e-Pedagogium 2009, 9(2):27-34

Significance of Complementary Therapies in Habilitation of Children Affected by Brain Disorders

Andrea Juhásová, Lenka Haburajová-Ilavská

In our study we follow the specific impact of supportive options (complementary therapies) in habilitation of children affected by brain disorders. Social habilitation as a component of a comprehensive habilitation significantly contributes to a poorly developed or undeveloped features of children with brain disorders. This process is long, but when there is the right motivation clients integration into the society becomes a reality. In our study we support four types of therapies: Ergotherapy, Artetherapy, Musicotherapy and Canistherapy.

Keywords: Supporting programs, Social habilitation, Child brain disorder, Ergotherapy, Artheterapy, Musicotherapy, Canistherapy

Published: April 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Juhásová, A., & Haburajová-Ilavská, L. (2009). Significance of Complementary Therapies in Habilitation of Children Affected by Brain Disorders. e-Pedagogium9(2), 27-34
Download citation

References

  1. CASEOVÁ, Caroline - DALLYOVÁ, Tessa. 1995. Arteterapie s dětmi. Praha: Speciální pedagogika. 1995. 175 s., ISBN 80-7178-065-0.
  2. DAVIDO, R. 2001. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Dětská kresba z pohledu psychologie Praha: Portál s.r.o., 2001, ISBN 80-7178-449-4.
  3. FRANKL, V., E. 1996. Lékařská péče o duši, Brno: Cesta, 1996, 237 s., ISBN 80-85319-50-0.
  4. JESENSKÝ, J. 1995. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. 159 s. ISBN 80-7066-941-1.
  5. KALINOVÁ, Věra: Canisterapie terminologický úvod. In: Pes a mačka, roč. 5, č. 8/06, s. 14-16. ISSN 1335-7778.
  6. KOZÁK, Marián. 2006. Využitie canisterapie v rehabilitácii a neuropsychiatrii. In: Humanita plus (pes, priateľ a pomocník v liečbe zdravotne postihnutého človeka), č. 9/06, s. 1-4. ISSN 1336-2208.
  7. KOZÍK, T., DEPEŠOVÁ, J. (2002) Stav ergoterapie na Slovensku. In: Zborník. "Vplyv technickej výchovy na rozvoj osobnosti žiaka". Nitra, UKF, 2002, s. 95-98, ISBN 80-8050-540-3
  8. MÁTEJOVÁ, Zlatica - MAŠURA, Silvester, 1992. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1992. ISBN 80-08-00315-4. Go to original source...
  9. NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-3.
  10. PIPEKOVÁ, J. - VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
  11. SLAVÍK, J. 2001. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a prax artefiletiky. I, díl. Praha: PedFUK, 2001.
  12. ŠALING, Samo. a kol. 1997. Veľký slovník cudzích slov. Veľký Šariš: SAMO - AAMM, 1997, 1312 s., ISBN 80-967524-0-5.
  13. ŠICKOVÁ-FÁBRICI, Jaroslava. 2002. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-616-0.
  14. VÍTKOVÁ, M.: Ergoterapie - aneb jak žít s handicapem. In: Rehabilitácia. Roč. 35, 2002, č. 1, s. 56-59.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.