e-Pedagogium 2004, 4(2):65-77

Vybraná úskalí aktuálních možností diagnostiky u dětí se sluchovým postižením

Kateřina Vitásková
Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Příspěvek se zabývá možnostmi současné diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. Upozorňuje na obecná úskalí této specifické oblasti vzhledem ke značné heterogenitě populace dětí se sluchovým postižením. Dále jsou zmiňovány vybrané diagnostické materiály z okruhu posuzování kognitivních či paměťových schopností, podrobněji je sledována oblast diagnostiky vizuální percepce. Bližší specifika vizuální percepce v důsledku sluchového postižení jsou konfrontována s dílčími výsledky výzkumných šetření s cílem zohlednění těchto poznatků v posuzování orálně-motorických schopností sluchově postižených.

Klíčová slova: Diagnostika, diagnostika sluchově postižených, vizuální percepce, sluchové postižení, orálně-motorické schopnosti, sluchově postižený, děti se sluchovým postižením, vnímání pohybu, oční pohyby

SELECTED PROBLEMS OF CONTEMPORARY ASSESSMENT POSSIBILITIES OF HEARING IMPAIRED CHILDREN

The article covers assessment possibilities of hearing impaired children. It draws attention to this specific problem area of very heterogeneous population. The selected cognitive and memory assessment tools are alluded. The area of visual perception assessment is viewed in particular. Detailed visual perception specifications caused by hearing impairment are confronting with partial research outcomes for the purpose of its application in assessment of oral-motor skills of hearing impaired.

Keywords: Assessment, assessment of hearing impaired, visual perception, hearing impairment, oral-motor skills, hearing impaired, children with hearing impairment, movement perception, eye movements

