e-Pedagogium 2016, 16(3):101-117 | DOI: 10.5507/epd.2016.035

Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students

Anna Římánková
Mgr. Anna Římánková, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, E-mail: anna.rimankova@mail.muni.cz

The term self-regulated learning is becoming an important topic in education and psychology. Individual self-regulation skills or competences are among the key terms of educational aims. This paper shows that a high rate of self-regulation of students does not necessarily bring only positive effects to the school environment. It shows that some self-regulation skills increase the rate of particular types of students' cheating with differences between men and women. The results of this study are based on a quantitative study of a random sample of 346 students of secondary/high schools in Brno. For collecting the data, a method of questionnaire was used. The self-regulated learning and cheating was divided into individual dimensions according to the factor analysis, which allowed a more detailed study of the influences between the variables.

Keywords: self-regulated learning and self-regulation skills, cheating, sex, secondary/high school pupils and students

Published: June 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Římánková, A. (2016). Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students. e-Pedagogium16(3), 101-117. doi: 10.5507/epd.2016.035
Download citation

References

  1. Anderman, E. M., Griesinger, T., & Westerfield, G. (1998). Motivation and cheating during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 90(1), 84-93. Go to original source...
  2. Cizek, G. J. (2003). Detecting and preventing classroom cheating (1st ed.). Thousand Oaks: Corwin Press.
  3. Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (2nd ed.). Praha: Portál.
  4. Dunn, K. E., Lo, W.-J., Mulvenon, S. W., & Sutcliffe, R. (2012). Revisiting the motivated strategies for learning questionnaire: A theoretical and statistical reevaluation of the metacognitive self-regulation and effort regulation subscales. Educational and Psychological Measurement, 72(2), 312-331. Go to original source...
  5. Foltýnová, D. (2008). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva (Disertační práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  6. Galloway, M. K. (2012). Cheating in advantaged high schools: Prevalence, justifications, and possibilities for change. Ethics and Behavior, 22(5), 378-399. Go to original source...
  7. Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Pedagogika, 42(2), 197-207.
  8. Hrbáčková, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů (1st ed.). Praha: Hnutí R.
  9. Hrbáčková, K., Vávrová, S., Hladík, J., Švec, V., & Novotná, J. (2010). Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů (1st ed.). Brno: Paido.
  10. Jakešová, J. (2011). Motivační aspekty autoregulace učení: od vymezení problematiky k diagnostice. In Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (1st ed., pp. 161-174). Brno: Masarykova univerzita.
  11. Jakešová, J. (2012). Motivační aspekty autoregulace učení: adaptace výzkumného nástroje. In Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (1st ed., pp. 283-300). Brno: Masarykova univerzita.
  12. Jakešová, J. (2013). Motivace v procesu autoregulace učení: výsledky empirického šetření. In Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (1st ed., pp. 104-121). Brno: Masarykova univerzita.
  13. Mareš, J. (2005). Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 55(2), 310-335.
  14. McLaughlin, R. D., & Ross, S. M. (1989). Student cheating in high school: A case of moral reasoning vs. "fuzzy logic". The High School Journal, 72(3), 97-104.
  15. Midgley, C., & Anderman, E. M. (2004). Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 499-517. Go to original source...
  16. Miller, A., Murdock, T. B., Anderman, E. M., & Poindexter, A. L. (2007). Who are all these cheaters? characteristics of academically dishonest students. In Psychology of academic cheating (pp. 9-32). Armsterdam; Boston: Elsevier Academic Press. Go to original source...
  17. Pintrich, P. R. (Ed.). (1991). A manual for the use of the motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, School of Education. Retrieved from files. eric.ed.gov/fulltext/ED338122.pdf
  18. Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and selfregulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407. Go to original source...
  19. Římánková, A. (2015). Faktory ovlivňující podvádění studentů středních škol (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno). Retrieved from http://is.muni.cz/th/371639/ff_m/
  20. Smetáčková, I. (2010). Běžný den v životě žen a mužů - představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti. Studia paedagogica, 15(1), 107-124.
  21. Taylor, L., Pogrebin, M., & Dodge, M. (Eds.). (2002). Advanced placement-advanced pressures: Academic dishonesty among elite high school students. Educational Studies, 33(4), 403-421.
  22. Vacek, P. (2013). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků (2nd ed.). Hradec Králové: Gaudeamus.
  23. Vrbová, J. (2011). Recenze: Davis, S. F., Drinan P. F., & Bertram Gallanty, T. (2009). Cheating in school: what we know and what we can do (Podvádění ve škole: co víme a co můžeme dělat). Pedagogická orientace, 21(4), 514-517.
  24. Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků: pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.
  25. Výzkumný ústav pedagogický. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (1st ed.). Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  26. Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practise, 41(2), 64-70. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.