e-Pedagogium 2008, 8(2):61-68
Special Educational Gerontagogy - Result of Changes in the Paradigm of Special Education
- Oldřich Müller, Mgr., Ph.D., Katedra speciální pedagogiky PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 310, e-mail: omuller@centrum.cz
Special education focuses on seniors too. The main aim of special care is to keep seniors active both physically and psychologically. One of the methods activation can be, for example, therapy.
Keywords: Special education, seniors, elderly, dementia, mental disorder, memory disorder, Alzheimer's disease, complex rehabilitation care, activation, therapy
Published: April 1, 2008 Show citation
References
- JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
- KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK, R. et al. Geriatrie a gerontologie. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
- MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
- PACOVSKÝ, V. Proti věku není léku? Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-486-1.
- STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
- TOPINKOVÁ, E., NEUWIRTH, J. Geriatrie pro praktické lékaře. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-099-6.
- VALENTA, M. Krátké zamyšlení nad nutností změny paradigmatu české speciální pedagogiky pro jednadvacáté století. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-2720.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.