e-Pedagogium 2016, 16(3):101-117 | DOI: 10.5507/epd.2016.035

Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků

Anna Římánková
Mgr. Anna Římánková, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, E-mail: anna.rimankova@mail.muni.cz

Pojem autoregulace se stává důležitým pedagogicko-psychologickým tématem a jednotlivé autoregulační dovednosti či kompetence se postupně zařazují mezi klíčové pojmy vzdělávacích záměrů. Vysoká míra autoregulace u žáků však nemusí mít ve školním prostředí čistě pozitivní důsledky, což ukazuje tento příspěvek. Přináší zjištění, že některé autoregulační dovednosti navyšují míru frekvence určitých druhů žákovského podvádění. U daných vlivů se také projevily jisté rozdíly mezi muži a ženami. Výsledky byly stanoveny na základě kvantitativního dotazníkového šetření provedeného na náhodně vybraném vzorku 346 studentů brněnských středních škol. Rozdělení autoregulace a podvádění na jednotlivé dimenze, které umožnilo detailnější prozkoumání vlivu mezi těmito proměnnými, proběhlo prostřednictvím faktorové analýzy.

Klíčová slova: autoregulace a autoregulační dovednosti, podvádění, pohlaví, žáci a studenti středních škol

Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students

The term self-regulated learning is becoming an important topic in education and psychology. Individual self-regulation skills or competences are among the key terms of educational aims. This paper shows that a high rate of self-regulation of students does not necessarily bring only positive effects to the school environment. It shows that some self-regulation skills increase the rate of particular types of students' cheating with differences between men and women. The results of this study are based on a quantitative study of a random sample of 346 students of secondary/high schools in Brno. For collecting the data, a method of questionnaire was used. The self-regulated learning and cheating was divided into individual dimensions according to the factor analysis, which allowed a more detailed study of the influences between the variables.

Keywords: self-regulated learning and self-regulation skills, cheating, sex, secondary/high school pupils and students

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Římánková, A. (2016). Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků. e-Pedagogium16(3), 101-117. doi: 10.5507/epd.2016.035
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anderman, E. M., Griesinger, T., & Westerfield, G. (1998). Motivation and cheating during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 90(1), 84-93. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Cizek, G. J. (2003). Detecting and preventing classroom cheating (1st ed.). Thousand Oaks: Corwin Press.
  3. Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (2nd ed.). Praha: Portál.
  4. Dunn, K. E., Lo, W.-J., Mulvenon, S. W., & Sutcliffe, R. (2012). Revisiting the motivated strategies for learning questionnaire: A theoretical and statistical reevaluation of the metacognitive self-regulation and effort regulation subscales. Educational and Psychological Measurement, 72(2), 312-331. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Foltýnová, D. (2008). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva (Disertační práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  6. Galloway, M. K. (2012). Cheating in advantaged high schools: Prevalence, justifications, and possibilities for change. Ethics and Behavior, 22(5), 378-399. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Pedagogika, 42(2), 197-207.
  8. Hrbáčková, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů (1st ed.). Praha: Hnutí R.
  9. Hrbáčková, K., Vávrová, S., Hladík, J., Švec, V., & Novotná, J. (2010). Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů (1st ed.). Brno: Paido.
  10. Jakešová, J. (2011). Motivační aspekty autoregulace učení: od vymezení problematiky k diagnostice. In Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (1st ed., pp. 161-174). Brno: Masarykova univerzita.
  11. Jakešová, J. (2012). Motivační aspekty autoregulace učení: adaptace výzkumného nástroje. In Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (1st ed., pp. 283-300). Brno: Masarykova univerzita.
  12. Jakešová, J. (2013). Motivace v procesu autoregulace učení: výsledky empirického šetření. In Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (1st ed., pp. 104-121). Brno: Masarykova univerzita.
  13. Mareš, J. (2005). Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 55(2), 310-335.
  14. McLaughlin, R. D., & Ross, S. M. (1989). Student cheating in high school: A case of moral reasoning vs. "fuzzy logic". The High School Journal, 72(3), 97-104.
  15. Midgley, C., & Anderman, E. M. (2004). Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 499-517. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Miller, A., Murdock, T. B., Anderman, E. M., & Poindexter, A. L. (2007). Who are all these cheaters? characteristics of academically dishonest students. In Psychology of academic cheating (pp. 9-32). Armsterdam; Boston: Elsevier Academic Press. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Pintrich, P. R. (Ed.). (1991). A manual for the use of the motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, School of Education. Retrieved from files. eric.ed.gov/fulltext/ED338122.pdf
  18. Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and selfregulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Římánková, A. (2015). Faktory ovlivňující podvádění studentů středních škol (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno). Retrieved from http://is.muni.cz/th/371639/ff_m/
  20. Smetáčková, I. (2010). Běžný den v životě žen a mužů - představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti. Studia paedagogica, 15(1), 107-124.
  21. Taylor, L., Pogrebin, M., & Dodge, M. (Eds.). (2002). Advanced placement-advanced pressures: Academic dishonesty among elite high school students. Educational Studies, 33(4), 403-421.
  22. Vacek, P. (2013). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků (2nd ed.). Hradec Králové: Gaudeamus.
  23. Vrbová, J. (2011). Recenze: Davis, S. F., Drinan P. F., & Bertram Gallanty, T. (2009). Cheating in school: what we know and what we can do (Podvádění ve škole: co víme a co můžeme dělat). Pedagogická orientace, 21(4), 514-517.
  24. Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků: pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.
  25. Výzkumný ústav pedagogický. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (1st ed.). Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  26. Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practise, 41(2), 64-70. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.