e-Pedagogium 2004, 4(2):40-49

Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP

V článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů pěti českých současných učebnic přírodopisu pro 9. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy výkladových textů byly prováděny dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a dle PRŮCHY. Pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic (35,1 bodu a 34,31 bodu). Také hodnoty syntaktického a sémantického faktoru jsou podobné. Avšak nižší variabilita byla zjištěna Metodou NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To naznačuje na vhodnější použití této metody.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, obtížnost textů, metody hodnocení obtížnosti textů

EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of five actual Czech biology textbooks for the ninth year of the primary education implemented by two methods. One method was realized according to NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL and the next one according to PRŮCHA. Similar results of the text difficulties were obtained by both methods (35,1 points and 34,31 points). Values of the syntactic factor and semantic factor are similar, too. Lower variability was achieved by method NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for evaluation of the text difficulties.

Keywords: Biology textbooks, text difficulties, evaluation methods of the text difficulties

Zveřejněno: 1. duben 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2004). Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium4(2), 40-49
Stáhnout citaci

Reference

  1. AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
  2. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  3. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  4. ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87
  5. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R. BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  6. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
  7. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
  8. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e- Pedagogium (on-line), 2003, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2003/clanek01.htm
  9. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  10. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  11. PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
  12. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  13. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  14. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  15. SCHMIDT, H. J. Hilfen fűr die Auswahl von Schulbűchers. Grundschule, 23, 1991, č.9. 50-52.
  16. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.