e-Pedagogium 2007, 7(2):36-51
Čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta
- Mgr. Kateřina Homolová, Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 772 00 Olomouc, katerinahomolova@seznam.cz
Příspěvek představuje dílčí závěr z výzkumného šetření v oblasti dětského, resp. pubescentního čtenářství. Zaměřením na roli čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta chce poukázat na postojový rozměr tohoto fenoménu a jeho projev ve školní literární výchově na 2. stupni ZŠ. Technikou na pomezí kvantitativního a kvalitativního zkoumání jsou ověřovány hypotézy motivované obecnými názory na čtenářství dnešních dospívajících.
Klíčová slova: Dětské čtenářství, pubescenti, učitelé, pedagogický výzkum, Q-metodologie, hodnoty, literární výchova
Reading within the system of values and norms of adolescents
This paper reports on some preliminary results of a study examining child and adolescent reading habits. The focus is on reading as a component of the system of values and norms of adolescents; this is to emphasize the attitudinal dimension of reading and its manifestation in literature classes at lower secondary schools. A mixture of quantitative and qualitative methods is used to verify hypotheses derived from common opinions of the adolescent population on reading.
Keywords: Child reading, adolescents, teachers, research in education, Q-methodology, values, literary education
Zveřejněno: 1. duben 2007 Zobrazit citaci
Reference
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc : VUP, 2006. 199 s. ISBN 80-244-0765-5.
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. (dotisk) Olomouc : VUP, 2000. 257 s. ISBN 80-7067-798-8.
- KEEVES, J. P. ed. Educational research methodology, and measurement : an international handbook. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-08-042710-3.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. 708 s.
- WOLF, R. M. Q-Methodology. In KEEVES, J. P. ed. Educational research methodology, and measurement : an international handbook. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-08-042710-3. s. 417 - 420.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.