Zveřejněno: 1. duben 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vitásková, K. (2004). Vybraná úskalí aktuálních možností diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. e-Pedagogium4(2), 65-77
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAVELIER, D., BROZINSKI, C., TOMANN, A., et al. Impact of early deafness and early exposure to sign language on the cerebral organization for motion processing. The Journal of Neuroscience [online]. November 2001, vol. 21, no. 22 [cit. 4. srpna 2003], pp. 8931-8942. Dostupné na:<http://www.jneurosci.org/cgi/search?andorexactfulltext=and&resourcetype=1&disp_type=&sortspec> Online ISSN 1529-2401. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BAVELIER, D., TOMANN, A., HUTTON, C., et al. Visual attention of the periphery is enhanced in congenitally deaf individuals. The Journal of Neuroscience [online], 2000, vol. 20 [cit. 15. září 2003], pp. 1-6. Dostupné na:<http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/4475> Online ISSN 1529-2401. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BRADEN, J. P. Deafness, deprivation, and IQ. New York : Plenum, 1994.ISBN 0-306-44686-3. Přejít k původnímu zdroji...
  4. CLARK, M. D., MARSCHARK, M., KARCHMER, M. (Eds.) Context, Cognition, and Deafness. Washington, DC 20002 : Gallaudet University Press, 2001. ISBN 1-56368-105-6. Přejít k původnímu zdroji...
  5. DLOUHÁ, O., LAŠŤOVKA, M. (Poř.). Novinky ve foniatrii 2002. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-188-2.
  6. FREEMAN, R. D., CARBIN, C. F., BOESE, R. J. Tvé dítě neslyší? Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha : FRPSP, 1992.
  7. FROSTIGOVÁ, M. Vývojový test zrakového vnímání. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1972.
  8. GOLDFIELD, E. C. Role aktivity ve vývoji hmatového zkoumání u malých dětí. In JOUEN, F., POUTHAS, V. Psychologie novorozence. Praha : Grada Publishing, 2000, s. 140-149. ISBN 80-7169-960-8.
  9. HEILING, K. The development of the deaf children. Academic achievement levels and social processes. vol. 30, Hamburg : Signum, 1995. ISBN 3- 927731-58-8.
  10. HEILING, K. The development of the deaf children. Academic achievement levels and social processes. vol. 30, Hamburg : Signum, 1995. ISBN 3- 927731-58-8.
  11. JAKUBÍKOVÁ, J., ZÁVODNÁ, M., ŠIMKO, M., a kol. Fluktuujúca percepčná porucha sluchu u dieťaťa. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 3, s. 164-166. ISSN 1210-7867.
  12. Katalog 2003-2004. Brno : Psychodiagnostika, b.r.
  13. Kaufmanova hodnotící baterie pro děti. Brno : Psychodiagnostika, 2000.
  14. KOŠČ, M., NOVÁK, J. Rey-Osterriethova komplexní figura. TKF. [Příručka]. Brno : Psychodiagnostika s.r.o., 1997.
  15. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systém. Norma a poruchy. 2., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2.
  16. KOUKOLÍK, F. Proč jsou dementní lidé dementní. In KOUKOLÍK, F., JIRÁK, R. Diagnostika a léčení syndromu demence. Praha : Grada, 1999. s. 101-140. ISBN 80-7169-716-8.
  17. LEJSKA, M., KABELKA, Z., HAVLÍK, R. et al. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 2, s. 100-108. ISSN 1210-7867.
  18. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. ISBN 80-967180-8-8.
  19. MILLER, J. L., WATKIN, K. L., CHEN, M. F. Muscle, adipose, and connective tissue variations in intrinsic musculature of the human tongue. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, February 2002, vol. 45, no. 2, pp. 51-65. ISSN 1092-4388. Přejít k původnímu zdroji...
  20. MILLER, L. J. Empirical evidence related to therapies for sensory processing impairments. National Association od School Psychologists Communiqué [online]. February 2003, vol. 31, no. 5 [cit. 6.7.2003]. Dostupné na NASP websites: <http://nasponline.org/publications/cq315sensory. html>
  21. NETELENBOS, J. B., SAVELSBERGH, G. J. Children's search for targets located within and beyond the field of view: effects of deafness and age. Perception, 2003, vol. 32, no. 4, pp. 485-497. ISSN 0301-0066 Přejít k původnímu zdroji...
  22. NOVÁK, J. Diagnostika specifických poruch učení. Příručka. 2., uprav. vyd. Brno : Psychodiagnostika, 2002.
  23. PARASNIS, I., SAMAR, V. J, BERENT, G. P. Deaf adults without attention deficit hyperactivity disorder display reduced perceptual sensitivity and elevated impulsivity on the Test of Variables of Attention (T.O.V.A.). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, October 2003, vol. 46, no. 5, pp. 1166-83. ISSN 1092-4388. Přejít k původnímu zdroji...
  24. PICHANIČ, M. Klinická otoneurológia. Martin : Osveta, 1992. ISBN 80-217-0425-X.
  25. PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-244-0020-0.
  26. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
  27. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno : PdF MU, 1996. ISBN 80-2101-479-2.
  28. PREISS, M. a kol. Klinická neuropsychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-443-6.
  29. RALSTON, F. Validity study of the videotaped Ralston test of fingerspelled pseudowords (RFTP) in identifying dyslexia among deaf college students. In JONHNSON, R. C., CREGAN, JR. D. B. Research, scholarschip, and creative activity at Gallaudet 1999 [online][cit. 6.3. 2003]. Dostupné na internetu: <http://gradscholl.gallaudet.edu/cgi-shl/resdat.pl?projid=63>
  30. SEEMAN, P., GROH, D., RAŠKOVÁ, D., a kol. Vyšetření genu pro connexin 26 u českých pacientů s vrozenou autosomálně recesivní nesyndromovou ztrátou sluchu. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 4, s. 221-225. ISSN 1210-7867.
  31. SOURALOVÁ, E. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003, s. 171-184. ISBN 80-244-0646-2.
  32. SPRAGINS, A. Reviews of four types of assessment instruments used with deaf and hard of hearing students: cognitive assessment. Test reviews for deaf students: Cognitive [online], 1998 [cit. 8. června 2003]. Gallaudet Research institute. Dostupné na internetu: <http://gri.gallaudet.edu/~catraxle/INTELLEC.html>
  33. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5. Přejít k původnímu zdroji...
  34. ŠEDIVÁ, Z. Možnosti diagnostiky dysfázie u sluchově postižených dětí. In Česká logopedie 1998. Praha : Makropulos, 1999. s. 105-112. ISBN 80-86003-31-0.
  35. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-08593-167-2.
  36. ŠTURMA, J. Školní zralost a její poruchy. In ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., et al. Dětská klinická psychologie. 3., přeprac. a dopl. vyd., Praha : Grada Publishing, 1997, s. 225-234. ISBN 80-7169-512-2.
  37. THARPE, A. M., ASHMEAD, D. H., ROTHPLETZ, A. M. Visual attention in children with normal hearing, children with hearing aids, and children with cochlear implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, April 2002, vol. 45, no. 2, pp. 403-413. ISSN 1092-4388. Přejít k původnímu zdroji...
  38. UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin : Osveta, 1990. ISBN 80-217-0153-6
  39. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 2001a. ISBN 80-246-0181-8.
  40. VÁGNEROVÁ, M. Smyslově a motoricky postižené dítě. In SVOBODA, M. (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001b, s. 413-459. ISBN 80-7178-545-8.
  41. VANČOVÁ, A. Nové pohľady na možnosti vzdelávania viacnásobne postihnutých jednotlivcov v slovenskej pedagogike viacnásobne postihnutých. e-Pedagogium (on-line), 2003, roč. 4, č. 2. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/index.htm>. ISSN 1213-7499.
  42. VAVRDOVÁ, H. Odraz senzorické deprivace ve vývoji dítěte. In KOLEKTIV AUTORŮ. Psychologické aspekty komunikace řečí v logopedické teorii a praxi I. Praha : ČLS, 1984, s. 42-49.
  43. VYMLÁTILOVÁ, E. In ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. et al. Dětská klinická psychologie. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997, s. 88-102. ISBN 80-7169-512-2.
  44. VYMLÁTILOVÁ, E. Vady sluchu z hlediska klinické psychologie. IN ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. s. 463-488. ISBN 80-7178-546-6.
  45. WESTBURY, J. R., LINDSTROM, M. J., MCCLEAN, M. D. Tongues and lips without jaws: a comparison of methods for decoupling speech movements. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, August 2002, vol. 45, no. 4, pp. 651-662. ISSN 1092-4388. Přejít k původnímu zdroji...
  46. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 10., přepr. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.