e-Pedagogium 2008, 8(2):61-68
Speciálněpedagogická gerontagogika - výsledek změn paradigmatu speciální pedagogiky
- Oldřich Müller, Mgr., Ph.D., Katedra speciální pedagogiky PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 310, e-mail: omuller@centrum.cz
Posuny v teorii a praxi oboru speciální pedagogika přinášejí také potřebu vytváření a etablování teoreticko-metodologického "zázemí" speciálněpedagogické péče o osoby ve stáří. S tím souvisí nutnost provést některé koncepční i obsahové oborové změny. Mimo jiné je třeba se zaměřit na základní vymezení, terminologii a možnosti rozvoje (udržení) lidského potenciálu této skupiny klientů.
Klíčová slova: Speciální pedagogika, speciálněpedagogická andragogika, speciálněpedagogická gerontagogika, senioři, demence, kognitivní porucha, postižení paměti, Alzheimerova choroba, komplexní rehabilitační péče, aktivizace, terapie
Special Educational Gerontagogy - Result of Changes in the Paradigm of Special Education
Special education focuses on seniors too. The main aim of special care is to keep seniors active both physically and psychologically. One of the methods activation can be, for example, therapy.
Keywords: Special education, seniors, elderly, dementia, mental disorder, memory disorder, Alzheimer's disease, complex rehabilitation care, activation, therapy
Zveřejněno: 1. duben 2008 Zobrazit citaci
Reference
- JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
- KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK, R. et al. Geriatrie a gerontologie. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
- MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
- PACOVSKÝ, V. Proti věku není léku? Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-486-1.
- STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
- TOPINKOVÁ, E., NEUWIRTH, J. Geriatrie pro praktické lékaře. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-099-6.
- VALENTA, M. Krátké zamyšlení nad nutností změny paradigmatu české speciální pedagogiky pro jednadvacáté století. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-2720.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.