e-Pedagogium 2009, 9(2):27-34
Význam podporných terapií v habilitácii detí postihnutých DMO
V našej práci sledujeme konkrétne možnosti vplyvu podporných (doplnkových) terapií v habilitácii detí postihnutých DMO. Sociálna habilitácia ako jedna zo zložiek ucelenej habilitácie významnou mierou prispieva k získaniu nedostatočne vyvinutých alebo nevyvinutých funkcií detí s DMO. Tento proces je dlhodobý, no pri vhodnej motivácii klienta sa integrácia do spoločnosti stáva realitou. V práci sa bližšie venujeme štyrom druhom podporných terapií: ergoterapii, arteterapii, muzikoterapii a canisterapii.
Klíčová slova: Podporné terapie, sociálna habilitácia, DMO, ergoterapia, arteterapia, muzikoterapia, canisterapia
Significance of Complementary Therapies in Habilitation of Children Affected by Brain Disorders
In our study we follow the specific impact of supportive options (complementary therapies) in habilitation of children affected by brain disorders. Social habilitation as a component of a comprehensive habilitation significantly contributes to a poorly developed or undeveloped features of children with brain disorders. This process is long, but when there is the right motivation clients integration into the society becomes a reality. In our study we support four types of therapies: Ergotherapy, Artetherapy, Musicotherapy and Canistherapy.
Keywords: Supporting programs, Social habilitation, Child brain disorder, Ergotherapy, Artheterapy, Musicotherapy, Canistherapy
Zveřejněno: 1. duben 2009 Zobrazit citaci
Reference
- CASEOVÁ, Caroline - DALLYOVÁ, Tessa. 1995. Arteterapie s dětmi. Praha: Speciální pedagogika. 1995. 175 s., ISBN 80-7178-065-0.
- DAVIDO, R. 2001. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Dětská kresba z pohledu psychologie Praha: Portál s.r.o., 2001, ISBN 80-7178-449-4.
- FRANKL, V., E. 1996. Lékařská péče o duši, Brno: Cesta, 1996, 237 s., ISBN 80-85319-50-0.
- JESENSKÝ, J. 1995. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. 159 s. ISBN 80-7066-941-1.
- KALINOVÁ, Věra: Canisterapie terminologický úvod. In: Pes a mačka, roč. 5, č. 8/06, s. 14-16. ISSN 1335-7778.
- KOZÁK, Marián. 2006. Využitie canisterapie v rehabilitácii a neuropsychiatrii. In: Humanita plus (pes, priateľ a pomocník v liečbe zdravotne postihnutého človeka), č. 9/06, s. 1-4. ISSN 1336-2208.
- KOZÍK, T., DEPEŠOVÁ, J. (2002) Stav ergoterapie na Slovensku. In: Zborník. "Vplyv technickej výchovy na rozvoj osobnosti žiaka". Nitra, UKF, 2002, s. 95-98, ISBN 80-8050-540-3
- MÁTEJOVÁ, Zlatica - MAŠURA, Silvester, 1992. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1992. ISBN 80-08-00315-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-3.
- PIPEKOVÁ, J. - VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
- SLAVÍK, J. 2001. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a prax artefiletiky. I, díl. Praha: PedFUK, 2001.
- ŠALING, Samo. a kol. 1997. Veľký slovník cudzích slov. Veľký Šariš: SAMO - AAMM, 1997, 1312 s., ISBN 80-967524-0-5.
- ŠICKOVÁ-FÁBRICI, Jaroslava. 2002. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-616-0.
- VÍTKOVÁ, M.: Ergoterapie - aneb jak žít s handicapem. In: Rehabilitácia. Roč. 35, 2002, č. 1, s. 56-59.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.