e-Pedagogium 2006, 6(3):31-38

Úvahy o vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků na základní škole

Ivana Knausová
Mgr. Ivana Knausová, Ph.D., Katedra Antropologie a zdravovědy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, Olomouc

Tento příspěvek pojednává o faktorech, které mohou zapříčinit sociokulturní znevýhodnění jedince ve školním vzdělávání. Jeden z těchto faktorů může být i jeho nedostatečná dovednost vyjadřovat se, komunikovat. Děti, které pocházejí z nepodnětných rodinných prostředí (máme na mysli rodiny s nízkou vzdělanostní úrovní), bývají často ve škole neúspěšné právě proto, že se špatně, nedostatečně vyjadřují. Dále se v tomto příspěvku zamýšlíme nad možnostmi současné vzdělávací politiky státu, popisujeme podstatu principu individualizace a diferenciace, který by mohl být učitelem uplatňován právě ve vztahu k těmto dětem.

Klíčová slova: Rodinné prostředí, sociokulturní znevýhodnění, komunikování, vzdělávací politika, princip individualizace a diferenciace

On the basic-school education of children with a socio-cultural disadvantage

The present paper tries to identify the factors which can bring about a socio-cultural disadvantage of a schoolchild. One of these factors is the inadequate capability of individuals to express themselves, to communicate. Children who have family backgrounds not providing a stimulating environment (typically families with a lower level of educational background) are often unsuccessful at schools precisely because of their poor and insufficient ability of expressing themselves. The paper further discusses what possibilities there are within the current educational policy of the state. The principle of individualization and differentiation is described which could be employed by teachers when dealing with such problematic children.

Keywords: Family background, socio-cultural disadvantage, communication, educational policy, principle of individualization and differentiation

Zveřejněno: 1. červen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Knausová, I. (2006). Úvahy o vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků na základní škole. e-Pedagogium6(3), 31-38
Stáhnout citaci

Reference

  1. Knausová, I.: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Disertační práce. Olomouc, 2002.
  2. Knausová, I.: Vybrané kapitoly ze sociální politiky. Olomouc : UP, 2005. ISBN 80-244-1020-6.
  3. Matoušek, O.: Kompetence rodiny a vzdělávacího systému. In: sociálně edukativní problémy mládeže a dospělých v reflexi pedagogické teorie a praxe. Sborník příspěvků ze 7. konference ČpdS. Brno : ČpdS, 1999, s. 8-25. ISBN 80-85615-81-9.
  4. Matějů, P., a kol.: Vyšší vzdělání jen pro elitu? Rozsah a zdroje nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v České republice. Praha : ISEA, 2003. ISBN 80-903316-1-0.
  5. Matějů, P., Straková, J.: Na cestě ke vzdělanostní společnosti. Část první: Kde jsme…? Kritická analýza současné situace. Praha : Institut pro sociální a ekonomické analýzy, 2005. ISBN 80-903316-2-9.
  6. Sawický, S.: Kvalitatívny výskum vyučovania založenom na dětských interpretaciach javov. Disertační práce. Bratislava : FF UK, 1998.
  7. Straková, J., a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : ÜIVV, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
  8. Štech. S.: Psychologie handicapu. Část první - Handicap jako sociální problém. Liberec : TU, 1997. ISBN 80-7083-208-8.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.