1998, 63.
- KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, 447.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J. a kol. Přírodopis 8 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 1999, 63.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Cvičebnice přírodopisu Geologie pro 2. stupeň ZŠ. Praha : Jinan, 1994, 79.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Pracovní sešit Biologie člověka pro 2. stupeň ZŠ. Praha : Jinan, 1995, 80.
- KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 6. ročník. Praha : Fortuna, 1998, 31.
- KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 7. ročník. Praha : Fortuna, 1999, 32.
- KVASNIČKOVÁ, D. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 8. ročník. Praha : Fortuna, 2000, 40.
- KVASNIČKOVÁ, D., TONIKA, J. Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 9. ročník. Praha : Fortuna, 2001, 32.
- MAREŠ, J. Fridmanova teorie učebních úloh. Pedagogika, 1980, 30, č. 5, 595-610.
- MOODY, D. E. Evolution and textbook structure of biology. Science Education, 1996, vol. 80, č. 4, 395-418.
Přejít k původnímu zdroji...
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- UŠÁKOVÁ, K. Typy úloh v učive z biológie. Technológia vzdelávania, 1994, roč. 2, č. 5, 2-4 v příloze.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M. a kol. Přírodopis 9 pracovní sešit. Olomouc : Prodos, 2000, 39.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.