e-Pedagogium 2004, 4(2):40-49
EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of five actual Czech biology textbooks for the ninth year of the primary education implemented by two methods. One method was realized according to NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL and the next one according to PRŮCHA. Similar results of the text difficulties were obtained by both methods (35,1 points and 34,31 points). Values of the syntactic factor and semantic factor are similar, too. Lower variability was achieved by method NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for evaluation of the text difficulties.
Keywords: Biology textbooks, text difficulties, evaluation methods of the text difficulties
Published: April 1, 2004 Show citation
References
- AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
- ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R. BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
- HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e- Pedagogium (on-line), 2003, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2003/clanek01.htm
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- SCHMIDT, H. J. Hilfen fűr die Auswahl von Schulbűchers. Grundschule, 23, 1991, č.9. 50-52.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.