e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 2
Články
Algebraické struktury v genetice jako prostředek k rozvíjení interdisciplinárních vztahů v dvoupředmětovém učitelském studiu
ALGEBRAIC STRUCTURES IN GENETICS AS MEANS OF DEVELOPING OF THE INTEROBJECTIVE RELATIONS IN THE UNIVERSITY EDUCATION OF TEACHERS
Petr Emanovský, Tomáš Kania
e-Pedagogium 2004, 4(2):5-11
Článek se zabývá problematikou mezipředmětových vztahů mezi matematikou a přírodopisem v rámci dvoupředmětového učitelského studia. Jsou zde popsány algebraické struktury charakterizující mechanizmus dědičnosti, které jsou užitečné při řešení některých problémů genetiky.
Elektronická forma didaktického testu
APLICATION OF ELECTRONIC KNOWLEDGE TESTING
Pavel Horovčák
e-Pedagogium 2004, 4(2):12-27
Príspevok je venovaný návrhu a popisu realizácie aplikácie testovania vedomostí s využitím internetových technológií. Rozoberá varianty modelov didaktických testov a tiež spôsoby a možnosti ich hodnotenia. Aplikácia elektronického testu je zostavená s využitím skriptovacieho jazyka PHP a databázového systému mySql. Základnou myšlienkou vytvorenej aplikácie je podpora jednoduchého interaktívneho vytvorenia didaktického elektronického testu samotným zostavovateľom bez potreby špeciálnych znalostí www technológií. Príspevok ďalej špecifikuje ciele a požiadavky elektronického testu, dátový model testu, vzhľad formulárov testu, jednotlivé funkcie aplikácie,...
Didaktický test prakticky
INSTALLATION AND OPERATION OF DIDACTIC TEST
Pavel Horovčák
e-Pedagogium 2004, 4(2):28-39
Článok je venovaný inštalácii a prevádzke didaktickému testu v elektronickom prevedení. Aplikácia testu je realizovaná s využitím internetových technológií. Celý test je tvorený skupinou skriptov napísaných v jazyku PHP, ktoré spolupracujú so skupinou databázových tabuliek v systéme MySql. Príspevok charakterizuje spôsob inštalácie testu a jeho prispôsobenia na konkrétne podmienky inštalácie v rámci web servera, prevádzku aplikácie elektronického testu v režimoch administrácia, učiteľ aj poslucháč. Ďalej článok popisuje hodnotenie dosiahnutých výsledkov študenta aj celej skupiny študentov. V závere je niekoľko praktických doporučení pre prácu s testom.
Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod
EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2004, 4(2):40-49
V článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů pěti českých současných učebnic přírodopisu pro 9. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy výkladových textů byly prováděny dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a dle PRŮCHY. Pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic (35,1 bodu a 34,31 bodu). Také hodnoty syntaktického a sémantického faktoru jsou podobné. Avšak nižší variabilita byla zjištěna Metodou NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To naznačuje na vhodnější použití této metody.
Rámcový vzdělávací program a výuka geologie na základní škole a čtyřletém gymnáziu
A FRAMING EDUCATIONAL PROGRAM AND A GEOLOGY TEACHING AT THE PRIMARY SCHOOL AND AT THE FOUR-YEAR GRAMMAR SCHOOL
Jitka Pluskalová
e-Pedagogium 2004, 4(2):50-57
Příspěvek se snaží informovat o zařazení geologie do připravovaných rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a pro vzdělávání na čtyřletých gymnáziích. Snaží se objasnit problematiku současného stavu výuky geologického učiva na obou typech škol a srovnává jej se zařazením do vzdělávací oblasti "Člověk a příroda" v rámcových vzdělávacích programech. Zabývá se také mezipředmětovými vztahy mezi geologií a ostatními přírodovědnými předměty a snaží se zhodnotit význam integrujícího přístupu k výuce geologie.
Úvod do problematiky sociálních dovedností
DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS IN CHILDREN
Jaroslava Podškubková
e-Pedagogium 2004, 4(2):58-64
Příspěvek se zabývá základními definicemi sociálních dovedností a chování a uvádí některé možné pohledy na identifikaci sociálně kompetentních dětí.
Vybraná úskalí aktuálních možností diagnostiky u dětí se sluchovým postižením
SELECTED PROBLEMS OF CONTEMPORARY ASSESSMENT POSSIBILITIES OF HEARING IMPAIRED CHILDREN
Kateřina Vitásková
e-Pedagogium 2004, 4(2):65-77
Příspěvek se zabývá možnostmi současné diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. Upozorňuje na obecná úskalí této specifické oblasti vzhledem ke značné heterogenitě populace dětí se sluchovým postižením. Dále jsou zmiňovány vybrané diagnostické materiály z okruhu posuzování kognitivních či paměťových schopností, podrobněji je sledována oblast diagnostiky vizuální percepce. Bližší specifika vizuální percepce v důsledku sluchového postižení jsou konfrontována s dílčími výsledky výzkumných šetření s cílem zohlednění těchto poznatků v posuzování orálně-motorických schopností sluchově postižených.
Recenze
Zvláštnosti pojmu-termínu ve vyučování (se zvláštním zřetelem k syntaxi)
Radek Čech
e-Pedagogium 2004, 4(2):78-79
Psychologie a Internet
Dana Dobrovská
e-Pedagogium 2004, 4(2):80
Speciální pedagogika
Ludmila Chlupová
e-Pedagogium 2004, 4(2):81-82
Nový sborník katedry českého jazyka a literatury PdF UP v Olomouci
Jana Juřicová
e-Pedagogium 2004, 4(2):83-84
K terminologii věd o výchově
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2004, 4(2):85-87
Metodologie kvantitativního výzkumu podnětem k přemýšlení
Jitka Kropáčová
e-Pedagogium 2004, 4(2):88-89
AutoCAD jako standard v oblasti výuky 2D konstrukčních systémů
Jiří Nevima
e-Pedagogium 2004, 4(2):90-91
Výukové metody
Lenka Partíková
e-Pedagogium 2004, 4(2):92-93
Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením
Petra Řepová
e-Pedagogium 2004, 4(2):94-95
Jak napsat a používat individuální vzdělávací program
Anna Šarátková
e-Pedagogium 2004, 4(2):96-98
Recenze učebnic hudební výchovy pro gymnázia
Jana Šimáková
e-Pedagogium 2004, 4(2):99-101
Self-evaluation in European Schools. A story of change
Jana Vašťatková
e-Pedagogium 2004, 4(2):102-103
O češtině pro doktorandy
Kamila Vodrážková
e-Pedagogium 2004, 4(2):104-105
Recenze k miniskriptu Kapitoly z didaktiky vlastivědy
Veronika Zrůstová
e-Pedagogium 2004, 4(2):106-107
Ostatní
Můj nejmladší student
Stanislav Komenda
e-Pedagogium 2004, 4(2):108-109